تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 96 - رشته مهندسی برق

تحلیل کلی آزمون کارشناسی ارشد سال 1396 مجموعه مهندسی برق

با توجه به تک دفترچه‌ای شدن آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق در سال 96 و همچنین تغییر ضرایب دروس با توجه به گرایش‌های مختلف این رشته، همان‌طور که قبلاً هم پیشنهاد داده بودیم، داوطلبانی موفق می‌شدند که روی دروس ضریب (4) گرایش خود و دروس ریاضیات و مدار‌های الکتریکی و دو درس ضریب (2) خود سرمایه‌گذاری کنند. عملاً پس از اعلام نتایج دیدیم چنین اتفاقی افتاد! نگاهی به کارنامه‌های رتبه‌های تک‌رقمی تأیید کننده همین مطلب است. رتبه یک الکترونیک کلاً به 5 عنوان درس پاسخ داده و رتبه یک قدرت هم تقریباً چنین وضعیتی داشت. رتبه یک کنترل هم فقط به 5 عنوان درس پاسخ داده بود، حتی با تسلط بر 4 عنوان درس (دروس ریاضی، مدار و درس ضریب (4) و یک درس ضریب (2)) رتبه‌های زیر 20 نیز کسب شده بود (البته منظور از درس ضریب (4) برای گرایشی مانند قدرت، خود شامل دو درس ماشین و بررسی سیستم‌های قدرت است و یا خود ریاضیات شامل سه درس است. منظور عنوان دروس دفترچه سازمان سنجش است). داوطلبان باید توجه کنند که وقتی قرار است سه درس را به طور کامل کنار بگذارند، باید دروس دیگر را بسیار خوب مطالعه کنند و تسلط بالایی روی آن پیدا کنند.

درس الکترومغناطیس

معمولاً درس الکترومغناطیس جزو دروسی است که بسیاری از دانشجویان بدلیل حجم بسیار زیاد آن و دارا بودن مباحث مفهومی و محاسبات نسبتاً پیچیده، آن را کنار می‌گذارند و در کنکور سراسری به سؤالات آن پاسخ نمی‌دهند. اما با توجه به جدول سؤالات و مباحث ارائه شده کاملاً مشخص است که با مطالعه چند مبحث خاص از این درس که تعداد تست‌های طرح شده از این مباحث بیشتر است، می‌توان به درصد قابل قبولی رسید. در آزمون 96 سطح سؤالات درس الکترومغناطیس متوسط بود و می‌توان گفت سؤالات 115، 117، 118، 119، 126 در سطح آسان و سؤالات 116، 121، 123، 124 و 125 در سطح متوسط مطرح شده بودند و تنها سؤالات 122 و 126 دارای نوآوری بودند و داوطلب را به چالش می‌کشیدند، مابقی سؤالات در کنکورهای سال‌های قبل تکرار شده بودند و در کل می‌توان گفت سطح سؤالات امسال نسبت به سال گذشته ساده‌تر بود و سؤال خیلی دشواری به چشم نمی‌خورد در صورتی که در سال گذشته بیشتر سؤالات از مباحث نیرو، انرژی و محاسبه میزان مطرح شده بود و سایر مباحث سؤالات بسیار کمی را به خود اختصاص داده بودند. همچنین 3 مورد از سؤالات حتی با مطالعه دقیق مباحث این درس، غیرقابل پاسخ بودند (چون مباحث خارج از بودجه‌بندی مصوب وزارت علوم بودند)، ولی در کنکور امسال شاهد توزیع متوازن سؤالات بودیم. در کنکور 95، 5 سؤال از بخش مغناطیس و 7 سؤال از بخش الکتریسیته انتخاب شده بود اما در کنکور 96 انتخاب سؤالات متعادل بود و 6 سؤال از الکتریسیته و 6 سؤال از مغناطیس ساکن انتخاب شده بود. در کل سطح سؤالات آزمون 96 متوسط بود و داوطلبانی که با آمادگی در جلسه حضور پیدا کرده بودند می‌توانستند درصد بسیار خوبی حتی درصد 100 را کسب نمایند.
با توجه به جمیع این مسائل برای دانشجویانی که در سال جدید برای کنکور سراسری سال آینده آماده می‌شوند توصیه می‌شود که این درس را حذف نکنند چون با توجه به سطح سؤالات اگر مطالعه‌ی کافی روی این درس داشته باشند می‌توانند نتایج قابل قبولی کسب کنند

درس الکترونیک (1 و 2)

در کنکور سال 88، درس الکترونیک از درجه سختی بالایی برخوردار بود، اما سبک سؤالات از سال 89 به بعد کمی متفاوت‌تر شد و این سبک در سال‌های بعد نیز حفظ شد. کنکور سال 96 هم خارج از این روند نبوده است. به نظر می‌رسد کسی که روش حل سؤالات الکترونیک طي 4 تا 5 سال اخیر به خوبی فرا گرفته باشد، با تقریب خوبی می‌تواند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهد.
کنکور سال 96 در مقایسه با سال 95، به لحاظ سختی سؤالات در سطحی متوسط (نه خیلی سخت و نه خیلی آسان) بود و روی هم رفته تغییر چندانی نکرده بود، اما سؤالات مطرح شده در آن بار محاسباتی بیشتری داشت و در واقع آزمون امسال نسبت به سال قبل از استاندارد بالاتری برخوردار بود و همچنین 2 سؤال از 9 سؤال از مبحث تقویت‌کننده‌های توان مطرح شده بود که اهمیت این مبحث را می‌رساند و امسال گرایش طراح‌ها بیشتر به سمت ترانزیستورهای MOS بود به طوری که 3 سؤال محاسباتی از این مبحث طرح شده بود و 4 سؤال باقی مانده مربوط به مباحث فیدبک، تقویت توان، آینه جریان و سوئینگ متقارن بود که هر کدام از مباحث مذکور 1 سؤال را به خود اختصاص داده بودند.
در کل سؤالات کنکور الکترونیک طی چند سال اخیر به علت وجود منابع قوی دارای سطح متوسطی می‌باشد که باعث شده است یک داوطلب با مطالعه‌ی متوسط درصدی نزدیک به 60 و داوطلبانی که مطالعه‌ی خوبی داشته‌اند بتوانند درصد بالایی را در این درس بدست آورند
حال می‌توان از توضیحات بالا نتیجه گرفت که در کنکور امسال تعداد سؤالات از 12 سؤال به 9 سؤال کاهش یافته بود و تعداد 2 تا 3 سؤال آن در سطحی دشوار طرح شده بودند، از جمله سؤال‌های 65 و 67 که دارای نکته بودند و اگر داوطلب دقت لازم را نمی‌داشت به پاسخ نادرست می‌رسید.

درس سیستم‌های کنترل خطی

مطابق معمول، امسال هم سطح سؤالات کنترل خطی بسیار بالا بود و پاسخ‌گویی به همه سؤالات نیاز به تسلط و هوش بسیار بالا داشت. تقریباً می‌توان گفت صد در صد نکات موجود در سؤالات کنکور این درس، در آزمون‌های آزمایشی امسال مؤسسه مدرسان شریف پوشش داده شده بود. در قیاس با کنکور سال 95 باید گفت که سؤالات امسال از استاندارد و کیفیت بالاتری برخوردار بودند که این امر پاسخ‌گویی به سؤالات را آسان‌تر کرده بود. بین سؤالات سال گذشته و امسال از لحاظ مباحثی که مطرح شده بود، تا حدود 60 درصد وجه تشابه وجود داشت. به لحاظ سختی یا پیچیدگی سؤالات، این دو سال در یک سطح قرار می‌گیرند و هر دو سال به یک تعداد، سؤال دشوار داشتند. در بین سؤالات امسال درس کنترل خطی، سؤالی که برای حل آن به معلومات بیشتری نیاز باشد وجود نداشت و با معلوماتی که حتی در کتاب‌های کنکوری آمده است و با بررسی سؤالات سال‌های گذشته می‌شد به همه سؤالات پاسخ داد. می‌توان گفت سؤالات دشوار آزمون امسال، سؤالات 96 و 101 است که البته مشابه آن در آزمون دکتری سال‌های گذشته آمده بود. متأسفانه باید گفت که باز هم شاهد سؤالات نادرست در این آزمون بودیم که تنها موجب از دست رفتن وقت و اعتماد به نفس داوطلبان می‌شود. در آزمون امسال پراکندگی کاملاً مناسبی در سؤالات دیده می‌شود و تقریباً از همه فصل‌ها سؤال مطرح شده است، به طوری که از مباحث مدل‌سازی سیستم‌های مکانیکی و پایداری (معیار راث) هر کدام 1 سؤال و مباحث پاسخ حالت دائم و مکان هندسی ریشه‌ها هر کدام 2 سؤال و مباحث پاسخ گذرا و پاسخ فرکانسی هر کدام 3 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. در مجموع باید گفت اگر دانشجو مطالب موجود در کتاب و نکات مطرح شده در سؤالات آزمون‌های آزمایشی مؤسسه را فرا گفته باشد، می‌تواند حداقل به 70 تا 80 درصد سؤالات پاسخ دهد.

درس مدارهای الکتریکی

تعداد سؤالات مدار امسال از 12 سؤال به 15 سؤال افزایش یافت که برابر تعداد سؤالات مدار آزمون دکتری 96 بود. برخلاف سال‌های قبل امسال سؤالات پراکندگی مناسبی نداشت به طوری که از فصول مدار مرتبه دوم، تبدیل لاپلاس، دوقطبی‌ها و مدارات غیرخطی هیچ سؤالی نداشتیم و در مقابل تأکید طراح بر سؤالات فصول مبانی مدارهای الکتریکی، تحلیل حالت دایم و فرکانس طبیعی بود به طوری که از هر کدام از این فصول 3 سؤال طرح شد. در دید کلی‌تر نیز از مدار یک 9 سؤال و از مدار دو 6 سؤال طرح شد. سؤال بسیار سخت در آزمون امسال مشاهده نشد و در عوض یک تا دو سؤال نسبتاً ساده بودند، اما سطح کلی سؤالات متوسط ارزیابی می‌شود.
سؤالات مدار در آزمون سال 96 سؤالاتی به نسبت تکراری در سال‌های گذشته بود و سطحی متوسط رو به بالا داشت. مقدار محاسبات برای هر سؤال مدار در کنکور کم و در صورتی که به روش‌ها مسلط باشید و تمرین زیاد حل کرده باشید می توانید به سرعت سؤال‌ها را پا سخ داده و حتی زمان در درس مدار اضافی بیارید. برای این منظور شما می‌توانید از کتاب مدرسان شریف استفاده کنید،‌ زیرا کتابی بسیار جامع و به همه‌ی مطالب و نکات کلیدی اشاره کرده است. دو توصیه برای داوطلبان رشته‌ی مهندسی برق، توصیه اول در درس مدار این است که فقط روی قضایای اصلی مسلط بوده و KVL وKCL زدن در مدار را قوی کنید (فرمول‌های اضافه که در بعضی از کتاب‌ها برای پر کردن صفحات کتاب آورده شده است مثل فرمول‌های فصل دو قطبی و سلف‌های تزویج و... را حفظ نکنید). دومین توصیه این است تست‌های کنکور سال‌های گذشته را چندین بار حل کنید، همچنین تست‌های تألیفی مشابه کنکور و سطح بالاتر را نیز حل کنید. برای این منظور می‌توانید از کتاب مدرسان شریف که تست‌های تألیفی بسیار مناسبی دارد استفاده کنید.
شش سؤال این آزمون مربوط به تجزیه تحلیل حالت دائمی سینوسی بخصوص محاسبه توان و قضیه توان ماکزیمم بود. بنابراین برای سال 97 توصیه می‌شود این فصل را با دقت و با حل کردن تست‌های زیاد مطالعه نمایید. 2 سؤال امسال مربوط به قضایای شبکه شامل هم پاسخی و جمع آثار بود که سؤالاتی در سطح ساده بودند که با زدن تست‌های سال گذشته به راحتی می‌توانستید آن‌ها را پاسخ دهید. سؤالات فرکانس طبیعی نیز آسان و مطابق ایده‌های سؤال‌های گذشته بود. بقیه سؤالات را نیز اگر فقط و فقط به KVL و KCL زدن مسلط باشید می‌توانید حل کنید.

درس ریاضیات (معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی، آمار و احتمالات)

با تک دفترچه‌ای شدن آزمون کارشناسی ارشد سال 96، تعداد سؤالات ریاضیات هم از 12 سؤال به 15 سؤال تغییر کرد. انتظار این بود که تعداد سؤالات مثلاً به شکل 7 سؤال از ریاضی مهندسی، 5 سؤال از معادلات دیفرانسیل و 3 سؤال از درس آمار و احتمال تقسیم‌بندی شود؛ اما هر یک از این سه درس 5 سؤال را به خود اختصاص داده بودند و به روش تشریحی هم، محاسباتی متوسطی داشتند و ضمناً شبیه آن در کتاب اصلی ریاضی مهندسی وجود داشت. ممکن است همین رویه در آزمون‌های سال آینده حفظ شود و یا از تعداد سؤالات آمار و احتمال کم شود و به تعداد سؤالات ریاضی مهندسی اضافه گردد، به هر ترتیب داوطلبان برای آزمون‌ سال آینده باید آمار و احتمال را به طور جدی‌تر مطالعه کنند و ریاضی مهندسی را هم با تأکید بیشتری نسبت به معادلات دیفرانسیل مطالعه کنند تا برای هر دو سناریو احتمالی آماده باشند. با این توضیحات سراغ بررسی سؤالات هر درس می‌رویم:
معادلات دیفرانسیل: سؤالات این درس نسبتاً متوسط و براساس روند معمول هر ساله بود. یک سؤال از فصل معادلات مرتبه اول (معادله‌ی کامل)، دو سؤال از فصل معادلات مرتبه دوم (یک سؤال معادله‌ی همگن با ضرایب ثابت و یک سؤال هم معادله‌ی کوشی ـ اویلر)، یک سؤال دیگر از معادله مرتبه دوم که با استفاده از تبدیل لاپلاس به راحتی قابل حل بود و یک سؤال هم از مبحث حل دستگاه معادلات با استفاده از تبدیل لاپلاس مطرح شده بود. به طور کل سؤالات برای داوطلبانی که درس را خوب خوانده بودند، قابل پاسخگویی بودند.
ریاضی مهندسی: سؤالات این درس هم در مجموع نسبتاً متوسط بود. از 5 سؤال یک سؤال به سری فوریه که آن هم بسیار معمولی و آسان بود و با توجه به مطالب کتاب ردگزینه در کمتر از 30 ثانیه به‌طور بصری قابل پاسخ‌گویی بود، یک سؤال به فصل معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزیی که نسبتاً مشکل بود (معادله موج غیرهمگن) که شبیه آن در کتاب اصلی ریاضی مهندسی وجود داشت، یک سؤال نگاشت که به روش رد گزینه در کمتر از 15 ثانیه قابل پاسخ‌گویی بود، یک سؤال از بحث حل انتگرال‌های مختلط با استفاده از قضیه مانده‌ها که سؤال متوسطی بود و بالاخره یک سؤال هم از مبحث توابع مختلط مربوط به قضیه مقدار ماکزیمم و مینیمم مطلق مطرح شده بود که این نوع سؤالات بیشتر در آزمون‌های توابع مختلط رشته‌ی ریاضی سابقه طرح دارد و البته سؤال چندان سختی نبود، ولی جزو سؤالات مدنظر طراحان فنی و مهندسی معمولاً نبوده است. لازم به ذکر است عین تابع داده شده در این سؤال در کتاب اصلی ریاضیات مهندسی مدرسان شریف وجود دارد.
آمار و احتمال: سؤالات این درس در مجموع سخت‌تر از سال قبل بود. یک سؤال از بحث احتمال معمولی، یک سؤال از بحث محاسبه‌ی ضریب همبستگی، یک سؤال از بحث تابع مولد گشتاور، یک سؤال ترکیبی از بحث احتمال و توزیع دو متغیر مستقل یکنواخت و بالاخره یک سؤال هم از بحث تابع چگالی و امید ریاضی طرح شده بود. برخلاف سال گذشته سطح سؤالات امسال بسیار سخت بود و طراحان کنکور به طور خاصی به کمیت و کیفیت سؤالات پرداخته بودند و داوطلبانی که این درس را با فکر کم بودن تعداد سؤالات مطالعه نکرده بودند به شدت متضرر شدند؛ زیرا تنها یک سؤال با دانش اولیه و مقدماتی قابل حل بود و سایر سؤالات نیاز به مطالعه‌ی دقیق و تسلط کافی بر مباحث داشت.
در پایان لازم است اطلاعات زیر را نیز در اختیار شما عزیزان قرار دهم:
میانگین رتبه‌های تک رقمی در درس ریاضیات در آزمون کارشناسی ارشد 96 مجموعه مهندسی برق حدود 60 درصد و رتبه‌های 2 رقمی حدود 42 درصد بود. بالاترین درصدِ رتبه‌های یک (با توجه به گرایش‌ها) 80 درصد بود. البته به نظر می‌رسد عدم آمادگی داوطلبان برای رویارویی با 5 سؤال آمار علت اصلی این درصدها بود وگرنه سطح سؤالات ریاضی مهندسی و تا حدودی معادلات دیفرانسیل، نسبت به سال قبل آسان‌تر بود.

سیستم‌های کنترل خطی

همانند سال‌های گذشته، سؤالات این درس بسیار مفهومی و دشوار طراحی شده بود و پاسخ‌گویی به سؤالات نیازمند تسلط کامل بر روی مطالب بود. یکی از مواردی که در آزمون سال 95 خیلی جلب توجه می‌کرد، عدم طرح سؤال از فصل‌های اولیه مثل انواع نمایش سیستم‌ها، مباحث پایداری و آرایه‌ی راث ـ هرویتز است. در عوض سؤالات از بخش پاسخ فرکانسی، روش‌های جبران‌سازی و مکان هندسی فراوان طرح شده بود. به نظر می‌رسد در سالیان اخیر، طراحان سؤال کنترل خطی تمایل دارند تا فصل روش‌های جبران‌سازی را مهم‌تر جلوه دهند و سؤالات بیشتر و دشوارتری از این فصل طرح کنند. چرا که اکثر داوطلبان به علت گنگ بودن و زمان‌بر بودن طراحی جبران‌ساز، از مطالعه‌ی این فصل صرف‌نظر می‌کنند. در حالی که مهم‌ترین هدف درس کنترل خطی، آموزش طراحی جبران‌ساز است.
به طور کلی می‌توان گفت در کنکور 95، از مباحث سیستم مکانیکی 1 سؤال، پاسخ فرکانسی 3 سؤال، روش‌های جبران‌سازی 2 سؤال، پاسخ گذرا 1 سؤال، پاسخ حالت دایم 2 سؤال، مکان هندسی ریشه‌ها 2 سؤال و از حساسیت 1 سؤال طرح شده است که سازمان سنجش برای سؤال 59 از این درس گزینه‌ی صحیح را گزینه‌ی «1» و «3» در نظر گرفته است که این مسأله ممکن است برای بسیاری از داوطلبان نارحت‌کننده باشد، همچنین سؤال 66 را هم حذف کرده‌اند.

