اخبار


کاهش 13 درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس



معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس از کاهش 13 درصدی پذیرش دانشجو در این دانشگاه خبر داد و گفت: در مقطع دکتری نیز 20 درصد کمتر از سال قبل پذیرش خواهیم داشت.
دکتر مختار جلالی در گفتگو با خبرنگار «دانشگاهی» ایسنا با اشاره به مشخص شدن برنامه پذیرش دانشجویان در سال 94 توضیح داد: برنامه را برای سازمان سنجش ارسال کرده ایم و بر اساس آن، در مقطع دکتری 20 درصد کمتر از سال 93 پذیرش خواهیم داشت.
وی با اعلام کاهش 13درصدی پذیرش دانشجو افزود: همه دانشگاه ها افتخار می کنند که هرسال افزایش پذیرش دارند اما تربیت مدرس ترجیح می دهد تعداد محدود دانش آموخته با کیفیت داشته باشد. این دانشگاه مشکل صندلی خالی ندارد و رقابت برای گرفتن صندلی‌ها زیاد است.
رتبه دوم دانشگاه تربیت مدرس در میان دانشگاههای جامع کشور
جلالی با اشاره به فلسفه تشکیل دانشگاه تربیت مدرس گفت: این دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به کمبود شدید اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها تاسیس شد. دانشگاه در آن زمان کنکور مستقل برگزار می‌کرد و با حمایت وزارتخانه، کادر هیات علمی دانشگاه ها را تربیت می کرد که می‌توان گفت بالای 90 درصد دانشگاه‌ها در اعضای هیات علمی خود از دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس استفاده می‌کنند.
به گفته وی این دانشگاه با عمر 30 ساله خود، اکنون بالای 25 هزار دانش آموخته در مقطع دکتری و ارشد دارد و توانسته با عمر کوتاه خود، جزو پنج دانشگاه برتر از نظر علمی باشد.
وی در این باره توضیح داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) جداول رتبه بندی دانشگاه‌های کشور در سال 92 را منتشر کرده است که بر اساس آن، دانشگاه تربیت مدرس در میان دانشگاههای جامع کشور در رتبه دوم قرار دارد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در توضیح اقدامات انجام شده در سال 93 گفت: از آنجا که پرونده برخی از دانش آموختگان بالای 100 صفحه مدارک دارد، برای 25 هزار دانش آموخته ای که پرونده داشتند بایگانی الکترونیکی به غیر از بایگانی فیزیکی راه اندازی شد تا اطلاعات آماری دقیقی داشته باشیم. هم چنین حدود 3000 دانش آموخته دکتری و کارشناسی ارشد داشتیم که از رتبه‌های برتر در مراسمی قدردانی شد.
عدم پذیرش دکتری در پردیس تربیت مدرس
جلالی با اشاره به تنوع مکانیزم پذیرش در این دانشگاه ادامه داد: پذیرش به صورت روزانه، نوبت دوم،‌الکترونیکی، پردیس و ... انجام می شود. اما در پذیرش پردیس با احتیاط عمل کردیم و درعین اینکه مجوز پذیرش دکتری در همه رشته‌ها را داشتیم، در یک رشته هم پذیرش انجام ندادیم.
وی تصریح کرد: فقط در کارشناسی ارشد، با احتیاط و در نظر گرفتن کیفیت پذیرش داشتیم. احتیاط در حدی بود که کلاسهای پردیس را با کلاسهای روزانه ادغام نکردیم، چنانچه حتی اگر در پردیس سه داوطلب بود برای آنها کلاس مستقل تشکیل دادیم.
وی سپس با تاکید بر لزوم تقویت روابط بین الملل اظهار کرد: از 16 کشور مختلف پذیرش داشتیم و حدود 93 دانشجوی ارشد و 56 دانشجوی دکتری داریم که عمدتا از کشورهای همجوار و همسایه مثل عراق و افغانستان هستند. از کشورهای آرژانتین، پاکستان، ژاپن، نیجریه، هندوستان و ... نیز پذیرش داشتیم.
تربیت مدرس دارای بهترین سرانه استاد به دانشجو است
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه این دانشگاه دارای بهترین سرانه استاد به دانشجو بین کل دانشگاه‌های ایران است، تشریح کرد: مثلا اگر حدود 10هزار دانشجو در سیستم داشته باشیم، نزدیک به 700 هیات علمی داریم و چون در مقطع کارشناسی دانشجو نداریم، سیاست کلان دانشگاه در گسترش کمی هیات علمی نیست بلکه در جهت کیفیت است.
وی هم چنین درباره وضعیت اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: اکثر گروه‌ها 5 نفر هیات علمی دارند چون تعداد دانشجویان آن گروه 20 یا 30 است و بنابراین سرانه هر استاد حدودا 7 دانشجو خواهد بود. رشته‌هایی که نیاز به هیات علمی جدید دارد فراخوان می دهد و از بین بهترین دانش آموختگان،‌ آنها را پذیرش می کند. اولویت پذیرش با دانش آموختگان خارج از کشور است، چون عضو هیات علمی باید به جدیدترین اطلاعت علمی رشته خود مجهز باشد تا بتواند دانشجویان را آموزش دهد.
