اخبار


تصویب برنامه درسی رشته «روان‌شناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد



کلیات برنامه درسی رشته «روان‌شناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد با رای مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری رییس کارگروه تاریخ، گزارشی از روند فعالیت این کارگروه و دلایل درخواست اصلاح ترکیب کارگروه تاریخ ارائه کرد.
وی در این گزارش گفت: در اصلاح ترکیب کارگروه تاریخ، تلاش شده که از تمام دانشگاه‌های واقع در مناطق مختلف کشور، در این کارگروه نماینده حضور داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته، حضور نماینده از تمام مکاتب مطرح علم تاریخ در کارگروه و تنوع در تخصص‌ها است.
پس از توضیحات حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر الویری و با رأی مثبت اعضاء، دکتر حسن الهی‌زاده، دکتر سید علی‌رضا واسعی، دکتر محمدتقی ایمان‌پور، دکتر معصوم علی‌صادقی، دکتر عباس قدیمی و دکتر بهادر قیم به عنوان اعضای جدید کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی منصوب شدند.
در ادامه جلسه، برنامه درسی رشته «روان‌شناسی دین» در مقطع کارشناسی ارشد که پس از اعمال اصلاحات در کارگروه مربوطه، مجدداً در دستور کار شورا قرار گرفته، مطرح شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو کارگروه روان‌شناسی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این زمینه طی سخنانی گفت: توجه بیشتر به منابع درسی و دروس تخصصی از اهم خصوصیات برنامه ارائه شده است.
وی افزود: موضوع دیگری که در کارگروه مورد توجه قرار گرفته، اهتمام به تبیین و تشریح مکاتب مطرح روان‌شناسی است.
پس از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل در نظر گرفتن جایگاه فطرت و تاثیر آن در روان‌شناسی، ارائه معیار دقیق برای پیمایش و سنجش دینداری اقشار مختلف بر اساس شاخص‌های روان‌شناسی، استفاده از ابزار روان‌شناسی دین برای بسط و ترویج مفاهیم دینی و اسلامی و توجه بیشتر به مباحث روش‌شناختی است.
دکتر حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: درس روان‌شناسی دین از حساس‌ترین موضوعات مطرح در حوزه ارتباط دین و علوم انسانی است.
وی افزود: در دوران نوزایی که همه ابعاد الهی انسان و جهان به ابعاد مادی فرو کاسته شد، روان‌شناسی دین سعی کرد تا همه گرایش‌های انسان به دینداری و امر متعالی را به مسائل روانی مانند ترس، عقده‌های سرکوب شده و... کاهش دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تألیف متون و تربیت استاد توانا و دقت در گزینش و پذیرش دانشجو در این رشته بسیار اهمیت دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: «روان‌شناسی دین» در دوران نوزایی با نگاه به مسیحیت تحریف شده و برآمده از کلیسا شکل گرفته و باید به این موضوع با اهمیت دقت شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی هم در ادامه جلسه و در پاسخ به برخی مباحث مطرح شده، گفت: در مکاتب جدید روان‌شناسی دین دیگر به بحث «منشأ دین» توجه چندانی نمی‌شود و رفتارهای دینی بیشتر مدنظر است.
وی افزود: در بررسی میزان دینداری یک فرد از منظر روان‌شناسی دین، به علل بیشتر از دلایل توجه می‌شود؛ زیرا علل در فرد عادی از دلایل تأثیرگذارتر هستند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس این رشته، تربیت متخصص معتقد و متدین و در عین حال مسلط به مبانی علمی برای تحلیل و بررسی تأثیر مباحث روانی بر عقاید و افعال دینی است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین آذربایجانی گفت: در جهان غرب و محافل علمی و دانشگاهی منتقدان زیادی به تفکر مدرن و مکاتب روان‌شناسی دین رایج در غرب وجود دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
منبع: ایسنا