درس ماشین‌های الکتریکی (1 و 2)

در رابطه با سؤالات ماشين‌هاي الکتريكي كنكور ارشد سال ٩٦ باید گفت كه سطح سؤالات مطرح شده در اين آزمون نسبت به سال‌هاي گذشته ساده‌تر و محاسباتي‌تر شده بود به صورتی که نه سؤال خیلی سخت و دارای نکته خاص به چشم می‌خورد و نه سؤالات بسیار ساده، كه علت آن را مي‌توان تغييرات ايجاد شده در تركيب‌بندي سؤالات و ادغام شدن درس ماشين و بررسي دانست که تعداد سؤالات درس ماشین از 12 سؤال به 10 سؤال کاهش یافته بود. همچنين در آزمون امسال، در درس ماشین خارج از اشکال نبود به عنوان نمونه اشتباه تایپی در گزینه‌های سؤال 85 دیده می‌شد و برخی سؤالات نیز خارج از اشکال نبودند كه البته هيچ ايرادي وارد نيست و با توجه به سرعت كار ماشين مي‌توان تعداد قطب‌ها را تشخيص داد.
در آزمون 96 از فصل مدارهای مغناطیسی برخلاف 95 هیچ سؤالی مطرح نشده بود و از مبحث اصول تبدیل انرژی الکترومکانیکی 2 سؤال محاسباتی و نسبتاً دشوار و از مبحث ماشین‌های الکتریکی جریان مستقیم 3 سؤال و از ترانسفورماتورها 2 سؤال نسبتاً ساده و از مبحث ماشین‌های آسنکرون 2 سؤال محاسباتی طرح شده بود.
همان‌طور که گفته شد، فصل تبدیل انرژی 2 سؤال را به خود اختصاص داده بود و در سال گذشته نیز از این مبحث سؤالاتی در سطح دشوار طرح شده بود که این امر نشان‌دهنده‌ی این است که طراحان علاقه خاصي به طرح سؤال از اين فصل پيدا كرده‌اند و ممکن است در کنکور سال‌های بعد نیز این فصل مورد توجه طراحان قرار بگیرد، پس به داوطلبان سال آینده پیشنهاد می‌شود که حتماً این مبحث را با دقت مطالعه و بر روی نکات آن تسلط کامل بدست آورند. همچنين قابل ذکر است که سؤالات مطرح شده از فصل ماشين‌هاي جريان مستقيم با وجود سادگي بسيار به علت شيوه جديدي كه در طرح سؤالات پيش گرفته شده بود براي بعضي از داوطلبين مشكل ساز شد.
و در آخر می‌توان گفت با توجه به سطح سؤالات، داوطلبانی که با آمادگی در کنکور شرکت کرده بودند در همان زمان 30 دقیقه می‌توانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند و کسب درصد 100 دور از انتظار نبود.

درس تجزیه و تحلیل سیگنال‌ها و سیستم‌ها

در آزمون سال 95 سؤالات به صورت ترکیبی از مباحث مختلف طرح شده بودند که این امر پاسخ‌گویی به سؤال را دشوارتر می‌کرد، اما در آزمون 96 هر سؤال از یک مبحث طرح شده و پاسخ‌گویی به آن راحت‌تر بود. نکته‌ی دیگر این است که از هر مبحث سؤالاتی مطرح شده بود که اصطلاحاً سؤالات قالبی بودند و داوطلب با دیدن سؤال به سرعت می‌توانست شروع به نوشتن پاسخ کند یعنی اولین راهی که به ذهن دانشجو می‌رسد همان راه اصلی حل سؤال بوده و اگر داوطلب دقت لازم را در روند حل بکار می‌گرفت به مشکل برنمی‌خورد و به پاسخ نهایی می‌رسید.
در کل می‌توان گفت که داوطلب با کمی وقت گذاشتن روی این درس می‌توانست درصد بالایی کسب نماید. نکته‌ی دیگر در کنکور 96 این بود که از مباحث تبدیل لاپلاس و تبدیل z در مجموع تنها یک سؤال طرح شده بود، با توجه به این‌که در سال 95 از این دو مبحث هیچ سؤالی مطرح نشده بود، به نظر می‌رسد توجه طراحان در مورد این دو مبحث کمرنگ شده و احتمالاً این روند در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
در آزمون 96 از مبحث سیگنال‌ها و سیستم‌ها 3 سؤال مطرح شده بود که از نظر دشواری، سطحی ساده‌ای داشتند و داوطلبان با کمی دقت می‌توانستند به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین 1 سؤال از مبحث سیستم‌های LTI، آمده بود و مباحث تحلیل فوریه سیگنال‌های پیوسته در زمان و تحلیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان به ترتیب 5 و 2 سؤال را به خود اختصاص داده بودند که نسبت به سؤالات سال 95 از سطح ساده‌تری برخوردار بودند.
در کل سؤال خیلی دشواری در آزمون 96 نداشتیم و سطح سؤالات نسبت به سال گذشته فقط کمی دشوارتر شده بود و داوطلبانی که به کتاب مسلط بودند می‌توانستند به سؤالات پاسخ صحیح دهند و داوطلبی که تسلط کافی روی مباحث درسی داشت بدست آوردن درصد 100 برایش دور از انتظار نبود.

درس سیستم‌های دیجیتال 1 (مدارهای منطقی)

در سؤالات امسال درس مدار منطقی سؤالات خیلی سخت وجود نداشت و نسبت به سال گذشته سختی سؤالات 15 درصد افزایش یافته بود، متأسفانه سؤالات به نحوی طراحی شده بودند که زمان زیادی از داوطلب می‌گرفتند به اصلاح می‌توان گفت سؤالات، سؤالات وقت‌گیر بودند. در سؤال 74 آزمون امسال (که گزینه‌ی «3» پاسخ تست بود) باید طول glitch به اندازه 1ns گفته می‌شد که اشتباهاً طراح 2ns گفته است. همچنین می‌توان گفت که امسال از مباحث مدار ترتیبی (2 سؤال)، مدار ترکیبی (1 سؤال)، گیت (1 سؤال)، هازارد (1 سؤال) و اعداد (1 سؤال) سؤال طراحی شده بودند.
در کل با توجه به آزمون امسال می‌توان گفت که یک داوطلب با اطلاعات متوسط متمایل به خوب می‌تواند 60 درصد و یک داوطلب با اطلاعات خوب می‌توانست 100 درصد سؤالات را پاسخ دهد، البته به شرطی که وقت کم نیاورد که تقریباً غیرممکن است.

درس تحلیل سیستم‌های انرژی

تغییر اساسی سؤالات 96 نسبت به سال‌های گذشته در تعداد سؤال‌ها بود به طوری که تنها 5 سؤال به درس بررسی سیستم‌های قدرت اختصاص داده شده بود، در حالی که در سال‌های گذشته داوطلب 12 سؤال بررسی را باید پاسخ می‌داد. البته مطابق آنچه که انتظار می‌رفت مباحث به نسبت تعداد سؤال‌ها تقریباً حفظ شده و تعداد بیشتر سؤال‌ها مطابق روال گذشته به مبحث خطوط سیستم قدرت اختصاص داشت. در این آزمون می‌توان گفت که سؤال غیراستاندارد و یا خیلی دشوار وجود نداشت و داوطلبان به سادگی می‌توانستند در مدت 15 دقیقه به سؤالات پاسخ دهند. حتی مطالعه این درس به داوطلبان سایر گرایش‌ها (الکترونیک، مخابرات و کنترل) پیشنهاد می‌شود.
در آزمون 96 از مبحث پارامترهای خط انتقال 1 سؤال که از نظر سطح دشواری با سال 95 تفاوتی نداشته و هم سطح بوده و از مبحث مدل و عملکرد خط انتقال 3 سؤال در سطح دشوار مطرح شده که این تعداد سؤال نسبت به 5 سؤال درس بررسی نشان‌دهنده‌ی حائز اهمیت بودن این مبحث می‌باشد و به داوطلبان توصیه می‌شود که حتماً تمرکز و تسلط کافی بر این مبحث داشته باشند و سؤال آخر این درس مربوط به مبحث پخش بار است که در سطحی آسان‌تر از سؤال مطرح شده سال 95 می‌باشد. به طور کلی با توجه به آزمون 96 با نگاهی نسبی به درس بررسی، می‌توان گفت که داوطلب به صورت مناسبی می‌توانست سؤالات را پاسخ دهد و دانشجو برای پاسخ‌گویی به سؤالات این درس به سطح خیلی بالایی احتیاج نداشت. بنابراین می‌توان گفت که آزمون امسال نسبت به سال گذشته استانداردتر و آسان‌تر بود و داوطلب با مطالعه نسبتاً خوبی می‌توانست درصد 60 را کسب نماید و برای داوطلبان با تسلط کامل درصد 100 دور از انتظار نبود.

درس زبان عمومی و تخصصي

در کنکور امسال هم، همانند کنکور سال‌های اخیر درس زبان انگلیسی (عمومی) دارای 15 سؤال بود، که بخش اول آن شامل 10 سؤال لغات و بخش دوم شامل 5 سؤال cloze test بود. سؤالات لغات امسال به ویژه در زمینه‌ی کلمات مترادف (synonyms) به مطالعه‌ی بیشتری نیاز داشت. اما در مقابل، در بخش cloze test با داشتن دانش گرامری، پاسخ‌گویی به سؤالات به راحتی امکان‌پذیر بود. توصیه‌ی ما به داوطلبانی که سال آینده قصد شرکت در کنکور را دارند این است که، علاوه بر یادگیری کلمات جدید و افزایش دایره لغات خود، سعی کنند که همزمان لغات هم معنی را نیز یاد بگیرند. اکثر داوطلبان این بخش را رها می‌کنند، در حالی که با کمی مطالعه می‌توان به راحتی به سؤالات این بخش پاسخ داد.
درس زبان تخصصی نیز، 15 سؤال از 30 سؤال را به خود اختصاص داده که این 15 سؤال مربوط به 3 متن تخصصی می‌باشد. همان‌طور که مشاهده می‌شود،‌ قدم اول در پاسخ‌گویی به این سؤالات، آشنایی کامل با کتاب‌های تخصصی و متون اختصاصی این رشته می‌باشد. به این معنا که داوطلب حتی اگر معنی کلمات آورده شده در متن‌ها را نداند، می‌تواند با دانش پیشین خود درباره‌ی مباحث تخصصی برق معانی آن‌ها را دریابد.
همواره نکات تست‌زنی در کنکور و قدرت تحلیل بالا از موارد ضروری برای پاسخ‌گویی به سؤالات و یکی از راه‌های مهم در کسب یک رتبه‌ خوب در کنکور برای داوطلبان محسوب می‌شود که با شرکت در کلاس‌ها و آزمون‌های آزمایشی، مطالعه‌ی کتب مرجع و کتاب مدرسان شریف را برای داوطلبان هموارتر می‌سازد.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 96 - رشته مديريت کسب و کار (MBA)

«استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت (GMAT)»

سؤالات GMAT در آزمون کارشناسی ارشد 96 رشته مدیریت کسب ‌و کار نسبت به سال قبل کمی سخت‌تر بود. این سختی بیشتر در قسمت سؤالات حل مسأله و با مقیاس کمتری در قسمت کفایت داده‌ها قابل لمس بود. به طور کلی، سؤالات حل مسأله و کفایت داده هیچ غلطی نداشتند و غیر از سؤال اول حل مسأله که کاملاً غیراستاندارد و به دور از انصاف طرح شده بود، بقیه سؤالات بدون ایراد بودند؛ اما سؤالات استدلال منطقی همانند سال گذشته دارای ایراد بودند و همان‌طور که قبلاً هم گفته بودم به دلیل طراحی سؤالات (و نه ترجمه آن به روال سال‌های قبل از 94) این بخش از سؤالات کاملاً سلیقه‌ای طرح می‌شوند و بعضاً دارای دو گزینه یکسان از نظر ارزش انتخاب‌اند. متأسفانه یک سؤال درک مطلب هم این مشکل را داشت.
الف‌ـ حل مسأله: در اين بخش يك سؤال از نسبت و تناسب (البته تركيب شده با مفهوم درصد)، يك سؤال از مسائل مربوط به انجام كار، يك سؤال از مبحث آناليز تركيبي، يك سؤال از فصل هندسه و تقريباً 6 سؤال از قسمت سؤالات متفرقه، هوش و خلاقيت طرح شده بود كه از اين حيث بي‌سابقه بوده است
در بخش تصحیح جملات، اوضاع نسبت به سال‌ قبل بهتر شده بود و تنها تغییر نسبت به سالیان قبل، وجود دو سؤال با پاسخ صحیح «گزینه (4)» در بین 5 سؤال بود و این یعنی داوطلبان باید حواسشان باشد که همیشه منتظر نباشند از بین 5 سؤال فقط یک سؤال دارای پاسخ «گزینه (4)» باشد و یا حتی ممکن است در آینده از بین 5 سؤال، هیچ سؤالی دارای پاسخ صحیح «گزینه (4)» نباشد. با توجه به سؤالات حل مسأله و کفایت داده امسال به نظر می‌رسد داوطلبان به غیر از تسلط بر مباحث اصلی این دو بخش، باید تمرکز بیشتری بر مفاهیم هوش و حل مسائل به روش سعی و خطا و حل معادلات خاص و سیاله داشته باشند (البته اگر این روند طراحی سؤالات حفظ شود که اساساً در GMAT خیلی هم اینجور نیست!).
میانگین درصد داوطلبان تک‌رقمی در آزمون امسال حدود 50، میانگین درصد رتبه‌های 11 تا 30 حدود 40 و میانگین درصد رتبه‌های 31 تا 100 حدود 35 بود. با این میانگین‌های بسیار نزدیک به هم، درس زبان هم در تعیین رتبه نقش بسزایی ایفا کرد؛ لذا به تمام داوطلبان پیشنهاد می‌کنم درس زبان تخصصی را بیش از گذشته جدی بگیرند و البته همان‌طور که قبلاً هم گفتم برای بالا بردن درصد خود در درس GMAT به شدت روی «تقویت هنر حل مسأله» خود کار کرده، سعی کنند بسیار مسأله حل کنند و استراتژی حل انواع سؤالات را فرابگیرند و بدانند برای موفقیت در درس GMAT، حتماً باید «حل مسأله» را خوب یاد بگیرند.

«ریاضی عمومی 1 و 2»

سؤالات ریاضی عمومی مدیریت کسب و کار در آزمون کارشناسی ارشد 96 نسبت به آزمون سال قبل تفاوت‌هایی اساسی داشت (البته این مسأله بیشتر به دلیل غیراستاندارد بودن سؤالات ریاضی سال قبل بود). به نظرم آزمون امسال از این جهت که تمایزی بین خیلی خوب با خوب و متوسط با ضعیف قائل شود، بسیار مناسب بود. می‌توان گفت که سؤالات ریاضی نسبت به سؤالات چند سال اخیر کمی سخت‌تر بود، به‌طوری که تا آنجا که بنده (به واسطه‌ی ارتباط با داوطلبانی که کتاب‌های بنده را مطالعه کرده بودند) اطلاع دارم، تعداد کسانی که ریاضی را بالای 90 درصد زده‌اند، انگشت‌شمار است و فقط یک نفر درصد 100را به دست آورده است! همچنین پرتکرارترین درصد در بین داوطلبان خوب و حتی قوی حدود 70 تا 75 بوده است. حدود 23 تا 25 سؤال کاملاً قابل پاسخگویی بود و حدود 5 تا 7 سؤال احتیاج به تسلط و دقت بیشتر داشت. به طور کلی، میانگین تک‌رقمی‌ها در آزمون امسال حدود 77، میانگین رتبه‌های 11 تا 30 حدود 73 و میانگین رتبه‌های 31 تا 100 حدود 68 بود.
خُب، حالا بارم‌بندی و تجزیه و تحلیل سؤالات را شروع کنیم؛ از 30 سؤال امسال، 16 سؤال به ریاضی (2) و 14 سؤال به ریاضی (1) اختصاص یافته بود.
از 14 سؤال ریاضی عمومی (1)، 2 سؤال به فصل توابع مختلط، 4 سؤال به فصل دنباله و سری، 6 سؤال به فصل انتگرال و 2 سؤال به فصل کاربرد انتگرال اختصاص یافته بود که طرح نشدن سؤال از فصول مشتق و کاربرد مشتق و حد و پیوستگی بسیار عجیب بود (البته یک سؤال حد دنباله بود که می‌شد آن را جزو فصل حد هم در نظر گرفت). به نظرم بهتر بود از سؤالات فصل انتگرال و حتی دنباله و سری کم می‌شد و از فصل مشتق و کاربرد مشتق و حد سؤال طرح می‌شد. البته از فصل مختصات قطبی هم سؤالی طرح نشده بود که این موضوع قبلاً هم سابقه داشته است. از 16سؤال ریاضی عمومی (2)، 7 سؤال به فصل توابع چندمتغیره، 2 سؤال به فصل توابع برداری، 2 سؤال به فصل انتگرال‌های چندگانه، 3 سؤال به فصل انتگرال سطح و 2 سؤال به فصل انتگرال خط اختصاص یافته بود.
متأسفانه 2 سؤال کاملاً غلط و 2 سؤال دارای ایراد در آزمون امسال وجود داشت که سازمان سنجش در اعلام نتایج 3 سؤال را حذف کرد و این موضوع بسیار جای تأسف دارد! چون بسیاری از داوطلبان خوب سرجلسه وقت زیادی را صرف حل برخی از این سؤالات کرده بودند و اتفاقاً اگر جواب صحیح در گزینه‌ها بود، به جواب می‌رسیدند و برخی داوطلبان متوسط و ضعیف از روی این سؤالات بدون هیچ تلاشی عبور کرده بودند! با حذف این سؤالات، داوطلبان متوسط و ضعیف با داوطلبان خوب به یک نتیجه رسیدند!؟ یعنی داوطلبان ضعیف و متوسط سود کرده و داوطلبان خوب ضرر کردند!! چند سؤال نسبتاً نکته‌دار و کمی متفاوت‌تر با آزمون‌های سال‌های گذشته در آزمون امسال طرح شده بود. سؤالات 133، 134، 137، 140 و 148 از آن جمله بودند که البته عین و شبیه اکثر آنها در کتاب ریاضی عمومی بنده وجود داشت (که در پایان این فایل، سؤالات عین و شبیه آورده شده است). البته سؤالات 134 و 148 غلط بودند! ادبیات سؤال 154 باید کمی بی‌حاشیه‌تر می‌بود، هرچند می‌شد آن را سر جلسه جواب داد؛ ولی به هر حال این 3 سؤال را سازمان سنجش تصحیح و حذف کرد!
جمع‌بندی و پیشنهادی که می‌توان با توجه به نحوه طراحی سؤالات امسال داشت این است که: فصول انتگرال و دنباله و سری در ریاضی عمومی (1) و توابع چندمتغیره، انتگرال خط و سطح در ریاضی عمومی (2) از اهمیت بالایی برخوردار بودند و پیشنهاد می‌شود که داوطلبان در ریاضی عمومی (1) فصول دنباله و سری، انتگرال و کاربرد انتگرال را بسیار دقیق و با اختصاص وقت زیاد مطالعه کنند. البته نباید خیال کرد فصول حد، مشتق و کاربرد مشتق در سال‌های آینده سؤال نخواهد داشت و به احتمال قریب به یقین، سؤال خواهند داشت. در ریاضی عمومی (2)، توابع چندمتغیره مانند سال‌های قبل کماکان پراهمیت‌ترین فصل است و فصول انتگرال خط و سطح و انتگرال‌های چندگانه دارای اهمیت زیادی هستند که باید بسیار جدی گرفته شوند. از توابع برداری معمولاً یک سؤال می‌آید که امسال 2 سؤال طرح شده بود و از فصل جبر خطی هم اصلاً سؤالی نداشتیم.