کمک مالی به تحقیقات دانشجویی
به گفته معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، تسهیلاتی که به اساتید این دانشگاه داده می شود در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها مناسب نیست اما امکانات و تسهیلات خوبی در اختیار دانشجویان است.
وی ادامه داد: در پذیرش دانشجویان سعی شده به بالای 90 درصد خوابگاه داده شود و برای تحقیقات نیز به آنها کمک می‌شود. چنانچه دانشجوی کارشناسی ارشد تا حدود 3 میلیون و دانشجوی دکتری تا 7میلیون برای نگارش رساله از دانشگاه دریافت می کند.
حذف دانشجویان با سطح علمی پایین در ترم دو یا سه
وی سپس با بیان اینکه شاید تربیت مدرس سخت گیرانه‌ترین آئیین نامه ها و ضوابط را دارد، به وضعیت نمرات دانشجویان اشاره کرد و گفت: به دلیل دقت و سخت‌گیری اعضای هیات علمی، میانگین معدل دانشجویان بالا نیست و اگر دانشجویان نتوانند خودشان را به سطح کلاس و استاد برسانند در ترم دو یا سه حذف می شوند بنابراین سطح علمی تنزل پیدا نمی‌کند که به سطح دانشجویان برسد بلکه آنها باید تلاش کنند سطح علمی خود را افزایش دهند.
به گفته وی از بین 16 دانشکده مستقر در این دانشگاه، بیشترین تعداد دانشجویان در دانشکده علوم انسانی،‌ فنی مهندسی و پزشکی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به بازبینی شیوه های پذیرش و آیین نامه های دانشگاه در سال 94، توضیح داد: سعی در پذیرش دانشجویان برتر داریم و چون ظرفیتمان محدود است اعتقاد داریم صندلی ها باید در اختیار بهترین ها قرار گیرد.
وی درباره حمایت از دانشجویان برتر گفت: مثلا برای دانشجوی دکتری که رتبه اول کشوری داشته باشد و دانشگاه ما را انتخاب کند 15 میلیون تومان جایزه در نظر گرفته‌ایم که طی 3 مرحله پرداخت می شود. 5 میلیون تومان در ترم اول و باقی این مبلغ طی پروسه ارزیابی دانشجو داده می‌شود.
88 نفر از وزیران، دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس هستند
جلالی در ادامه عنوان کرد: از 25هزار دانش آموخته ای که داریم، 88 نفر از وزیران و مسئولین رده بالای کشوری دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس هستند که اگر بتوانیم از تجارب و همفکری آنها استفاده کنیم مفید خواهد بود. کانون دانش آموختگان نیز در سال 93 فعال شد تا بتواند از پتانسیل فارغ التحصیلان این دانشگاه استفاده کند.
وی سپس به برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: سال قبل 6 کارگاه با محورهای تکنولوژی آموزشی، استفاده از فضای مجازی و ...برگزار کردیم و 24 کارگاه در سال جدید برگزار خواهیم کرد، چون اعتقاد داریم علم اعضای هیات علمی باید به روز شود و با نرم افزارها و تکنولوژی آشنا باشد. این کارگاه ها بر اساس نیاز دانشگاه و علاقه هیات علمی طراحی شده است و گاهی متقاضی به حدی زیاد است که مجبور به تکرار کارگاه می‌شویم.
رشته ها و سرفصل ها بازنگری می شوند
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم بازنگری برخی رشته ها و سرفصل دروس افزود: هر سه سال، دانش برخی رشته‌ها دو برابر می شود و نمی توانیم سرفصلی را که برای 10سال پیش بوده است به دانشجو تدریس کنیم. بازبینی برخی رشته ها در وزارت علوم انجام می شود و برخی دیگر را در دانشگاه بازبینی خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: جامعه به بعضی رشته ها نیاز ندارد و آنها را به رشته هایی که جامعه نیاز دارد سوق می دهیم. همچنین رشته های کاربردی مورد نیاز جامعه را با استفاده از پتانسیل دانشگاه راه اندازی خواهیم کرد که تعدادی از آنها مانند رشته نانوبیوتکنولوژی راه اندازی شده است. رشته انرژی‌های نو نیز در حال راه اندازی است که نیاز به همکاری دانشکده های علوم پایه، فنی مهندسی،‌کشاورزی و .. دارد.
وی با اشاره با تنوع و گستردگی رشته‌ها گفت: 113 رشته در مقطع دکتری و 172 رشته در مقطع کارشناسی ارشد داریم و از معاونین آموزشی دانشکده‌ها خواسته‌ایم رشته هایی را که نیاز به بازنگری دارند اعلام کنند تا در دفتر برنامه‌ریزی به ترتیب اولویت بررسی شوند.