اخبار


جزییات مصاحبه استانی داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد



معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مزیت‌های برگزاری آزمون مصاحبه دکتری به صورت استانی گفت: این اقدام باعث افزایش ارتقای کیفیت مصاحبه‌ها شده و نسبت به شیوه‌های گذشته دارای مزایای بیشتری است.
به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی موسی‌خانی به مزایای برگزاری آزمون مصاحبه دکتری تخصصی به صورت استانی و غیر متمرکز اشاره کرد و گفت: این اقدام از این جهت که باعث ارتقای کیفیت آزمون مصاحبه دکتری شده است قابل تقدیر است. در دوره‌های گذشته به دلیل بالا بودن حجم داوطلبان دکتری که در یک بازه زمانی محدود مجبور بودند توسط تیم‌های متمرکز مصاحبه شوند، کیفیت این آزمون در حد مطلوب نبود.
وی در ادامه با بیان اینکه در شیوه برگزاری آزمون دکتری به صورت استانی مجریان دوره با استانداردهای آن دانشگاه داوطلب را مورد ارزیابی قرار می دهند، افزود: این یکپارچگی سبب می‌شود تا داوطلبان یک واحد، با استاندارد مشخص ارزیابی شوند. در گذشته از آن جایی که مصاحبه توسط چند گروه انجام می‌شد ممکن بود استاندارد یکنواختی برای انتخاب یک دوره از فارغ التحصیلان وجود نداشته باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: شیوه به کارگرفته شده در مصاحبه امسال باعث می‌شود داوطلبانی که تمایل به ادامه تحصیل در واحد خود را دارند در همان واحد مصاحبه شوند و این امر باعث ایجاد یکنواختی در انتخاب داوطلبان شود.
وی همچنین گفت: در این شیوه گروه‌های مصاحبه کننده بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی به مصاحبه می‌پردازند، نکته دیگر اینکه نوع ارزیابی تغییر یافته است چرا که داوطلبی که تمایل به ادامه تحصیل در یک واحد را دارد توسط اساتید همان واحد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
دکتر موسی‌خانی افزود: مزیت سوم روش فوق آن است که داوطلبان دیگر مجبور نیستند برای ادامه تحصیل به تهران سفر کرده و متحمل هزینه شوند و چهارمین مزیتی که می‌توان برای این طرح در نظر گرفت این است که در گذشته با توجه به محدودیت زمانی برخی از داوطلبان از شرکت در مصاحبه محروم می‌شدند. در شرایط فعلی این امکان برای داوطلبان بوجود آمده که اگر به هر دلیل نتوانند در مصاحبه شرکت کنند، در استان‌های دیگر حضور پیدا کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، حالات روحی مصاحبه شونده‌هاست، ممکن است در یک مصاحبه داوطلب به علت وجود استرس تحت فشارهای روحی قرار بگیرد اما این امکان برای او وجود دارد که در مصاحبه‌های دیگر با شرایط روحی و آمادگی بیشتری حضور یابد.
منبع: ایسنا