زبان تخصصی MBA

سطح آزمون سال 96 هم همان‌طور که انتظار می‌رفت همانند دو سال پیش بود؛ سطحی که تقریباً در سه سال اخیر متفاوت از سال‌های پیش بوده است. تنها تفاوتی که آزمون امسال با دو سال پیش داشت، جدای از سطح سؤالات، تغییر ناگهانی تعداد سؤالات بود. البته بسیاری از داوطلبان ماه‌ها قبل از وقوع آزمون سازمان سنجش، از تغییر تعداد سؤالات آگاه شده بودند اما چیزی که تقریباً کسی انتظار آن را نداشت تغییر فرمت سؤالات بود به طوری که در سال 96 هیچ‌گونه سؤالی در مورد تصحیح جمله طراحی نشده بود. در جدول زیر می‌توانید تعداد سؤالات اختصاص یافته به هر سرفصل را مشاهده کنید:


سرفصل

تعداد سؤالات

گرامر

10

واژگان

10

کلوز تست

15

درک مطلب

25


شاید این تغییر برای بسیاری از داوطلبان یک تغییر بد بوده باشد چرا که بسیاری از داوطلبین با توجه به ضریب درس زبان و با توجه به ضعف داوطلبان، وقت خود را صرف مطالعه گرامر می‌کنند. با توجه به کاهش تعداد سؤالات این بخش، این عده از داوطلبان، در سال‌های آتی، چنانچه فرمت سؤالات تغییر نکند، باید بخش واژگان را نیز مطالعه کنند. البته توجه داشته باشید که اساس فهم مطالب بخش درک مطلب و کلوز تست، که سؤالات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، لغت و گرامر است. یعنی شما برای این‌که یک متن را بفهمید طبیعتاً باید معنی لغات و گرامر را نیز بدانید در نتیجه حذف این دو بخش از برنامه درسی خود، به ضرر داوطلبان خواهد بود. همچنین از آنجا که سؤالات بیشتری به درک مطلب اختصاص داده شده است و از آنجا که بیشتر داوطلبان در این بخش ضعف دارند، کمبود وقت یکی از مشکلات داوطلبین سال‌های آتی خواهد بود چرا که معمولا بیشتر داوطلبان بیش از مدت مقرر شده، زمان خود را صرف سؤالات این بخش می‌کنند. البته از آنجا که هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست، این امکان که تعداد سؤالات مرتبط با هر سرفصل در سال‌های آتی متغیر باشد، نیز وجود دارد. در بخش زیر تحلیلی از مبحث هر سؤال ارائه می‌شود.
خب خدا رو شکر که همان‌طور که انتظار داشتیم و همان‌طور که به داوطلبین گفته بودیم چه مباحثی را بیشتر برای آزمون‌ها مطالعه کنند، از همون مباحث نیز در کنکور سؤال طراحی شده بود. به دواطلبین بارها و بارها توصیه شده بود که مباحث وارونگی، ساختار موازی، گزاره‌های قیدی، اسمی و وصفی، وجه وصفی و مقدمه‌ای بر جمله‌واره و حروف ربط را دقیق مطالعه نمایند. سهم هر یک از مباحث به شکل زیر است:
2 سؤال به وارونگی، 1 سؤال به ساختار موازی، 1 سؤال به مبحث گزاره اسمی، 2 سؤال به گزاره وصفی، 2 سؤال به وجه وصفی، 1 سؤال به مبحث مقدمه‌ای بر جمله‌واره و 1 سؤال نیز به مبحث حشو اختصاص یافته بود. در کل می‌توان گفت گرامر سال 96 کمی آسان‌تر از گرامر سال 95 و کمی سخت‌تر از گرامر سال 94 بود. سؤالات بخش واژگان نیز کمی آسان‌تر از سؤالات واژگان سال 95 بودند؛ حداقل جملات به کار رفته بسیار کوتاه‌تر از جملات سؤالات سال 95 بود. طبق معمول برخی از لغات از کتاب GRE بود.
کلوز تست امسال بر عکس کلوز تست سال گذشته، بسیار آسان بود. درک کلوز تست سال 95 بسیار دشوارتر از کلوز تست سال 96 بود. معمولاً لغاتی که در این بخش به کار می‌رود، آسان‌تر از لغاتی است که در بخش واژگان به کار می‌رود.
متون درک مطلب امسال نیز به لحاظ سطح تقریباً با متون سال 95 برابری می‌کردند. تفاوت عمده متون امسال این بود که اکثر متون مدیریتی بودند به جز متن اول. ضمن این‌که بر عکس سال‌های 94 و 95، امسال چهار متن استفاده شده بود طوری که از متن اولی، 10 سؤال و از سایر متون هر کدام 5 سؤال طراحی شده بود.
نکته‌ای که در این آزمون شایان توجه بود این بود که متن سوم دقیقاً کلوز تست سال 94 بود.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 96 - رشته مهندسی مکانیک

درس ریاضیات (ریاضی عمومی (1 و 2)، معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی)

در کنکور ارشد امسال، سؤالات درس ریاضی شامل 10 سؤال ریاضی عمومی 1 و 2، 5 سؤال معادلات دیفرانسیل و 5 سؤال ریاضی مهندسی بود که جمعاً بیست سؤال را به خود اختصاص داده بود. به طور کلی کنکور امسال سؤالات متنوعی از اکثر مباحث مهم دروس مختلف ریاضی را در برداشته و تقریباً کنکور استانداردی در درس ریاضی به حساب می‌آمد. البته توجه طراحان در این آزمون به سری‌ها و دنباله‌ها هم قابل توجه بوده است. با این توضیحات سراغ بررسی سؤالات هر درس می‌رویم:
معادلات دیفرانسیل: سؤالات این درس نسبتاً متوسط و براساس روند معمول هر ساله بود. یک سؤال از فصل معادلات مرتبه اول (معادله‌ی کامل)، دو سؤال از فصل معادلات مرتبه دوم (یک سؤال معادله‌ی همگن با ضرایب ثابت و یک سؤال هم معادله‌ی کوشی ـ اویلر)، یک سؤال دیگر از معادله مرتبه دوم که با استفاده از تبدیل لاپلاس به راحتی قابل حل بود و یک سؤال هم از مبحث حل دستگاه معادلات با استفاده از تبدیل لاپلاس مطرح شده بود. به طور کل سؤالات برای داوطلبانی که درس را خوب خوانده بودند، قابل پاسخ‌گویی بودند. سؤال 42 شبیه به سؤال 45 آزمون هشتم، سؤال 44 شبیه به سؤال 42 آزمون دوم، سؤال 45 شبیه به سؤال 45 آزمون پنجم و سؤال 44 آزمون هفتم بوده است.
ریاضی مهندسی: سؤالات این درس هم در مجموع نسبتاً متوسط بود. از 5 سؤال یک سؤال به سری فوریه که آن هم بسیار معمولی و آسان بود و با توجه به مطالب کتاب ردگزینه در کمتر از 30 ثانیه به‌طور بصری قابل پاسخ‌گویی بود، یک سؤال به فصل معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزیی که نسبتاً مشکل بود (معادله موج غیرهمگن) که شبیه آن در کتاب اصلی ریاضی مهندسی وجود داشت، یک سؤال نگاشت که به روش رد گزینه در کمتر از 15 ثانیه قابل پاسخ‌گویی بود. یک سؤال از بحث حل انتگرال‌های مختلط با استفاده از قضیه مانده‌ها که سؤال متوسطی بود و بالاخره یک سؤال هم از مبحث توابع مختلط مربوط به قضیه مقدار ماکزیمم و مینیمم مطلق مطرح شده بود که این نوع سؤالات بیشتر در آزمون‌های توابع مختلط رشته‌ی ریاضی سابقه طرح دارد و البته سؤال چندان سختی نبود، ولی جزو سؤالات مدنظر طراحان فنی و مهندسی معمولاً نبوده است. لازم به ذکر است عین تابع داده شده در این سؤال در کتاب اصلی ریاضیات مهندسی مدرسان شریف وجود داشت و همچنین کتاب «حل سؤالات ریاضیات مهندسی بدون دخالت دست» کتابی بسیار راه‌گشا برای تمامی داوطلبین می‌باشد. به عنوان مثال سؤالات 46، 48 و 49 کنکور سراسری 96 را با استفاده از معلوماتی که این کتاب 100 صفحه‌ای می‌دهد می‌توان هر سؤال را در کمتر از یک دقیقه حل کرد. نگاشت، تبدیل فوریه، انتگرال مانده و معادله موج مهم‌ترین بخش‌های این درس می‌باشند. سؤال 47 کنکور شبیه به سؤال‌های 48 و 49 آزمون پنجم و 49 و 50 آزمون ششم، سؤال 49 بسیار شبیه به سؤال 50 آزمون هفتم آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف بوده‌اند.
ریاضی عمومی 1 و 2: سؤالات ریاضی عمومی در آزمون امسال تقریباً سخت بود. البته داوطلبانی که کتاب‌های ریاضی عمومی 1 و 2 مدرسان شریف را مطالعه کرده بودند، می‌توانستند در آزمون امسال وضعیت مطلوبی را کسب کنند، چراکه 4 سؤال عیناً در کتاب‌های این مجموعه وجود داشت و مشابه سؤالات دیگر هم در کتاب‌ها وجود داشت. یک سؤال از فصل مشتق (مشتق تابع وارون) که نسبتاً جدید و کمی هم دارای محاسبه‌ی طولانی بود. یک سؤال حد بسیار ساده که فقط کافی بود جایگذاری انجام شود! (که البته شاید غلط تایپی در صورت سؤال رخ داده باشد که سؤال این‌قدر آسان شده بود). یک سؤال دنباله و سری، یک سؤال کاربرد انتگرال از بحث، حد مجموع ریمان و محاسبه توسط انتگرال معین، یک سؤال انتگرالِ نسبتاً سخت که هم با استفاده از مباحث ریاضی مهندسی و هم با استفاده از مفاهیم تابع بتا قابل حل بود، یک سؤال مربوط به تعیین مساحت در مختصات قطبی، یک سؤال از اکسترمم توابع چندمتغیره (مربوط به ریاضی 2)، یک سؤال از محاسبه‌ی انتگرال دوگانه با استفاده از تعویض ترتیب انتگرال‌گیری، یک سؤال از فصل انتگرال سطح و یک سؤال از بحث انتگرال سطح و مفاهیم دیورژانس مطرح شده بود. در مجموع از ریاضی عمومی (1)، 6 سؤال و از ریاضی عمومی 2، 4 سؤال طرح شده بود. لازم به ذکر است که سؤال 31 کنکور تقریباً مطابق با سؤال 34 آزمون آزمایشی سوم، سؤال 33 شبیه به سؤال 34 آزمون اول و سؤال 38 آزمون سوم، سؤال 34 کنکور سراسری شبیه به سؤال 37 آزمون سوم و سؤال 40 آزمون نهم از مجموعه آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف در سال اخیر بوده‌اند. سؤال 36 کنکور سراسری شبیه به سؤال 38 آزمون چهارم، سؤال 37 (توابع چند متغیره) را به وفور در آزمون‌های مدرسان می‌توان یافت، سؤال 38 مطابق با سؤال 37 آزمون پنجم، سؤال 39 بسیار شبیه به سؤال 34 آزمون پنجم، آزمون‌های آزمایشی سال اخیر بوده‌اند.
در پایان لازم است اطلاعات زیر را هم در اختیار شما عزیزان قرار دهم:
میانگین رتبه‌های تک‌رقمی در درس ریاضیات در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 مجموعه مهندسی مکانیک، حدود 28 درصد بود و البته میانگین رتبه‌های دو رقمی هم در همین حدود بود. این درصدهای پایین دو دلیل عمده داشت: اول این که داوطلبان مکانیک ریاضیات را زیاد جدی نمی‌گیرند و دوم این که سؤالات امسال خصوصاً در حوزه ریاضیات عمومی 1 و 2 سخت بود. ولی با احتساب 2 سؤال ریاضی مهندسی که به روش رد گزینه می‌شد آن‌ها را جواب داد، یک سؤال حد بسیار ساده (حتی از سطح دبیرستان پایین‌تر!)، و همچنین سطح متوسط و آسان برخی از سؤالات معادلات دیفرانسیل و سؤالات ریاضی عمومی به نظر می‌رسد کسب درصد حدود40 حداقل برای رتبه‌های تک‌رقمی باید اتفاق می‌افتاد.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 95 - رشته مديريت اجرایی

استعداد و آمادگي تحصيلي ويژه مديريت (GMAT)

در آزمون كارشناسي ارشد 95، اين درس در كنار درس زبان تخصصي نقش محوري در تعيين رتبه‌ داوطلبان داشته كه اين موضوع اهميت اين دو درس را گوشزد مي‌كند. سؤالات امسال غير از داستان تكراري تصحيح جملات و البته كمي هم استدلال منطقي اشكال خاصي نداشتند. تغييرات در بخش حل مسأله و استدلال منطقي كمي مشهود بود كه به تفكيك، هر يك از اين چهار بخش را بررسي مي‌كنيم:
الف‌ـ حل مسأله: در اين بخش يك سؤال از نسبت و تناسب (البته تركيب شده با مفهوم درصد)، يك سؤال از مسائل مربوط به انجام كار، يك سؤال از مبحث آناليز تركيبي، يك سؤال از فصل هندسه و تقريباً 6 سؤال از قسمت سؤالات متفرقه، هوش و خلاقيت طرح شده بود كه از اين حيث بي‌سابقه بوده است. هر چند نمي‌توان براي سال آينده هم چنين تغييري را متصور شد، اما بايد قسمت هوش و خلاقيت و همچنين مسائل متفرقه كه نياز به تمركز و دقت دارد بايد از سوي داوطلبان جدي گرفته شود؛ يعني سؤالاتي كه نياز به فرمول خاص ندارند و داوطلب صرفاً با تمركز و ديدن سؤالات مشابه از قبل مي‌تواند در روز آزمون به آن‌ها جواب دهد. يك سؤال جالب در قسمت حل مسأله، سؤال 34 بود كه كمي ابهام داشت و 10 نفر از 15 نفر اول امسال كه من از نتايج و كليد آن‌ها مطلع بودم، همگي به اتفاق آن را غلط زده بودند! و بعيد مي‌دانم كسي در روز آزمون گزينه صحيح را انتخاب كرده باشد. سؤالي آسان كه نياز به خواندن دقيق صورت سؤال و توجه به كلمه‌ي تقريباً در صورت سؤال داشت. در واقع داوطلبان به غلط به گزينه‌اي رسيده بودند كه عددي مطلق‌ بود، حال اينكه وقتي كلمه‌ي تقريباً ذكر شده، داوطلبان بايد كمي بررسي بيشتري انجام مي‌دادند كه اگر قرار بود گزينه با عدد مطلق، جواب باشد، ديگر نياز به كلمه‌ي تقريباً در صورت سؤال نبود. (البته در برخي آزمون‌ها مواردي بود كه طراح در صورت سؤال تقريباً ذكر كرده و جواب مطلق بوده، اما اين موارد بسيار نادر بوده) حل اين سؤال را اگر بخوانيد متوجه ظرافت سؤال خواهيد شد. به هر حال فكر مي‌كنم كساني‌كه كتاب GMAT مدرسان شريف (كتاب اصلي) و همچنين كتاب 2000 تست همين انتشارات را خوانده بودند، در قسمت حل مسأله نسبتاً موفق عمل كرده باشند؛ چون تنها كتاب‌هايي در بازار هستند كه سؤالات هوش و خلاقيت و متفرقه در آن‌ها با مسائل متنوع و زياد آموزش داده شده است.
ب ـ استدلال منطقي: سؤالات اين قسمت در آزمون امسال با رشد صعودي و نمايي در اعتماد به ‌نفس طراح درس GMAT همراه بوده! ايشان پس از سال‌ها ترجمه سؤالات اين بخش از آزمون بين‌المللي به اين نتيجه رسيدند كه «مگه من چيم از اونا كمتره و خودم سؤال استدلال منطقي طرح مي‌كنم!» خب قطعاً ايرانيان در علم چيزي كم ندارند؛ اما بهتر بود طراح با تمركز و دقت بيشتري سؤالات اين بخش را طرح مي‌كرد. چون سؤالات امسال يا بسيار آسان بودند كه تقريباً هر كسي كه با اين مباحث آشنايي نداشت به‌راحتي جواب مي‌داد (چند تا از آن‌ها را در بين اقوام مطرح كنيد، مطمئناً درست جواب خواهند داد!) و يا داراي ابهام بودند كه افراد مسلط هم در بين گزينه صحيح مي‌توانستند شك كنند و گزينه صحيح خيلي قوي‌تر از ساير گزينه‌ها بود (سؤالات 46، 48 و 50 جزو اين سؤالات بودند) و فكر مي‌كنم 2 سؤال نرمال داشتيم. اين سؤالات كه متن آن‌ها از سايت‌هاي مختلف (سايت مؤسسه رويان، همشهري آنلاين و …) در كشورمان استخراج و گزينه‌گذاري توسط طراح صورت گرفته بود، خيلي دلچسب و استاندارد نبود.
ج ـ كفايت داده‌ها: سؤالات اين بخش تقريباً بدون مشكل بود. هر چند سؤال 58 كمي با ابهام همراه بود، اما سؤالات نسبتاً قابل قبول بودند. ضمن اينكه فصل هندسه نقش پررنگي در اين بخش داشت كه مؤيد اين مطلب است كه داوطلبان به اين مبحث توجه بيشتري كنند. برخلاف بخش حل مسأله، اين بخش به تسلط داوطلبان بر فرمول‌هاي هندسي اصرار داشت.
د ‌ـ درك مطلب: متن و سؤالات نسبتاً منطقي و تقريباً بدون حاشيه بودند.
هـ ـ تصحيح جملات: همانند آزمون سال گذشته، طراح امسال باز هم دنبال ايجاد ابهام در سؤالات و اصرار بر حرف غلط خويش داشت!؟ ايشان ظاهراً قصد دارند داوطلبان هر سال يك يا دو سؤال را غلط بزنند و چون تعداد طراحان اين درس در كشور كم است، ايشان با خودرأيي به اعتراض داوطلبان هم پاسخ درست نمي‌دهند؟ سؤالات 67 و 68 اين آزمون (خصوصاً سؤال 68) داراي ابهام و اشكال بودند. به طور كل سؤالات درس GMAT در آزمون امسال تقريباً هم‌سطح و البته شايد كمي سخت‌تر از سؤالات سال قبل بود. ميانگين 10 نفر اول در آزمون امسال حدود 70 بود و طبق آخرين اطلاعاتي كه بنده دارم، داوطلبي كه رياضي را بالاي 90 زده باشد، نتوانسته GMAT را بالاي 80 بزند. تا آنجايي‌كه كارنامه‌ها نشان مي‌دهد، بالاترين درصد حدود 81 بوده كه توسط رتبه (6) امسال كسب شده است. ايشان نيز از جمله كساني ‌بوده‌اند كه رياضي را 100 زده‌اند.

نظریه های عمومی مدیریت

در کنکور سراسری سال 1395، همانند کنکور سال 1394، از درس نظریه‌های عمومی مدیریت 35 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 95 می‌توان گفت از مجموع 35 سؤال این درس، 12 سؤال ساده، 12 سؤال متوسط و 11 سؤال دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 94 که در آن 12 سؤال آسان،11 سؤال متوسط و 12 سؤال دشوار طرح شده بود، تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که سؤالات کنکور سراسری سال 94 و 95 درس نظریه‌های عمومی مدیریت از نظر دشواری تقریباً در یک سطح طراحی شده‌اند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند می‌بایست به‌راحتی حدود 35 درصد کسب می‌کردند و درصد پایین‌تر از 35 درصد برای این آزمون قابل‌قبول نیست. همچنین کسب درصد 35 تا 45 درصد متوسط، 45 تا 60 درصدی خوب و 60 به بالا درصدی عالی محسوب می‌شود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آن‌ها سؤال طراحی‌شده است نیز می‌توان پی برد که از هریک از فصول «مکاتب و نظریه‌های مدیریت» و «سازمان‌دهی» 7 سؤال طرح‌شده است و بر این اساس همان‌طور که انتظار می‌رفت، مهم‌ترین فصول این درس محسوب می‌شوند. همچنین از فصول «فرهنگ سازمانی» 4 سؤال؛ «مفاهیم بنیادین مدیریت» 3 سؤال؛ «تجزیه ‌و تحلیل و طراحی سیستم» 3 سؤال؛ «رهبری» 2 سؤال؛ «برنامه‌ریزی استراتژیک» 2 سؤال و «مدیریت منابع انسانی» نیز 2 سؤال طرح‌شده است. از هریک از فصول «خلاقیت و نوآوری»، «مذاکره و تعارض»، «ادراک»، «تصمیم‌گیری» و «مفاهیم رفتار سازمانی» نیز یک سؤال مطرح‌شده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سؤالات این درس ازنظر میزان پراکندگی در وضعیت مناسبی قرار داشتند و از این لحاظ تقریباً استاندارد هستند.

دانش مسائل روز

در کنکور امسال نیز همچون سال 94 تعداد 25 سؤال از درس دانش مسائل روز مطرح شده است. اما تفاوت بزرگی که بین سؤالات دانش مسائل روز سال 95 و سال 94 دیده می‌شود، پراکندگی موضوعی کم سؤالات امسال است. بدین معنی که این 25 سؤال حول سه موضوع اصلی مطرح شده بود: کسب و کار ـ برنامه‌ریزی استراتژیک ـ بازار می‌توان گفت سؤالات کنکور امسال دانش مسائل روز، خط‌مشی مشخصی را دنبال می‌کرد و آن هم ایجاد ذهنیت و فضاسازی در ذهن داوطلبان رشته مدیریت اجرایی بود تا آن‌ها را متوجه ماهیت و هویت واقعی این رشته کند که همانا توانایی اداره یک کسب و کار و پرورش قدرت برنامه‌ریزی و تقویت شم بازارشناسی و بازاریابی مدیران است. ناگفته نماند حدود نیمی از سؤالات نیز به مباحث مدیریتی، نهادهای حاکمیتی و قوانین جاری در آن‌ها اختصاص یافته است که همیشه جزئی جدا نشدنی از بحث مسائل روز است. شاید بتوان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که کنکور دانش مسائل روز امسال جدا از جنبه رقابتی آن به دنبال این بوده داوطلبان را با فضای حاکم بر این رشته آشنا سازد و میزان کشش آن‌ها نسبت به شاخه‌های اصلی این رشته (بازاریابی و کسب کار- برنامه‌ریزی استراتژیک) را نیز به اطلاع خودشان نیز برساند تا با آگاهی نسبی وارد این فضا شوند. گفتنی است حدود 14 سؤال از 25 سؤال به شکل مشابه در آزمون‌های آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف مطرح شده است (به ویژه در مبحث بازار و قوانین روز کشوری). البته تنوع موضوعی حاکم بر سؤالات آزمون‌های آزمایشی بیشتر از آزمون سراسری بوده است و داوطلب را به مطالعه در زمینه‌های موضوعی متنوع‌تر تشویق می‌کند، لذا اطمینان بیشتری را برای داوطلب در مواجهه با سؤالات ایجاد می‌کند.

زبان فارسي

در سؤالات امسال درس زبان فارسی داوطلبان مجدداً با 25 سؤال مواجه بودند که تا حد قابل توجهی شبیه به آزمون‌های مؤسسه مدرسان شریف و آزمون سال قبل بود. در آزمون امسال سؤالات معنا و مفهوم و آرایه‌های ادبی تعداد بیشتری را به خود اختصاص می‌داد و از این جهت که این سؤالات با مطالعه دقیق قابل پاسخ‌گویی هستند، کمی دشوار به نظر می‌رسد ولی از این منظر که نیازی به حفظ کردن ندارند، بلکه باید با شم ادبی پاسخ داده شوند، طرح آن‌ها معقولانه است. آزمون امسال مانند سال قبل سؤالی از بخش تکواژ و واج و واژه نداشت و گروه اسمی هم که بخش نسبتاً دشواری است تنها یک سؤال را به خود اختصاص داده بود. سخت‌ترین سؤالات امسال مربوط به بخش واژگان، املاء و تاریخ ادبیات بود، که نیاز به مطالعه‌ی دقیق و حفظ مفاهیم بسیار داشت. در کل، مطالعه دقیق نظم و نثر فارسی برای پاسخ‌گویی به سؤالات مفهوم و معنا، آرایه‌های ادبی، املاء و واژگان را به داوطلبان عزیز توصیه می‌کنیم.

زبان عمومي و تخصصي

در کنکور امسال هم، همانند کنکور سال‌های اخیر در بخش سؤالات زبان انگلیسی (عمومی) شاهد 15 سؤال بودیم که، 10 سؤال واژگان (Vocabulary) و 5 سؤال به صورت جای خالی متن (Cloze test) آمده بود. سؤالات واژگان امسال نسبت به سال گذشته آسان‌تر، اما کمی گیج‌کننده بود که به دقت بیشتری در زمان پاسخ‌گویی نیاز بود. اما در مقابل، در بخش جای خالی سؤالات سخت‌‌تر از سال گذشته بودند و برای پاسخ‌گویی به دقت و دانش گرامری بیشتری نیاز است.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 95 - رشته MBA

استعداد و آمادگي تحصيلي ويژه مديريت (GMAT)

در آزمون كارشناسي ارشد MBA (ام بی ای) 95، اين درس در كنار درس زبان تخصصي نقش محوري در تعيين رتبه‌ داوطلبان داشته كه اين موضوع اهميت اين دو درس را گوشزد مي‌كند. سؤالات امسال غير از داستان تكراري تصحيح جملات و البته كمي هم استدلال منطقي اشكال خاصي نداشتند. تغييرات در بخش حل مسأله و استدلال منطقي كمي مشهود بود كه به تفكيك، هر يك از اين چهار بخش را بررسي مي‌كنيم:
الف‌ـ حل مسأله: در اين بخش يك سؤال از نسبت و تناسب (البته تركيب شده با مفهوم درصد)، يك سؤال از مسائل مربوط به انجام كار، يك سؤال از مبحث آناليز تركيبي، يك سؤال از فصل هندسه و تقريباً 6 سؤال از قسمت سؤالات متفرقه، هوش و خلاقيت طرح شده بود كه از اين حيث بي‌سابقه بوده است. هر چند نمي‌توان براي سال آينده هم چنين تغييري را متصور شد، اما بايد قسمت هوش و خلاقيت و همچنين مسائل متفرقه كه نياز به تمركز و دقت دارد بايد از سوي داوطلبان جدي گرفته شود؛ يعني سؤالاتي كه نياز به فرمول خاص ندارند و داوطلب صرفاً با تمركز و ديدن سؤالات مشابه از قبل مي‌تواند در روز آزمون به آن‌ها جواب دهد. يك سؤال جالب در قسمت حل مسأله، سؤال 34 بود كه كمي ابهام داشت و 10 نفر از 15 نفر اول امسال كه من از نتايج و كليد آن‌ها مطلع بودم، همگي به اتفاق آن را غلط زده بودند! و بعيد مي‌دانم كسي در روز آزمون گزينه صحيح را انتخاب كرده باشد. سؤالي آسان كه نياز به خواندن دقيق صورت سؤال و توجه به كلمه‌ي تقريباً در صورت سؤال داشت. در واقع داوطلبان به غلط به گزينه‌اي رسيده بودند كه عددي مطلق‌ بود، حال اينكه وقتي كلمه‌ي تقريباً ذكر شده، داوطلبان بايد كمي بررسي بيشتري انجام مي‌دادند كه اگر قرار بود گزينه با عدد مطلق، جواب باشد، ديگر نياز به كلمه‌ي تقريباً در صورت سؤال نبود. (البته در برخي آزمون‌ها مواردي بود كه طراح در صورت سؤال تقريباً ذكر كرده و جواب مطلق بوده، اما اين موارد بسيار نادر بوده) حل اين سؤال را اگر بخوانيد متوجه ظرافت سؤال خواهيد شد. به هر حال فكر مي‌كنم كساني‌كه كتاب GMAT مدرسان شريف (كتاب اصلي) و همچنين كتاب 2000 تست همين انتشارات را خوانده بودند، در قسمت حل مسأله نسبتاً موفق عمل كرده باشند؛ چون تنها كتاب‌هايي در بازار هستند كه سؤالات هوش و خلاقيت و متفرقه در آن‌ها با مسائل متنوع و زياد آموزش داده شده است.
ب ـ استدلال منطقي: سؤالات اين قسمت در آزمون امسال با رشد صعودي و نمايي در اعتماد به ‌نفس طراح درس GMAT همراه بوده! ايشان پس از سال‌ها ترجمه سؤالات اين بخش از آزمون بين‌المللي به اين نتيجه رسيدند كه «مگه من چيم از اونا كمتره و خودم سؤال استدلال منطقي طرح مي‌كنم!» خب قطعاً ايرانيان در علم چيزي كم ندارند؛ اما بهتر بود طراح با تمركز و دقت بيشتري سؤالات اين بخش را طرح مي‌كرد. چون سؤالات امسال يا بسيار آسان بودند كه تقريباً هر كسي كه با اين مباحث آشنايي نداشت به‌راحتي جواب مي‌داد (چند تا از آن‌ها را در بين اقوام مطرح كنيد، مطمئناً درست جواب خواهند داد!) و يا داراي ابهام بودند كه افراد مسلط هم در بين گزينه صحيح مي‌توانستند شك كنند و گزينه صحيح خيلي قوي‌تر از ساير گزينه‌ها بود (سؤالات 46، 48 و 50 جزو اين سؤالات بودند) و فكر مي‌كنم 2 سؤال نرمال داشتيم. اين سؤالات كه متن آن‌ها از سايت‌هاي مختلف (سايت مؤسسه رويان، همشهري آنلاين و …) در كشورمان استخراج و گزينه‌گذاري توسط طراح صورت گرفته بود، خيلي دلچسب و استاندارد نبود.
ج ـ كفايت داده‌ها: سؤالات اين بخش تقريباً بدون مشكل بود. هر چند سؤال 58 كمي با ابهام همراه بود، اما سؤالات نسبتاً قابل قبول بودند. ضمن اينكه فصل هندسه نقش پررنگي در اين بخش داشت كه مؤيد اين مطلب است كه داوطلبان به اين مبحث توجه بيشتري كنند. برخلاف بخش حل مسأله، اين بخش به تسلط داوطلبان بر فرمول‌هاي هندسي اصرار داشت.
د ‌ـ درك مطلب: متن و سؤالات نسبتاً منطقي و تقريباً بدون حاشيه بودند.
هـ ـ تصحيح جملات: همانند آزمون سال گذشته، طراح امسال باز هم دنبال ايجاد ابهام در سؤالات و اصرار بر حرف غلط خويش داشت!؟ ايشان ظاهراً قصد دارند داوطلبان هر سال يك يا دو سؤال را غلط بزنند و چون تعداد طراحان اين درس در كشور كم است، ايشان با خودرأيي به اعتراض داوطلبان هم پاسخ درست نمي‌دهند؟ سؤالات 67 و 68 اين آزمون (خصوصاً سؤال 68) داراي ابهام و اشكال بودند. به طور كل سؤالات درس GMAT در آزمون امسال تقريباً هم‌سطح و البته شايد كمي سخت‌تر از سؤالات سال قبل بود. ميانگين 10 نفر اول در آزمون امسال حدود 70 بود و طبق آخرين اطلاعاتي كه بنده دارم، داوطلبي كه رياضي را بالاي 90 زده باشد، نتوانسته GMAT را بالاي 80 بزند. تا آنجايي‌كه كارنامه‌ها نشان مي‌دهد، بالاترين درصد حدود 81 بوده كه توسط رتبه (6) امسال كسب شده است. ايشان نيز از جمله كساني ‌بوده‌اند كه رياضي را 100 زده‌اند.

رياضي عمومي 1 و 2

در آزمون كارشناسي ارشد 95، سؤالات رياضي عمومي 1 و 2 به معناي واقعي كلمه «شرم‌آور» بود. دلايل اين نام‌گذاري به شرح زير بيان مي‌شود: 1) چه در دفترچه ثبت‌نام سازمان سنجش و چه بر روي جلد دفترچه سؤالات در روز آزمون عبارت زير ذكر شده است:
« رياضي عمومي 1 و 2 (دوره فني و مهندسي)»
بنابراين با وجود عبارت فوق، داوطلب انتظار دارد فقط با سؤالات رياضي عمومي 1 و 2 روبه‌رو شود. اما در آزمون امسال، سه سؤال (سؤالات 182، 183 و 184) از درس معادلات ديفرانسيل طرح شده بود!؟ به نظر مي‌رسد طراح امسال از طراحان رشته‌هاي مديريت يا اقتصاد انتخاب شده باشد! چون داوطلبان گروه علوم انساني در دوره درسي رياضيات عمومي يك فصل هم از مباحث اوليه معادلات ديفرانسيل را فرا مي‌گيرند و در آزمون‌هاي كارشناسي ارشد آن‌ها هم هرازگاهي سؤال از اين مبحث طرح مي‌شود. اما براي داوطلبان فني و مهندسي درس معادلات ديفرانسيل به طور جداگانه تدريس مي‌شود و همانند رشته‌هايي نظير عمران، مكانيك، مواد و برق. اگر قرار باشد از اين درس سؤال بيايد، مسؤلان برگزاري آزمون موظفند از قبل در دفترچه ثبت‌نام عبارت «معادلات ديفرانسيل» را ذكر كنند. البته اين سؤالات پس از اعتراض گسترده داوطلبان در تصحيح كارنامه نهايي حذف شد كه اين موضوع هم باعث ضرر كردن داوطلباني شد كه در روز آزمون سعي كرده بودند با اطلاعات خود در اين درس به سؤالات پاسخ دهند. (به هر حال اكثر داوطلبان ارشد MBA از رشته‌هاي فني و مهندسي هستند و تا حدودي مطالب اين درس را به ياد دارند، در ضمن سؤالات 182 و 184 را مي‌شد با مشتق‌گيري از گزينه‌ها پاسخ داد!)
لازم به ذكر است اين موضوع در سال‌هاي اخير سابقه نداشته است. هر چند در يكي دو سال از درس رياضي مهندسي و آمار و احتمال هم سؤال طرح شده بود!
2) سؤالات به شدت آسان طرح شده بود و همان‌طور كه گفتيم در حد داوطلبان گروه علوم انساني! در بين داوطلبان تك‌رقمي و دورقمي كسب درصد 100 بسيار بيشتر از سال‌هاي گذشته بود! (حتي بعضاً در بين رتبه‌هاي 3 رقمي‌!). براي همين، اين سؤالات هيچ تفكيكي بين داوطلب قوي و متوسط قائل نمي‌شد و اساساً سنجش مناسبي صورت نمي‌گيرد. داوطلبان با درصد بالاي 70 بسيار بودند و اساساً درصد حدود 70 هر چند در سال‌هاي اخير جزو درصدهاي قابل قبول براي اين درس محسوب مي‌شد، اما در آزمون امسال جزو درصدهاي تقريباً متوسط و حتي بعضاً ضعيف محسوب مي‌شد!
3) يك سؤال غلط هم امسال داشتيم! (سؤال 166) كه البته اين سؤال هم بعداً حذف شد! برخي داوطلبان متوجه غلط تايپي شده بودند و گزينه صحيح را انتخاب كرده بودند. پيشنهاد مي‌كنم با اين اوضاع و احوال طرح سؤالات، در چنين مواردي داوطلبان جواب صحيح را بزنند، چون ممكن است بعضاً سازمان سنجش زير بار حذف سؤال نرود و انتظار داشته باشد داوطلبان خطاي تايپي را فهميده باشند!! (مانند سؤالات رياضي مهندسي رشته برق امسال!)
4) غير از موارد فوق، بارم‌بندي سؤالات هم چندان مطلوب نبود و از فصل انتگرال خط و سطح كه به‌طور متوسط هر سال 5 سؤال طرح مي‌شد، فقط يك سؤال و آن هم بسيار ساده و خنده‌دار طرح شده بود (سؤال 181).
از فصل انتگرال‌هاي چندگانه 2 سؤال،‌ از فصل توابع چند متغيره 6 سؤال بسيار ساده، از فصل جبرخطي (خط و صفحه و ماتريس) 2 سؤال، از فصل تابع 2 سؤال، از فصل حد و پيوستگي و مجانب 2 سؤال، از فصل مشتق و كاربرد مشتق 3 سؤال، از فصل انتگرال فقط 1 سؤال، از فصل كاربرد انتگرال 3 سؤال، از فصل دنباله و سري 3 سؤال و از فصل اعداد مختلط همانند ساليان گذشته 2 سؤال طرح شده بود. به‌طور كل، 11 سؤال به رياضي (2) و 16 سؤال به رياضي (1) اختصاص داشت و ظاهراً از سهم رياضي (2) چندتايي كسر و به معادلات ديفرانسيل اضافه شده بود!! به هر ترتيب اميدواريم در سال‌هاي آينده چنين مواردي تكرار نشود. با توجه به اعتراض گسترده داوطلبان و دسته گلي كه طراح امسال به آب داده، فكر مي‌كنم دست كم در ساليان آينده چنين سؤالاتي تكرار نشود و داوطلبان در آزمون سال آينده بايد منتظر سؤالات استانداردتر و سخت‌تر از آزمون سال 95 باشند و گول سؤالات امسال را نخورند.

زبان تخصصی

دفترچه دوم آزمون MBA امسال هم مانند سال‌های پیش، از 100 سؤال تشکیل شده بود که، 35 سؤال به مبحث گرامر، 25 سؤال واژگان، 15 سؤال cloze تست و 25 سؤال هم به مبحث درک مطلب اختصاص داشت. گرامر: امسال نسبت به پارسال کمی سخت‌تر بود، خصوصاً قسمت تصحیح جملات. البته شایان ذکر است که مباحث، همان مباحث مورد انتظار بود و تنها مسئله‌ای که باعث پیچیدگی سؤالات شده بود، طولانی بودن جملات و گزینه‌ها بود، به طوری که صورت بعضی از سؤالات به سه خط هم می‌رسید. بر همین اساس با توجه به استقبال دانش‌پژوهان از رشته MBA، پیش‌بینی می‌شود که این دشواری سؤالات در سال‌های آتی نیز تداوم یابد و چه بسا بیشتر هم شود. در کل همان‌طور که انتظار می‌رفت بیش‌ترین سؤالات بخش گرامر به مبحث ساختارهای موازی تعلق داشت، به طوری که از این مبحث 6 سؤال مطرح شده بود. سایر مباحث مهم در این آزمون شامل تطابق فاعل و فعل (3 سؤال)، وجه وصفی (3 سؤال)، جمله‌واره‌های قیدی و موصولی (4 سؤال)، مصدر و جراند (2 سؤال) ، صفت (4 سؤال) و بدل (1 سؤال)، ساختار جمله (سؤال 3)، زمان‌ها (1 سؤال)، معلوم و مجهول (سؤال 1)، وارونگی (1 سؤال)، مقایسه منطقی(1 سؤال)، حرف اضافه (2 سؤال)، حرف تعریف (1 سؤال)، مالکیت (1 سؤال) و وجه التزامی (1 سؤال) بودند. البته خیلی از این نکات در کنکور 94 نیز تکرار شده بودند و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز تکرار شوند. قسمت واژگان، نسبت به پارسال کمی سخت‌تر شده بود، به طوری که می‌توان گفت بر خلاف سال‌های گذشته، اکثر واژگان از کتاب واژگان GRE طرح شده بودند. البته اکثر واژگان این بخش در کتاب‌های 1100 و Essential words for TOEFL نیز ذکر شده‌اند، ولی جملات عیناً از کتاب GRE انتخاب شده بودند. چیزی که برای بعضی از دانشجویان نقطه قوت محسوب می‌شد، این بود که از بین واژگان امسال، بعضی نیز در کنکور 94 مطرح شده بودند و دقیقاً همان گزینه‌ای که پاسخ صحیح بود، در اینجا نیز همان صحیح بود. بنابراین به شما توصیه می‌شود برای مرور نهایی، مجموعه سؤالات ارشد این رشته را با دقت بیشتری مطالعه کنید. Cloze تست: امسال تقریباً در سطح پارسال بود و تنها تفاوت در این بود که درک کلوز تست امسال کمی سخت‌تر بود و گزینه‌ها بسیار به هم شبیه بودند، به طوری که تنها بافت متن، واژگان را از هم متمایز می‌ساخت (البته لازم به ذکر است که شباهت بین گزینه‌های cloze تست همیشه مطرح بوده است). درک مطلب: امسال نیز از سه متن نسبتاً طولانی تشکیل شده بود و تفاوت متون امسال با سال پیش دراین بود که متون سال پیش مدیریتی بودند، اما متون امسال عمومی بود و سؤالات آن نسبت به سال پیش راحت‌تر بود، به طوری که گزینه‌های چندین سؤال در حد یک کلمه بود. متن دوم و سوم کاملاً گویا بوده و پاسخ‌گویی به سؤالات آن‌ها چندان دشوار و وقت‌گیر نبود، اما متن اول با وجود کوتاه بودن بسیار مبهم به نظر می‌رسید و همین مسأله موجب دشواری در پاسخ‌گویی به سؤالات این متن گردید. با توجه به افزایش دشواری سؤالات زبان MBA ، به داوطلبان این رشته توصیه می‌شود که مطالعه و تست‌زنی درس زبان، جزو همیشگی برنامه روزانه مطالعاتی آن‌ها باشد، به گونه‌ای که حتی یک روز هم مطالعه آن را ترک نکنند و در ضمن در آزمون‌های آزمایشی ارشد مدرسان شریف شرکت کنند تا غیر از محک خود فرصت بیشتری برای قرار گرفتن در فضای آزمون زبان پیدا کنند.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 95 - رشته مهندسی برق

الكترومغناطيس

بسياري از داوطلبان، درس الكترومغناطيس را براي كنكور ارشد مطالعه نمي‌كنند و از آن رد مي‌شوند. چه بسا سؤالاتي هستند كه به راحتي و با مطالعه‌‌ي معمولي از اين درس می‌تواند قابل حل باشد. بنابراين دانشجو بايستي حداقل روي مباحث نسبتاً ساده‌تر اين درس سرمايه‌گذاري كند، كه اگر سؤال مربوط به اين بخش‌ها راحت بود، به آن پاسخ دهد. مثلاً در كنكور امسال، سؤالات 127، 129، 130، 131 و 133 به راحتي قابل پاسخ بودند، حيف است كه دانشجو در اين درس مهم حدود 40 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.
در میان سؤالات امسال برخی از سؤالات کاملاً جدید بوده‌اند، که طرح سؤال‌های جدید در کنکور‌های سال‌های گذشته نیز تکرار می‌شد. به عنوان مثال سؤال 138 سؤال جدیدی می‌باشد که اگر مبحث مربوط به آن مطالعه می‌شد به سادگی قابل حل بود. ولی مهم‌ترین عاملی که دانشجویان را از پاسخ دادن به سؤالات مغناطیس منصرف می‌کند، ترس اولیه نسبت به درس می‌باشد در حالتی که اگر به همان مقدار که بر روی درس‌های دیگر وقت صرف می‌کنند بر روی این درس وقت بگذارند، می‌توانند به نتایج مثبتی برسند و همچنین با حل سؤالات کنکور سال‌های قبل و درک کامل این سؤالات می‌شد 5 تا 6 سؤال از سؤالات آزمون را حل کرد.
ویژگی‌هایی که کنکور 95 داشته است، این بوده که حداقل سه تا از سؤالات مشابه سؤال‌های سال‌های قبل بوده و حتی یکی از سؤالات عیناً همانند سؤال کنکور سال 93 بوده است ولی برای کنکور 94 این شباهت کمی کمتر شده بود، ولی با مطالعه‌ی کامل سؤالات سال‌های قبل و تسلط مناسب رسیدن به درصد 40 در این درس دور از دسترس نبود.
سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 94، کمی محاسباتی‌تر و نکته‌ای‌تر بود. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات اين درس، نسبت به بقيه‌ي دروس براي داوطلبان كار مشكل‌تري است، كه با تمرين زياد و حل سؤالات كنكور سال‌هاي قبل مي‌توان تا حدود زيادي بر اين مشكل غلبه كرد. همچنين مشابه برخي از سؤالات امسال در كنكورهاي آزمايشي مؤسسه مدرسان شريف آمده بود، كه اين موضوع خود براي داوطلبان مؤسسه كمك‌كننده بوده است.

الکترونیک 1 و 2

بعد از کنکور درس الکترونیک در سال 88 که درجه‌ی سختی بالایی داشت، سبک سؤالات از سال 89 به بعد کمی متفاوت‌تر شد و این روند را در سال‌های بعد نیز حفظ کرد. کنکور سال 95 هم خارج از این روند نبوده است. به نظر می‌رسد کسی که روش حل سؤالات الکترونیک طي 4، 5 سال اخیر را به خوبی فرا گرفته باشد، با تقریب خوبی می‌تواند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهد.
کنکور سال 95 در مقایسه با سال 94، به لحاظ سختی سؤالات، روی هم رفته اندکی تنزل پیدا کرده بود. کنکور 95 برخلاف کنکور 94 دارای 2 سؤال از مبحث توان بود و در عوض از مبحث رگولاتورها سؤالی طرح نشده بود و همچنین سؤالاتی تخصصی از مباحث الکترونیک 2 آنچنان مطرح نشده بود و می‌توان گفت دانشجو می‌توانست با علمی که از درس الکترونیک 1 بدست آورده بود سؤالات درس الکترونیک 2 را نیز همانند روش‌های درس الکترونیک 1 و بدون نیاز به دانستن مبحث مورد نظر حل نماید. در کل سؤالات کنکور الکترونیک طی چند سال اخیر به علت وجود منابع قوی همچون کتاب الکترونیک مدرسان شریف دارای سطح ساده‌ای شده که باعث شده است داوطلبانی که حتی مطالعه‌ی زیادی هم نداشته‌اند، بتوانند درصد بالایی را در این درس بدست آورند.

بررسي سيستم‌هاي قدرت 1

سطح سؤالات درس بررسی سیستم‌های قدرت سال 95 در کل متوسط بوده و شامل هم سؤالات ساده و هم سؤالات پیچیده‌تر با محاسبات طولانی‌تر می‌باشد. سؤالات برخی از فصول مانند ماتریس‌های امپدانس و ادمیتانس شبکه نسبت به سال 94 دشوارتر بوده و سؤالات برخی از فصول دیگر مانند پارامترهای خط انتقال از سال 94 ساده‌تر بود. در کل با مطالعه‌ی کامل و مفهومی مطالب درس بررسی سیستم‌های قدرت از روی کتاب مدرسان شریف و استیونسون، دستیابی به درصد بالای 75 در سؤالات سال 95 این درس، امکان‌پذیر بوده است. قابل ذکر است که امسال نیز همانند سال قبل، ازفصل شبکه‌های توزیع انرژی سؤالی داده نشده است.
به طور کلی می‌توان گفت امسال از مباحث مفاهیم اساسی سیستم‌های انرژی الکتریکی 1 سؤال، پارامترهای خط انتقال 2 سؤال، مدل و عملکرد خط انتقال 6 سؤال، مدل‌سازی عناصر سیستم قدرت و محاسبه ماتریس‌های امپدانس و ادمیتانس شبکه 2 سؤال و پخش بار 1 سؤال طرح شده است.

تجزيه و تحليل سيستم‌ها

در درس تجزیه و تحلیل سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص سیستم‌ها و سیگنال‌ها و ابزاری جهت استخراج و تحلیل این خواص معرفی می‌شود. در سال 95 برخلاف سال‌های گذشته که اغلب به صورت جدا از مباحث، سؤالات نسبتاً ساده‌ای طرح می‌شد، تمرکز طراح روی ترکیب مفاهیم و طراحی سؤالات جدیدتر و مشکل‌تر بود. این سبک طراحی سؤال تسلط داشتن داوطلب بر تمامی مباحث و دانستن ارتباط بین مفاهیم را می‌طلبد. برای مثال، 4 سؤال مطرح شده در سال 95 به ارتباط سری فوریه یک سیگنال متناوب و تبدیل فوریه آن سیگنال یا تبدیل فوریه یک سیستم دیگر مربوط می‌شد. نکته‌ی جالب دیگر در سؤالات امسال، نبود هیچ سؤالی از مباحث تبدیل Z و تبدیل لاپلاس بود، برخلاف سال گذشته که تعداد زیادی سؤال از مبحث تبدیل Z مطرح شده بود.
در کل سؤالات امسال شامل هیچ سؤالی که دانشجو قادر به پاسخ‌گویی آن نباشد وجود نداشت و با تسلط به تمام مفاهیم، سؤالات به سادگی و راه‌حل‌های کوتاه قابل حل بود البته ترکیب مفاهیم در سؤالات در کل، سطح سؤالات این درس را نسبت به سال گذشته افزایش داده بود. تسلط بر روی کتاب مدرسان شریف درصد بسیار خوبی را برای داوطلبان به همراه داشت.

ریاضیات (آمار و احتمال ، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی)

ریاضیات آزمون مهندسی برق مشتمل بر سه درس ریاضیات مهندسی، معادلات دیفرانسیل و آمار و احتمال است. در آزمون سال 95 مشابه با آزمون سال 94 شش سؤال از درس ریاضیات مهندسی، چهار سؤال از درس معادلات دیفرانسیل و دو سؤال از درس آمار و احتمالات طرح شده بود. سطح سؤالات درس معادلات دیفرانسیل از سال 94 پایین‌تر بود دو سؤال ساده و دو سؤال متوسط را شامل می‌شد، اما متأسفانه علی‌رغم سادگی سؤالات، طراحی گزینه‌ها مشکل داشت و جواب صحیح در میان گزینه‌های سؤالات 31 و 33 موجود نبود و این موضوع به شدت در روز آزمون با سرنوشت داوطلب بازی می‌کند؟! هرچند این سؤالات پس از اعتراض گسترده داوطلبان حذف شد! سؤال 34 هم قبلاً برای رشته‌ی ریاضی در سال 86 طرح شده بود، ولی در اینجا با کمی اشکال طرح شده بود، که البته این سؤال از سوی سازمان سنجش حذف نشد! یک سؤال مربوط به مبحث معادلات مرتبه اول، یک سؤال مرتبط با مبحث معادلات مرتبه دوم، یک سؤال مرتبط با مبحث نقاط تکین و یک سؤال هم از مبحث حل معادلات با استفاده از سری‌های توانی در آزمون سال 95 وجود داشت. جالب بود که امسال از فصل لاپلاس سؤالی نداشته‌ایم.
سؤالات ریاضی مهندسی سطح بالاتری نسبت به سال گذشته داشتند البته ذکر این نکته ضروری است که با تسلط بر این درس بسیاری از سؤالات را می‌توان با استفاده از راه‌های تستی و هوشمندی در پیدا کردن راه‌های ردگزینه در زمان بسیار کوتاه حل کرد. داوطلبانی که کتاب ریاضی مهندسی مدرسان شریف را خوب خوانده بودند، در آزمون امسال در این درس اوضاع خوبی داشتند. سؤال 35 و 36 را می‌توانستند به راحتی با توجه به مطالب کتاب در قسمت «حل سؤالات ریاضی مهندسی بدون دخالت دست» پاسخ دهند. سؤالات 38 و 39 تقریباً شبیه آن‌ها در کتاب وجود داشت، سؤال 40 پس از انجام عمل تغییر متغیر عین آن در مثال‌های تألیفی متن کتاب وجود داشت. سؤال 37 هم عیناً سؤال برق سال 80 بود که البته در آزمون امسال دارای اشکال تایپی بود! اگر بنا برحل با استفاده از راه‌های تشریحی باشد بعضی از سؤالات امسال دشوار بودند. در بودجه‌بندی سؤالات امسال یک سؤال از مبحث سری فوریه، دو سؤال از مبحث معادلات مشتقات جزئی، یک سؤال از مبحث نقاط تکین غیر تحلیلی و دو سؤال مرتبط با انتگرال‌های مختلط داده شده بود. دو سؤال 36 و 40 اگر بنابر حل تشریحی باشد، جزو سؤالات سخت امسال بود.
درس آمار و احتمال دو سؤال داشت که یک سؤال آن بسیار ساده و در حد مباحث جبر و احتمال دبیرستان بود و سؤال دیگر از سؤالات مرتبط با توابع چگالی احتمال بود که سؤال پرتکراری بود. این نشان می‌دهد که صرف وقت اندکی بر روی این درس هم می‌تواند حداقل یک سؤال درست به نتایج اضافه کند و تأثیرگذار باشد. به عنوان جمع‌بندی، ذکر این نکته ضروری است که مباحث درس ریاضی نسبتاً به هم مرتبط نیستند (و می‌شود گفت نسبتاً جدا از یکدیگرند) و در صورت نداشتن زمان کافی می‌توان با تمرکز بر روی درسی خاص یا مباحثی خاص درصد قابل قبولی را کسب کرد و همچنین باید به خاطر داشت که رمز موفقیت در این درس حل تمرین فراوان است. داوطلبانی که بر روی کتاب ریاضی مهندسی مدرسان شریف چاپ بیستم یا بیست و یکم تسلط کامل داشتند به راحتی می‌توانستند درصد خوبی را در این درس کسب نمایند.
در پایان ذکر این نکته تأسف بار است که در آزمون امسال 3 سؤال از 12 سؤال غلط محسوب می‌شود (سؤالات 31، 33 و 37) غلط بود یعنی 25 درصد سؤالات ریاضی غلط بود!؟ این برای آزمونی در این سطح بسیار تأسف بار است و سازمان سنجش باید دقت بیشتری انجام دهد تا چنین مواردی تکرار نشود. در ضمن معلوم نیست چرا سؤال 37 حذف نشد! چون قرار نیست دانشجو تصور کند طراح چه اشتباه تایپی انجام داده و گزینه‌ی صحیح را انتخاب کند.

سیستم‌های کنترل خطی

همانند سال‌های گذشته، سؤالات این درس بسیار مفهومی و دشوار طراحی شده بود و پاسخ‌گویی به سؤالات نیازمند تسلط کامل بر روی مطالب بود. یکی از مواردی که در آزمون سال 95 خیلی جلب توجه می‌کرد، عدم طرح سؤال از فصل‌های اولیه مثل انواع نمایش سیستم‌ها، مباحث پایداری و آرایه‌ی راث ـ هرویتز است. در عوض سؤالات از بخش پاسخ فرکانسی، روش‌های جبران‌سازی و مکان هندسی فراوان طرح شده بود. به نظر می‌رسد در سالیان اخیر، طراحان سؤال کنترل خطی تمایل دارند تا فصل روش‌های جبران‌سازی را مهم‌تر جلوه دهند و سؤالات بیشتر و دشوارتری از این فصل طرح کنند. چرا که اکثر داوطلبان به علت گنگ بودن و زمان‌بر بودن طراحی جبران‌ساز، از مطالعه‌ی این فصل صرف‌نظر می‌کنند. در حالی که مهم‌ترین هدف درس کنترل خطی، آموزش طراحی جبران‌ساز است.
به طور کلی می‌توان گفت در کنکور 95، از مباحث سیستم مکانیکی 1 سؤال، پاسخ فرکانسی 3 سؤال، روش‌های جبران‌سازی 2 سؤال، پاسخ گذرا 1 سؤال، پاسخ حالت دایم 2 سؤال، مکان هندسی ریشه‌ها 2 سؤال و از حساسیت 1 سؤال طرح شده است که سازمان سنجش برای سؤال 59 از این درس گزینه‌ی صحیح را گزینه‌ی «1» و «3» در نظر گرفته است که این مسأله ممکن است برای بسیاری از داوطلبان نارحت‌کننده باشد، همچنین سؤال 66 را هم حذف کرده‌اند.

ماشین‌های الکتریکی

در سال 95، سطح سؤالات به طور نسبی آسان‌تر از سال‌های گذشته بود. برای اولین بار طی سالیان اخیر ترکیب سؤالات دچار تغییر شده، به این گونه که از فصل مدارهای مغناطیسی به طور مستقیم 2 تست طرح شد و ضمناً از تعداد سؤالات ماشین‌های جریان مستقیم یکی کم شد. در بین مباحث مختلف، شاید مفهومی‌ترین و زیباترین تست، مربوط به فصل تبدیل انرژی بود که نیازمند تسلط کامل و قدرت تحلیل بالا برای پاسخ‌گویی داشت. نکته‌ی دیگر این است که یک سؤال کاملاً حفظی در مبحث ماشین‌های القایی مطرح شد که زنگ خطر برای کسانی است که از کنار این گونه نکات و مطالب حفظی به راحتی می‌گذرند. در مورد ماشین‌های جریان مستقیم و ترانسفورماتورها باید ذکر کرد که سبک و سطح سختی سؤالات کاملاً نرمال بوده و تغییر آنچنانی نسبت به ادوار گذشته نداشت. اما وضع برای ماشین‌های القایی کاملاً فرق می‌کرد و طراحان از این مبحث، با رویکردی کاملاً نو تست را طراحی کرده بودند، همچنین سازمان سنجش یک سؤال (سؤال 126) را حذف کرده‌اند و کلام آخر اینکه اگر داوطلب به جای تکرار مکررات، مفاهیم ماشین‌های الکتریکی را به خوبی فرا بگیرد، به راحتی می‌تواند به درصدهای بسیار خوبی در این درس برسد.

مدارهای الکتریکی

درس مدارهای الکتریکی یکی از مهم‌ترین دروس برای دانشجویان برق محسوب می‌شود که پایه بسیاری از دروس دیگر آنان است، از این رو تسلط بر آن نه تنها در آزمون سراسری بلکه در تمام زندگی مهندسی آنان می‌تواند تأثیرگذار باشد. نکته مهمی که درباره‌ی درس مدار باید به آن اشاره کرد این است که جدا دیدن فصول مدار از هم، معنا ندارد و سؤالاتی که در این درس دیده می‌شود، سؤالاتی است که از ترکیب مباحث مختلف داده می‌شود نمونه این سؤالات هم در آزمون سال 95 دیده شد و بسیاری از سؤالات ترکیبی بودند، به عنوان مثال: مبحث مدارهای مرتبه اول با مدارات غیرخطی ترکیب شده بود یا مبحث تزویج با حالت دائمی سینوسی ترکیب شده بود یا مبحث مدارات مقاومتی با مقاومت‌های غیرخطی ترکیب شده بود. پس داشتن دید جامع بر این درس که در گرو حل مسائل مختلف و فهم عمیق مباحث می‌باشد یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند شما را در کسب درصد بالا در این درس یاری رساند. در این آزمون سؤال یک به مقاومت معادل تونن مرتبط بود. سؤال دوم ترکیبی از مباحث مدارات غیرخطی و مقاومتی بود. سؤال سوم ترکیبی از مباحث مدارات مرتبه اول و غیرخطی بود. سؤال چهارم به مدارات مرتبه دوم مرتبط بود. سؤال پنجم از مباحث حالت دائمی سینوسی و بیشینه توان طرح شده بود. سؤال ششم ترکیبی از مباحث تزویج و حالت دائمی سینوسی بود. سؤال هفتم از گراف‌ها طراحی شده بود. سؤال هشتم به معادلات حالت بر‌می‌گشت. سؤال نهم از فرکانس‌های طبیعی طرح شده بود. سؤال دهم به قضیه هم پاسخی مرتبط بود. سؤال یازدهم از دو قطبی‌ها و سؤال آخر مربوط به پاسخ پله حالت صفر بود. همچنین یک سؤال (سؤال 53) هم از این درس توسط سازمان سنجش حذف شده است.
همان‌گونه که مشاهده می‌شود، پراکندگی سؤالات تقریباً تمام مدار 1 و مدار 2 را پوشش می‌دهد. سطح سؤالات از سال گذشته ساده‌تر بود به طوری که از یک دانشجو با مطالعات معمولی انتظار می‌رود سؤالات مرتبط با مدارهای مقاومتی، سؤال مربوط به گراف‌ها و سؤال مربوط به معادلات حالت را به آسانی حل کند. نکته منفی این آزمون آن بود که یکی از سؤالات (دو قطبی) با این که سؤال متوسط رو به ساده‌ای بود پاسخ صحیح در گزینه‌ها وجود نداشت، یک سؤال دیگر هم طراح با ذهنیت مدل T طراحی کرده بود و با توجه به ذهنیت ایشان 1 گزینه صحیح می‌شد، اما اگر داوطلبان با راه‌حل اصلی سؤال را حل می‌کردند تمام گزینه‌ها صحیح بود. از این نکته منفی که بگذریم از یک دانشجوی قوی انتظار درصد بالا در این درس را می‌توان داشت. بازهم فراموش نکنیم که شرط موفقیت در درس مدارهای الکتریکی تسلط خوب بر تمام مباحث و توانایی ارتباط برقرار کردن میان آن‌هاست، مخصوصاً در درس مدار 2 که کمی مفهومی‌تر است این نیاز تشدید می‌شود که به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران کتاب مدارهای الکتریکی مدرسان شریف به عنوان بهترین منبع موجود می‌تواند شما را در این مسیر یاری رساند.

مدار منطقی

سؤالات درس مدارهای منطقی در سال 95 از سطح مطلوب و ساده‌ای برخوردارند. با توجه به اینکه هیچ نکته و مفهوم خاصی در سؤالات دیده نمی‌شود، انتظار می‌رود داوطلبان مسلط بتوانند به راحتی به هر 6 سؤال این درس پاسخ دهند. البته دقت در حل سؤالات این درس همواره جزء خواسته‌های کلیدی طراحان سؤال است و در صورت کم توجهی ممکن است باعث کسب نتیجه نامطلوب گردد.
همان‌طور که از بودجه‌بندی صورت گرفته برای این درس مشاهده می‌شود، 2 سؤال از مدار ترتیبی، 1 سؤال از ساده‌سازی، 1 سؤال از هازارد، 1 سؤال از اعداد و 1 سؤال از race طرح شده است. همچنین مباحث آزمون در این درس مانند سال‌های گذشته بوده و سؤالی خارج از سرفصل مصوب وزارت علوم دیده نمی‌شود.

زبان تخصصي

زبان تخصصی از جمله درس‌های مشترک بین تمام گرایش‌های برق می‌باشد که در دفترچه‌ی اول، سؤالات 16 تا 30 را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 95، تنها سه متن داده شد که از لحاظ دشواری لغات همانند سال‌های گذشته بود و می‌شد با کمی تمرین و آشنایی با متون تخصصی برق به راحتی به سؤالات پاسخ داد. با توجه به این که پاسخ به سؤالات زبان تخصصی برای دانشجویانی که از پایه‌ی لغات خوبی برخوردار نیستند، بسیار راحت‌تر از پاسخ به سؤالات زبان عمومی است، لذا این درس به خوبي می‌تواند در افزایش تراز و نمره‌ی کل به این دسته از داوطلبان کمک نماید. در سال 95 نیز همانند سال‌های گذشته این درس شامل 15 سؤال بوده که با توجه به حجم متن‌ها و زمان کم نیاز به مهارت و تمرین قبلی برای پاسخ‌دهی به سؤالات احساس می‌گردد. همچنین از لحاظ دشواری، سؤالات امسال نسبت به آزمون سال گذشته در سطح متوسط بوده است و سؤالات متون کاملاً روتین و پیچیدگی خاصی نداشتند.
در نتیجه برای پاسخ‌گویی به سؤالات زبان تخصصی در زمان محدود، داوطلبان باید با متون و لغات تخصصی برق آشنایی کامل داشته باشند تا بتوانند در کنکور از درصد بالایی برخوردار باشند، ضمن اینکه فلش کارت زبان تخصصی مهندسی برق مدرسان شریف در این راستا بسیار کمک‌کننده است.

زبان عمومی

در کنکور امسال هم، همانند کنکور سال‌های اخیر درس زبان انگلیسی (عمومی) دارای 15 سؤال بود، که بخش اول آن شامل 10 سؤال از لغات (Vocabulary) و بخش دوم شامل 5 سؤال از جای خالی متن (cloze test) بود. سؤالات لغات امسال نسبت به سال گذشته آسان‌تر، اما تا حدودی گیج‌کننده‌تر بود که نیاز به مطالعه بیشتر به ویژه در زمینه‌ی مترادف کلمات (Synonyms) داشت. اما در مقابل، در بخش جای خالی سؤالات آسان بودند و با کمی دانش گرامری پاسخ‌گویی به آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر بود. همچنین برای این درس سازمان سنجش برای سؤال یک، دو گزینه‌ی صحیح (گزینه‌ی «3» و «4») را در نظر گرفته است که این مطلب ممکن است داوطلبان را دچار نگرانی کند.
توصیه من به داوطلبانی که سال آینده قصد شرکت در کنکور را دارند این است که، علاوه بر یادگیری کلمات جدید و افزایش دایره لغات خود، سعی کنند که همزمان لغات هم معنی را نیز یاد بگیرند. اکثر داوطلبان این بخش را رها می‌کنند، در حالی که با کمی مطالعه می‌توان به راحتی به سؤالات این بخش پاسخ داد.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 94 - رشته مديريت اجرایی

استعداد و آمادگي تحصيلي ويژه مديريت (GMAT)

در مجموع، سطح سؤالات GMAT در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه مديريت اجرايي امسال را مي‌توان كمي آسان‌تر از سال گذشته دانست. تغيير فاحش در سؤالات GMAT كنكور امسال نسبت به سال گذشته طرح مجدد سؤالات مبتني بر «هوش و خلاقيت» بود. البته قابل ذكر است اين‌گونه سؤالات در سطحي آسان‌تر در سال‌هاي 91 و 92 طرح شده بودند، قبل از اين سالها، اينگونه سؤالات مطرح نشده بود. از طرفي مي‌توان سؤالات حل مسأله امسال را كمي وقت‌گيرتر از سال قبل، سؤالات كفايت داده‌ها را آسان‌تر، سؤالات استدلال منطقي را يكسان، درك‌مطلب را آسان‌تر و تصحيح جملات را يكسان دانست. از بين دانشجوياني كه به دليل شركت در آزمون‌هاي آزمايشي مدرسان شريف و يا مطالعه‌ي كتاب يا جزوات مؤسسه با بنده در ارتباط بوده‌اند (به وي‍ژه در گرايش MBA) درصدهاي حدودي 75 تا 85 گزارش شده است و از‌ آنجايي كه اين عزيزان به احتمال قوي جزو نفرات تك‌رقمي آزمون MBA امسال هم خواهند بود! پيش‌بيني مي‌كنم براي 10 نفر اول ميانگين درصدها در حدود 80 باشد و براي داوطلبان خوب و برتر گرايش اجرايي، درصدهايي در حدود 50 تا 60 منطقي به نظر برسد.
از اشكالات مهم آزمون امسال مي‌توان به قسمت استدلال منطقي اشاره كرد كه به نظر يك سؤال (سؤال 49) بايد حذف شود. چرا كه در حين ترجمه و ضمن خط‌كشي در بعضي قسمت‌هاي متن اشكالي رخ داده است كه البته با كمي اغماض ميتوان از آن صرفنظر كرد. در پايان به داوطلبان سال آينده توصيه مي‌كنم كه در درس GMAT بايد تست‌هاي بسياري تمرين كنند تا در روز آزمون با تسلط كامل و سرعت بالا به سؤالات پاسخ دهند، همان‌طور كه در آزمون امسال مشاهده كرديد در صورتي كه رياضي بسيار آسان باشد، درس GMAT رتبه را تعيين مي‌كند (حتي اگر رياضي بسيار سخت هم باشد، باز هم GMAT رتبه را تعيين مي‌كند!) در ضمن مباحث نيز خيلي مشخص نيست، چون در آزمون كارشناسي ارشد 93 از هوش و خلاقيت سؤال زيادي طرح نشده بود در حالي كه در آزمون كارشناسي ارشد 94 تعداد اين سؤالات نسبتاً زياد بود.

نظریه های عمومی مدیریت

در کنکور سراسري سال 94، از درس نظريه‌هاي عمومي مديريت 35 سؤال مطرح شد. با توجه به اينکه در سال 93، از اين درس 30 سؤال طرح شده بود، نخستين تغيير نسبت به سال گذشته، افزايش تعداد سؤالات است. معمولاً انتظار بر اين است که با افزايش تعداد سؤالات، از ميزان سختي سؤالات نيز کاسته شود، اما در آزمون 94 اين اتفاق نيفتاد. در مجموع ميتوان گفت که آزمون 94 در مقايسه با آزمون 93 به مراتب سخت تر بود.
با نگاهي دقيق به ترکيب سؤالات به اين نتيجه مي‌رسيم که از 35 سؤال مطرح شده، 12 سؤال آسان،11 سؤال متوسط و 12 سؤال سخت طرح شده بود. بنابراين داوطلباني که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند مي‌بايست به راحتي حدود 35 درصد کسب مي‌کردند و درصد پايين تر از 35 درصد براي اين آزمون قابل قبول نيست. همچنين کسب درصد 40 تا 50 درصد متوسط، 50 تا 65 درصدي خوب و 65 به بالا درصدي عالي محسوب مي‌شود.
همچنين همانطور که انتظار مي‌رفت بيشترين سؤالات از فصول «مکاتب و نظريه‌هاي مديريت» و «ساختار و عوامل موثر بر آن» (از هر کدام 8 سؤال) طرح شد و 45 درصد سؤالات به مباحث موجود در اين فصول اختصاص يافت. به استثناي اين دو فصل ساير فصول به ميزان يکسان مورد توجه قرار گرفت؛ به اين ترتيب که 2 سؤال از «مفاهيم بنيادين مديريت»، 3 سؤال از «فرهنگ و سرمايه اجتماعي»، 2 سؤال از «قدرت، نفوذ و رهبري»، 2 سؤال از «برنامه ريزي و برنامه ريزي جامع» و 2 سؤال از فصل «تعارض» طرح شده بود و از هر يک از مباحث « مفاهيم سيستم» ، «هوش» ، «اسناد» و «کنترل» يک سؤال ارائه شد. از ساير مباحث نيز 4 سؤال مطرح شده بود.
داوطلبان کنکور سراسري سال 94 با مطالعه کتاب تئوري هاي مديريت مدرسان شريف ميتوانستند به راحتي به 75 درصد سؤالات پاسخ دهند. نکته قابل ملاحظه درباره کنکور امسال ارائه سؤالات از منابع پراکنده و کمتر شناخته شده براي داوطلبان بوده است. در اين آزمون، 8 سؤال يعني حدود 23 درصد از منابع معمول طراحي نشده بود، بنابراين انتظار چنداني از داوطلبان وجود نداشت که بتوانند به اين سؤالات پاسخ دهند. در مجموع ميانگين داوطلبان در اين درس نسبت به سال گذشته به ميزان قابل ملاحظه‌اي کاهش خواهد يافت.

دانش مسائل روز

به نظر می رسد با وجود آنکه تعداد سؤالات دانش مسائل روز در سال 94 نسبت به سال 93 از 30 به 25 سؤال کاهش یافته است، طرح سؤال از مباحث اقتصاد ، بازرگانی و حسابداری به قوت خود باقی است و این بدان جهت است که یک مدیر اجرایی لازم است نسبت به مباحث اقتصادی و بازرگانی و حسابداری آشنایی لازم داشته باشد. لازم به ذکر است یکی از سؤالات 93 از مبحث حسابداری با تغییر ظاهری در سال 94 تکرار شده است. سؤالات دانش مسائل روز 94 نسبت به 93، مفهومی تر شده است و از منابع متنوع تری سؤال طرح شده است. به گونه‌ای که برای برخی از سؤالات در ابتدای کار منبع مشخص و تعریف شده ای به ذهن نمی رسد .
امسال نیز همچون سال گذشته، قانون های کشوری و تئوری های مدیریت از منابع اصلی طرح سؤال بودند ولی به نظر می‌رسد سؤالات مربوط به مبحث تئوری های مدیریت نسبت به سال گذشته مفهومی تر و کاربردی تر می باشد.
لازم به ذکر است تعداد 13 سؤال از 25 سؤال، در آزمون‌های مدرسان شریف عیناً یا به شکل مشابه مطرح شده بود.

زبان فارسي

سؤالات زبان فارسي امسال مانند سال گذشته در نه بخش واژگان، املاء، معني و مفهوم، تاريخ ادبيات، آرايه‌هاي ادبي، ساختمان واژه، نوع جمله، گروه اسمي و ويرايش طرح شده بود.
دو سؤال واژگان، دو سؤال املاء، 5 سؤال معنا و مفهوم، عيناً در كتاب زبان فارسي مدرسان شريف آورده شده بود، به طوري كه اگر داوطلب اين كتاب را مطالعه كرده باشد، به خوبي مي‌تواند به اين 9 سؤال پاسخ دهد.
در مورد آرايه‌هاي ادبي نيز از آرايه‌هاي جناس، پارادوكس و استعاره سؤال شده بود كه داوطلب با سؤالات مشابه آن‌ها بارها در آزمون‌هاي آزمايشي روبه رو شده بود.
سؤالات تاريخ ادبيات مشابه سال قبل با رويكرد توجه به متن كتاب‌ها به جاي نويسندگان طرح شده بود كه البته سؤال مطرح شده در اين زمينه مشكوك بود و به راحتي نمي‌شد يك پاسخ درست براي آن انتخاب نمود.
در مبحث ويرايش نيز دو سؤال طرح شده بود كه يك سؤال مربوط به علايم هجاوندي و سؤال ديگر مربوط به ويرايش جملات بود كه با كمي تمرين در اين زمينه قابل پاسخ‌گويي بود.
در مجموع مي‌توان گفت سؤالات نسبت به سال گذشته ساده‌تر بود و امسال احتمالاً شاهد افزايش درصدهاي داوطلبان در اين درس خواهيم بود.

زبان عمومي و تخصصي

سؤالات زبان رشته مدیریت اجرایی مانند سال‌های گذشته از 30 تست اعم از 15 تست زبان عمومی و 15 تست زبان تخصصی تشکیل شده است. 10 تست زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آنها در کتاب "Barron`s 1100 Words You Need To Know" موجود است و با خواندن آن‌ها دانشجو مشکلی از بابت این قسمت نخواهد داشت. 5 سؤال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست می‌باشد که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای زدن تست های این قسمت باید غیر از دانش گرامر متن را نیز ترجمه کنید. سطح کلی این 15 تست نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.
سؤالات تخصصی از 3 متن مدیریتی نسبتاً طولانی بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش 35 درصد افزایش یافته است که البته از دو جنبه می توان این افزایش سختی سؤالات را بررسی کرد: یکی اینکه متون امسال نسبت به سال پیش طولانی تر شده است و دوم اینکه کلمات تخصصی تر مدیریتی در آزمون امسال بیشتر به کار برده شده است، به طوری که طراح از متون مدیریتی سخت تری برای طراحی تست استفاده کرده است. البته درکتاب زبان تخصصی مدیریت و مدیریت اجرایی مدرسان شریف، این نوع متون درک مطلب به میزان مناسبی در آن گنجانده شده است تا شما داوطلبان در برخورد با متون نسبتاً طولانی بتوانید آن‌ها را به خوبی پاسخ دهید.
توصیهای که برای داوطلبان کنکور مدیریت اجرایی سال آینده داریم این است که به سمت متون تخصصی‌تر مانند بازاریابی،MBA، بازرگانی، دولتی و صنعتی بروید و از خواندن متون طولانی که در کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف آورده شده است غافل نشوید.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 94 - رشته MBA

استعداد و آمادگي تحصيلي ويژه مديريت (GMAT)

در مجموع، سطح سؤالات GMAT در آزمون كارشناسي ارشد مجموعه مديريت اجرايي امسال را مي‌توان كمي آسان‌تر از سال گذشته دانست. تغيير فاحش در سؤالات GMAT كنكور امسال نسبت به سال گذشته طرح مجدد سؤالات مبتني بر «هوش و خلاقيت» بود. البته قابل ذكر است اين‌گونه سؤالات در سطحي آسان‌تر در سال‌هاي 91 و 92 طرح شده بودند، قبل از اين سالها، اينگونه سؤالات مطرح نشده بود. از طرفي مي‌توان سؤالات حل مسأله امسال را كمي وقت‌گيرتر از سال قبل، سؤالات كفايت داده‌ها را آسان‌تر، سؤالات استدلال منطقي را يكسان، درك‌مطلب را آسان‌تر و تصحيح جملات را يكسان دانست. از بين دانشجوياني كه به دليل شركت در آزمون‌هاي آزمايشي مدرسان شريف و يا مطالعه‌ي كتاب يا جزوات مؤسسه با بنده در ارتباط بوده‌اند (به وي‍ژه در گرايش MBA) درصدهاي حدودي 75 تا 85 گزارش شده است و از‌ آنجايي كه اين عزيزان به احتمال قوي جزو نفرات تك‌رقمي آزمون MBA امسال هم خواهند بود! پيش‌بيني مي‌كنم براي 10 نفر اول ميانگين درصدها در حدود 80 باشد و براي داوطلبان خوب و برتر گرايش اجرايي، درصدهايي در حدود 50 تا 60 منطقي به نظر برسد.
از اشكالات مهم آزمون امسال مي‌توان به قسمت استدلال منطقي اشاره كرد كه به نظر يك سؤال (سؤال 49) بايد حذف شود. چرا كه در حين ترجمه و ضمن خط‌كشي در بعضي قسمت‌هاي متن اشكالي رخ داده است كه البته با كمي اغماض ميتوان از آن صرفنظر كرد. در پايان به داوطلبان سال آينده توصيه مي‌كنم كه در درس GMAT بايد تست‌هاي بسياري تمرين كنند تا در روز آزمون با تسلط كامل و سرعت بالا به سؤالات پاسخ دهند، همان‌طور كه در آزمون امسال مشاهده كرديد در صورتي كه رياضي بسيار آسان باشد، درس GMAT رتبه را تعيين مي‌كند (حتي اگر رياضي بسيار سخت هم باشد، باز هم GMAT رتبه را تعيين مي‌كند!) در ضمن مباحث نيز خيلي مشخص نيست، چون در آزمون كارشناسي ارشد 93 از هوش و خلاقيت سؤال زيادي طرح نشده بود در حالي كه در آزمون كارشناسي ارشد 94 تعداد اين سؤالات نسبتاً زياد بود.

رياضي عمومي 1 و 2

سؤالات رياضي آزمون كارشناسي ارشد 94 در رشته‌ي MBA، به معناي واقعي كلمه آسان بود!! و بسياري از سؤالات خصوصاً در بحث رياضي عمومي (1) در حد كنكور ديپلم به كارشناسي و حتي آسان‌تر از آن هم بود! مي‌توان گفت سؤالات امسال نسبت به سال قبل حداقل 15 درصد آسان‌تر بود. ضمن اينكه در آزمون امسال همانند سال قبل، 15 سؤال به رياضي عمومي (1) و 15 سؤال نيز به رياضي عمومي (2) اختصاص داشت.
بيشترين حجم سؤالات مربوط به فصل توابع چند متغيره از رياضي عمومي (2) با 7 سؤال بود. از فصل انتگرال در رياضي عمومي (1) و آن هم صرفاً از مبحث «مشتق از انتگرال» 3 سؤال ساده طرح شده بود! از فصل اعداد مختلط همانند سال قبل 2 سؤال، از فصل تابع 1 سؤال بسيار ساده، از فصل مشتق و كاربرد مشتق 3 سؤال، از فصل حد 1 سؤال خيلي ساده، از فصل دنباله و سري 1 سؤال (برخلاف سال 93 كه 5 سؤال طرح شده بود!)، از فصل مختصات قطبي 1 سؤال بسيار ساده، از فصل انتگرال‌هاي چندگانه 5 سؤال، از فصل انتگرال‌گيري روي خط و سطح و مفهوم ديورژانس 4 سؤال، از فصل جبرخطي (ماتريس) 1 سؤال و در نهايت 1 سؤال ساده هم از محاسبه طول قوس كه بيشتر در رياضي عمومي (1) گفته مي‌شود طرح شده بود.
متأسفانه 2 سؤال، سؤال 165 و 173 آزمون امسال صد در صد غلط طرح شده بودند كه بايد حذف شوند و در يك سؤال ديگر نيز بهتر بود در تايپ گزينه‌ها و يا حداقل نزديكي گزينه‌ها دقت بيشتري به خرج داده مي‌شد تا داوطلبان عزيز بي‌جهت اشتباه نكنند! به نظر من طرح سؤالات رياضي با اين وضعيت تفاوتي بين دانشجوي قوي و خوب و يا حتي تفاوتي بين دانشجوي متوسط و ضعيف ايجاد نمي‌كند و به نظرم طراحان سؤالات رشته‌‌هاي عمران و مكانيك بسيار بهتر و مناسب‌تر از طراح رشته MBA سؤال طرح مي‌كنند و در بين سؤالات آن‌ها نيز غلط كمتري وجود دارد!!
در مورد اين آزمون خيلي تحليل و بررسي معني نمي‌دهد! و فكر مي‌كنم با وجود طرح سؤالات غلط و بودجه‌بندي نامناسب در اكثر مباحث (مثلاً 3 سؤال از فصل انتگرال و هر سه سؤال از «مبحث مشتق از انتگرال»!!) طراح و يا بازبين نهايي سؤالات رياضي امسال، نبايد ديگر اميدي براي حفظ جايگاه خود داشته باشد!!
تا آن‌جايي كه از نتايج برخي داوطلبان قوي مدرسان شريف اطلاع دارم، درصدهاي احتمالي حدود 100، 95 و 91 حداقل براي 10 نفر اتفاق افتاده است و بنابراين پيش‌بيني من اين است كه ميانگين درس رياضي براي رتبه‌هاي تك‌رقمي امسال حداقل 90 باشد. البته اين موضوع با در نظر گرفتن حذف سؤالات غلط در نظر گرفته شده است.

زبان تخصصی

سؤالات زبان انگلیسی سال 94(بهمن 93) نیز از 100 سؤال در قالب دستور زبان، واژگان، کلوز تست و درک مطلب تشکیل شده بود. به طور کلی درباره میزان دشواری این آزمون باید گفت که سطح سؤالات نسبت به سال پیش حدود 20 تا 25 درصد سخت تر شده بود که جزئیات آن به شرح زیر است:
در مجموع، 35 سؤال به بخش دستور زبان اختصاص داشت که به دو صورت "سؤالات جای خالی" (20سؤال) و "سؤالات تشخیص ایراد جمله" (15 سؤال) ارائه شده بود. بیشترین سؤالات به مبحث "عبارات وصفی" با 5 سؤال، مباحث "صفت" و "افعال مجهول" هرکدام 4 سؤال و مباحث "عبارات مقایسه ای"، "تطابق فعل و فاعل"، "حروف اضافه"، "اسم"و "وارونگی" هر کدام 2 سؤال را به خود اختصاص دادند و همچنین مباحث مربوط به "قید"، "حشو"، "ساختار شرطی"، "زمان افعال"، "ساختار فعل"، "ساختار موازی"، "حروف ربط همپایه"، "عبارات اسمی"، "حرف تعریف"، "اسم موصول"، "حرف ربط" و در نهایت "اعداد ترتیبی و اصلی" 1 سؤال طراحی شده بود
همان طور که بارها ذکر شده، هدف طرح سؤالات زبان انگلیسی این است که سطح زبان داوطلبان حداقل باید بالاتر از سطح intermediate باشد. یعنی شما باید حتماً این مرحله را پشت سر بگذارید تا بتوانید به خوبی از عهده زبان MBA برآیید. البته این سطح در آزمون زبان انگلیسی MBA در حال تغییر است اما حداقل سطح شما باید گذراندن سطح (intermediate) باشد.
بخش واژگان این آزمون مطابق با سال های پیش، از 25 سؤال تشکیل شده بود که نسبت به سال گذشته آسانتر و استانداردتر بود. با تسلط کافی به لغات کتب504 absolutely Essential words و Essential words for TOEFL میتوانستید به بیش از 70 درصد از واژگان پاسخ دهید، البته خواندن 1100 واژه در پاسخ به سؤالات واژگان نمیتوانست بیتأثیر باشد. باید متذکر شد که شما در خواندن کتاب لغت حتماً تمام مترادف ها را نیز حفظ کنید و از کنار خواندن مثال های آن به راحتی نگذرید. همین مهم باعث شده است که همه کلماتی که در کتاب زبان انگلیسیMBA مدرسان شريف آمده است به همراه مترادف و مثال باشند و در كنار آن براي تثبیت بیشتر بعد از یکسری واژگان تعدادی تست به همراه پاسخ تشریحی آورده شده باشد.
بخش کلوز تست از 15 تست تشکیل شده که بر خلاف سال پیش که در قالب دو متن کوتاه بود، امسال هر 15 تست از یک متن بازاریابی آورده شده است.
بخش درک مطلب از 3 متن تشکیل شده است كه هر سه متن، مدیریتی هستند. آزمون خودسنجی دوم و سوم کتاب زبان مدرسان شریف از این نوع متون درک مطلب طراحی شده بود تا شما داوطلبان در برخورد با متون نسبتاً طولانی بتوانید آن ها را به خوبی پاسخ دهید.
در نهایت 3 توصیه برای داوطلبان کنکور MBA سال آینده داریم: اول اینکه کلیه تست های بخش دستور زبان کتاب مدرسان شریف را بخوانند و فقط به سؤالات ارشد سال های گذشته اکتفا نکنند. دوم اینکه لغات را همراه با تمام مترادف آنها حفظ کنند و از خواندن مثال مربوطه پرهیز نکند، زیرا مثال‌ها با نکته سنجی انتخاب شده است و توصیه سوم اینکه در کنار هر کتابی که برای زبان انگلیسی MBA میخوانید حتماً زبان تخصصی مدیریت و مدیریت اجرایی به خصوص لغات تخصصی و تست های درک مطلب را به خوبی مطالعه كنيد

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 94 - رشته مهندسی برق

الكترومغناطيس

بسياري از داوطلبان درس الكترومغناطيس را براي كنكور ارشد مطالعه نمي‌كنند و از آن رد مي‌شوند. چه بسا سؤالاتي كه به راحتي و با مطالعه‌‌ي معمولي از اين درس قابل حل باشند. بنابراين دانشجو بايستي حداقل روي مباحث نسبتاً ساده‌تر اين درس سرمايه‌گذاري كند، كه اگر سؤال مربوط به اين بخش‌ها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در كنكور امسال، سؤالات 127، 129، 130، 131 و 133 به راحتي قابل پاسخ بودند، حيف است كه دانشجو در اين درس مهم حدود 40 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.
سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 93 کمی محاسباتی‌تر و نکته‌ای تر بود. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات اين درس، نسبت به بقيه‌ي دروس براي داوطلبان كار مشكل‌تري است، كه با تمرين زياد و حل سؤالات كنكور سال‌هاي قبل مي‌توان تا حدود زيادي بر اين مشكل غلبه كرد. همچنين مشابه برخي از سؤالات امسال در كنكورهاي آزمايشي مؤسسه مدرسان شريف آمده بود، كه اين موضوع خود براي داوطلبان مؤسسه كمك‌كننده بوده است.

الکترونیک 1 و 2

بعد از کنکور درس الکترونیک در سال 88 که درجه سختی بالایی داشت، سبک سؤالات از سال 89 به بعد کمی متفاوت‌تر شد و این روند را در سال‌های بعد نیز حفظ کرد. کنکور سال 94 هم خارج از این روند نبوده است. به نظر می‌رسد کسی که روش حل سؤالات الکترونیک طي 3، 4 سال اخیر را به خوبی فرا گرفته باشد، با تقریب خوبی می‌تواند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهد.
کنکور سال 94 در مقایسه با سال 93، به لحاظ سختی سؤالات، روی هم رفته اندکی تنزل پیدا کرده بود و غیر از یک یا دو سؤال، الباقی سؤالات چالش برانگیز نبوده‌اند. کنکور 94 از معدود کنکور هایی بود که در آن از مبحث تقویت کننده های توان سؤالی مطرح نشده بود و آینه‌های جریان نیز سهم خاصی در سؤالات نداشتند و تنها به صورت غیر مستقیم در یکی از سؤالات، دانش داوطلب در مبحث آینه جریان مورد سؤال قرار گرفته است. تقویت‌کننده‌های تفاضلی هم قطعاً یکی از مهم‌ترین مباحث در درس الکترونیک هستند که مطالعه اصولی آن‌ها را می‌طلبد.
در مجموع درس الکترونیک به عنوان یکی از دروس نسبتاً آسان کنکور به حساب می‌آید و می‌توان به کسب درصد خوب از این درس امید داشت.

بررسي سيستم‌هاي قدرت 1

سؤالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت در سال 94 راحت‌تر از سال 93 بود. به طوري كه دانشجو با فهم مطالب درس به راحتي مي‌تواند درصدي بالاي 80 را در اين درس كسب كند. يكي از مهم‌ترين فصل‌هاي اين درس كه هر ساله بيشترين تعداد سؤال از آن مطرح مي‌شود، فصل «مدل و عملكرد خط انتقال» مي‌باشد كه در سال 94، هفت سؤال از آن مطرح شد. قسمت جالب توجه در سؤالات 94 اين بود كه همانند سال 93 و برخلاف اکثر سال‌ها، امسال از فصل شبكه‌هاي توزيع انرژي سؤالي داده نشد. در عين حالي كه سؤالات امسال بسيار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو از یک طرف و نگاه گذرا کردن به صورت سوال از طرف دیگر (به عنوان مثال دقت نکردن به واحد پارامتر‌های داده شده)، مي‌تواند مشكل به نظر برسد. اگر دقت شود مي‌بينيم كه اكثر سؤالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت در سال 94 به صورت پارامتري مي‌باشد و دانشجو بايستي فرمول‌هاي اوليه‌ي درس را براي پاسخ‌گويي به اين گونه سؤالات در نظر داشته باشد.

تجزيه و تحليل سيستم‌ها

اين درس، انواع سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی می‌کند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم می‌خورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است. برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل Z و تبدیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمول‌ها و خواص، غیر ممکن می‌باشد.
در سؤالات امسال هيچ سؤالي نبود كه بسيار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخ‌گويي نباشد، اما به طور كلي در كنكور امسال سؤالات در سطح پایین‌تری نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نيازمند به محاسبه بودند و سؤالي كه فقط بتوان بدون حل به جواب رسيد وجود نداشت.
به همين دليل پيشنهاد مي‌شود براي كنكور حتماً تمام مباحث مربوط به اين درس خوانده شود تا با تسلط كافي با سؤالات روبه رو شويد.

ریاضیات (آمار و احتمال ، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی)

این درس شامل 12 سؤال می باشد و مباحث موجود در این درس تا حد زیادی مستقل از یکدیگر می‌باشند یعنی می‌توان به صورت انتخابی یک بخش را بدون توجه به بخش دیگر برای خواندن انتخاب کنیم و به سؤالات آن پاسخ بدهیم. دقت در مطالب بیان شده در اینجا می‌تواند دید کلی به داوطلب برای یافتن مباحثی که بیشتر از آن‌ها سؤال مطرح می‌شود بدهد و باعث می‌شود با مطالعه مباحث کمتر به درصد متوسطی دست پیدا کند، اما برای دستیابی به درصد بالا باید به تمامی مباحث دقت شود. در کل می‌توان گفت سطح سؤالات از سال قبل یعنی سال 93 بالاتر بوده است و سخت‌تر از سال قبل بوده است. در سال‌های اخیر سؤالات مطرح شده درس آمار که شامل دو تست می‌باشد با استفاده از مطالب بسیار ساده و متداول قابل حل است، یعنی با اطلاعات قبل از دانشگاه نیز می‌توان یک تست مربوط به این درس را به راحتی پاسخ داد. اما به نظر می‌رسد بسیاری از داوطلبین یک موضع اشتباه در مورد این درس اتخاذ می‌کنند (حذف درس از برنامه) که به نظر می‌رسد باید اصلاح شود. بر خلاف سال 93 که در درس معادلات دیفرانسیل 3 سؤال مطرح شده بود، امسال 4 سؤال در این درس مطرح شد که یک سؤال مانند سال قبل از مبحث رونسکین مطرح شد. در سال 94 ازمبحث سری‌های توانی نیز دو سؤال مطرح شد در صورتی که در سال 93 به این مبحث توجهی نشده بود پس به نظر می‌رسد داوطلب برای پاسخ‌گویی مناسب به سؤالات باید تمامی سر فصل‌ها را در نظر داشته باشد. یک سؤال هم از مبحث معادلات اویلر مطرح شد که سؤال نسبتاً راحتی بوده است. در سال 94 درس ریاضی مهندسی 6 سؤال مطرح شد این سؤالات شامل یک سؤال از مباحث انتگرال فوریه، مشابه سال 93 سه سؤال از معادلات مشتقات جزئی و شرایط مرزی و در نهایت دو سؤال از قسمت انتگرال مختلط و قضیه‌ی مانده‌ها هستند ذکر این نکته که یک سؤال انتگرال مختلط عیناً حتي بدون تغيير در گزينه‌ها سؤال 30 صفحه‌ی 197 کتاب ریاضی مهندسی مدرسان شریف می‌باشد قابل توجه است، ضمن اينكه باقي سؤالات نيز شبيه آن در كتاب مدرسان به وفور ديده مي‌شود، همچنين 2 سؤال با استفاده از روش‌هاي تستي كتاب بدون دخالت دست، ظرف كمتر از 1 دقيقه قابل حل بود. در سال 94 برخلاف سال 93 سؤالی از قسمت نگاشت‌ها مطرح نشد.

سیستم‌های کنترل خطی

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌هاي سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 94 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 94 خواهیم داشت.
با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:
1- سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌هاي مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
2- سؤال 56 اگر نکته ی آن را قبل از آزمون بدانید راحت و در غیر این صورت استدلال ریاضی سنگینی برای حل آن وجود دارد و زمان بر است.این تست مربوط به جدول راث است.
3- سؤال 57 محاسباتی و دقتی است و مربوط به مکان هندسی ریشه ها است و آن را تستی قابل حل می توان به حساب آورد.
4- سؤال 58 محاسباتی و دقتی است و مربوط به شناحت نوع سیستم و پایداری و نکات پایداری‌ها است و آن تستی را قابل حل می توان به حساب آورد.
5- سؤال59 محاسباتی و دقتی است و مربوط به سیستمهای مکانیکی و سیستم مرتبه دو و خواص آن است و آن را تستی قابل حل می توان به حساب آورد.
6- سؤال 60 مربوط به پایداری و خطای حالت ماندگار و پایداری داخلی است و تستی دقتی و قابل حل است.
7- سؤال61 مفهومی و بسیار دشوار است .
8- سؤال 62 مربوط به پایداری سیستم مرتبه 2 و تستی قابل حل است .
9- سؤال 63 مربوط به مکان هندسی ریشه‌ها و مجانب و مرکز ثقل آن است و تستی به شدت مفهومی به حساب می‌آید و پاسخ به آن دشوار است.
10- سؤال 64 مربوط به کنترل کننده‌ها است و تستی سخت و مفهومی به حساب می‌آید.
11- سؤال 65 نیز مربوط به کنترل‌کننده و تستی سخت به حساب می آید.
12- سؤال 66 نیز بسیار سخت و مربوط به پاسخ فرکانسی و تشخیص دیاگرام صفر و قطب حلقه باز و بررسی پایداری حلقه بسته است و بسیار مفهومی و دقتی مي‌باشد. به طور کلی سؤالات آزمون 94، بسیار سخت و مفهومی و دقتی است و کسانی می توانند به بخشی از این سؤالات پاسخ دهند که بسیار مفهومی خوانده باشند و سؤالات محاسباتی آن نیز یا نکته ای در بر دارد و یا طولانی است.

ماشین‌های الکتریکی

به نظر می‌رسد که در سال 94 سؤالات درس ماشینهای الکتریکی تا حد زیادی مفهومی شده‌اند. مانند سال 93 از بخش اول یعنی مدارهای معناطیسی سؤالی به طور مستقیم طرح نشده است، اگرچه فهم و یادگیری درست آن بدون شک برای حل سؤالات فصل دوم (تبدیل انرژی) لازم می‌باشد. از بخش دوم در هر سال 2 سؤال مطرح شد که در سال 94 سؤالات بیشتر محاسباتی بوده و از مفهومی بودن کمی خارج شده اند. بارم بندی تعداد سؤال از هر بخش مانند سال 93 است با این تفاوت که در سال 94 یکی از سؤالات ترانسفورماتور جای خود را به مبحث ماشینهای جریان مستقیم داده است؛ یعنی4 سؤال از بخش ماشینهای جریان مستقیم و 3 سؤال از ترانس (برعکس سال 93). همین امر باعث شد تا طراحان بجای آوردن سؤالات محاسباتی در این بخش(ماشین‌های جریان مستقیم)، مفهوم را چاشنی کار کنند. لذا سؤالات این بخش علاوه بر نیاز آشنایی به فرمولها، لازم بود تا دانشجو مفهوم را به خوبی فرا گرفته باشد. بخش ترانسفور را شاید بتوان تنها بخش تشابه میان دو سال متوالی دانست. همان‌طور که در بالا ذکر شد تعداد سؤالات این بخش نسبت به سال قبل یکی کمتر شده است لیکن سطح سؤالات چه از نظر مفهومی و چه از نظر محاسباتی با تقریب خوبی، یکسان میباشند. فصل آخر نیز که مربوط به مبحث ماشینهای القایی است، در سال 94 کمی به سختی سؤالاتش افزوده شده است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که هر دو سال 93 و 94 یک سؤال تقریباً حفظی- مفهومی داشتهاند. (اگرچه بخش حفظی آن را می‌توان به نوعی مفهومی مطالعه کردن مطلب دانست.)
در نهایت، میتوان ارزیابی سؤالات ماشینهای الکتریکی در این درس را اینگونه بیان کرد که سؤالات نسبت به سال پیش (سال 93) مفهومی‌تر شده و به سختی سؤالات کمی افزوده شده است. با این روند لازم است دانشجویان به نحوهی مطالعه خود دقت داشته و مطالب را به طور مفهومی فراگیرند.

مدارهای الکتریکی

در سال 94 برخلاف سال 93 سؤالات به خوبی هرچه تمامتر میان مباحث مختلف پخش شده بودند و تنها بخشی که از آن سؤال طرح نشد بخش گراف و دوگان بود که در سال قبل یعنی سال 93 یک سؤال از آن آمده بود. (اگرچه باید دانست مفهوم گراف به طور غیرمستقیم می‌تواند در بعضی جاها وارد حل سؤالات مربوط به مبحث معادلات حالت شود). برخلاف سال قبل، در سال 94 از بخش اول یک سؤال طرح شد. بخش دوم یعنی مدارهای مرتبه اول از مبحثهای مهم درس مدار است و دانش به این فصل و روند حل سؤالات آن، کمک زیادی به حل مسایل مرتبه دوم و مدارهای ترکیبی سلف و خازن و مقاومت و ... میکند. طراحان نیز از این مهم غافل نمانده و در هر دو سال یک سؤال از 12 سؤال این درس را به این فصل اختصاص داده و همچنین سطح سختی سؤال را میتوان گفت کمی زیاد کردهاند. از بخش مدارهای مرتبه دوم نیز یک سؤال آمد. در بخش حالت دایمی سینوسی تعداد سؤالات از 2 به 1 کاهش یافت و سطح سختی سؤال نیز متوسط باقیماند. از بخشهای دیگر که متوسط ماندند و در سطح سؤالات آنها تغییری داده نشده است میتوان به فصل تزویج و مدارهای غیرخطی اشاره کرد. معادلات حالت در سال 94 کمی پیچیدهتر و محاسباتی تر مطرح شد و از مفهوم مسیر حالت در آن استفاده شد. بخش لاپلاس و تابع شبکه و فرکانس طبیعی نیز مانند مبحث مدار مرتبه اول از بخش-های بسیار مهم است چرا که بسیاری از سؤالات مدار مرتبه اول، مرتبه دوم و ... را میتوان با داشتن علم به تبدیل لاپلاس حل نمود. حتی در این مبحث نیز بارم بندی سؤالات در سال 94 رعايت شده و از هر زیرمبحث مذکور یک سال طرح شد که به طور متوسط می‌توان گفت سؤالات دشواری بودند. از قضایای شبکه نیز بر خلاف سال گذشته یک سؤال مطرح شد که مفهومی و دشوار بود. از فصل شبکه دو دریچه نیز مانند سال قبل تنها یک سؤال آمد و سطحش متوسط بود لیکن میتوان گفت مفهومی نیز بود.
به طور کلی شاید بتوان سؤالات این درس در سال 94 را سخت دانست. رعایت بارم‌بندی سؤالات و اختصاص دادن به فصول مختلف و افزایش سطح سختی سؤالات و اضافه کردن مفهوم و دانش مداری به چند سؤال از مهمترین ویژگی-هایی است که میتوان در سؤالات این درس در سال 94 مشاهده کرد. پخش کردن یکنواخت سؤالات میان مباحث مختلف و موارد مذکور نشان میدهد که دانشجو نه تنها باید تمام مباحث را مطالعه کنند، به علاوه نیاز هست که برای خواندن و یادگیری مطالب وقت کافی گذاشته و از مطالب به صورت سطحی عبور نکنند. حل سؤالات مختلف در این درس از ملزومات آن است که باید بدان توجه شده تا نقاط ضعف مفهومی نخواندن مشخص شود.

زبان تخصصي

زبان تخصصی از جمله درس‌های مشترک بین تمام گرایش‌های برق می‌باشد که در دفترچه‌ی اول سؤالات 16 تا 30 را به خود اختصاص می‌دهد. در سال 94، تنها سه متن داده شد که از لحاظ دشواری لغات همانند سال‌های گذشته بود و می‌شد با کمی تمرین و آشنایی با متون تخصصی برق به راحتی به سؤالات پاسخ داد. با توجه به این که پاسخ به سؤالات زبان تخصصی برای دانشجویانی که از پایه‌ی لغات خوبی برخوردار نیستند بسیار راحت‌تر از پاسخ به سؤالات زبان عمومی است، لذا این درس خوبي می‌تواند در افزایش تراز و نمره‌ی کل به این دسته از داوطلبان کمک نماید. در سال 94 نیز همانند سال‌های گذشته این درس شامل 15 سؤال بوده که با توجه به حجم متن‌ها و زمان کم نیاز به مهارت و تمرین قبلی برای پاسخ‌دهی به سؤالات احساس می‌گردد.
از لحاظ دشواری سؤالات آزمون سال گذشته در سطح متوسط بوده است. از مجموع 15 سؤال 6 سؤال از لغات تخصصی و عمومی بوده برخلاف پارسال که 2 سؤال از لغات مطرح شده بود. سؤالات متون کاملاً روتین بوده و پیچیدگی خاصی نداشتند.
همچنين برای پاسخ‌گویی به متون زبان تخصصی اصل بر آشنایی شما با متن و مطالب ارائه شده در آن نبوده بلکه هدف سنجش مهارت‌های درک مطلب شما می‌باشد. برای پاسخ‌گویی به سؤالات مربوط به متن‌ها در زمان کم داوطلبان نیاز به آشنایی با متون تخصصی برق، تمرین و افزایش مهارت‌های Reading comprehension می‌باشد. برای افزایش این مهارت باید علاوه بر آشنایی با این روش‌ها, متن‌های مربوط به آزمون‌های سال‌های گذشته را مرور کرده و مهارت‌های آموخته شده را روی آن‌ها پیاده نمایيد.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 93 - رشته مدیریت اجرایی

دانش مسائل روز

سؤالات امسال نسبت به سال گذشته از نظر بودجه‌بندی تفاوت‌های بسیاری داشت. از سه مبحث جدید قانون بيمه، ماليه عمومي و مباحث مديريت دولتي که در کتاب مدرسان به صورت جداگانه وجود نداشتند، اما در آزمون‌های مدرسان از آن‌ها سؤال داشتيم و در آزمون امسال نيز سؤال مطرح شده بود. همچنین مبحث جدیدی که سؤال‌های زیادی از آن مطرح شده بود، قانون خدمات کشوری بود که با توجه به اضافه شدن این بخش به کتاب رفتار سازمانی دکتر آرین قلی‌پور محتمل بود. در درس تئوری مدیریت یا دانش مسائل از آن سؤال بیاید.
نکته مهم در این میان مطرح شدن سؤالاتی از عناوین امتحانی کد 1142 یعنی مجموعه مدیریت است. برای مثال سؤال‌های کارآفرینی، مالیه عمومی، مدیریت دولتی و بازاریابی از این دست هستند که امسال تعداد زیادی را به خود اختصاص داده بودند.
نکته دیگر که داوطلبان سال‌های آینده باید به آن توجه کنند، مطالعه تمام قوانینی است که به نوعی به رابطه کارمند و کارفرما یا کارگر و کارفرما اشاره دارند.
مانند سال گذشته سؤال‌های زیادی بودند که نمی‌توان مطمئن بود که از چه مرجعی مطرح شده‌اند، اما مطالعه کتاب‌های مدرسان شریف، مدیریت عمومی الوانی، مبانی مدیریت و سازمان رضاییان با توجه به بودجه‌بندی امسال باز هم به داوطلبان توصیه می‌گردد.

زبان فارسي

ادبیات فارسی کنکور مدیریت اجرایی داستان پرماجرایی داشته است، هدف این درس ابتدا آشنایی مدیران آینده با درک زبان فارسی و کاربرد آن در رشته مدیریت بود، تا مبادا بعدها در نگارش، اشتباهی دستوری یا املایی مرتکب شوند. سؤالات آزمون در زمان آغاز شکل‌گیری این درس وقتی که کنکورMBA و مدیریت اجرایی هنوز از هم تفکیک نشده بود، بیشتر به بخش‌هایی مثل ویرایش و درک مطلب می‌پرداخت و به دانش عمومی داوطلب در درک زبان فارسی بسنده می‌کرد و برای پاسخ دادن به تست‌ها شما نیاز چندانی به داشتن دانش تخصصی ادبیات فارسی نداشتید. اما بعد از مدتی این گونه سؤالات به شکلی در درس جی‌مت آورده شد و نیز حیات خود را به شکل دیگری در درس «درک متون مدیریت به زبان فارسی» دانشگاه آزاد ادامه داد. تا ادبیات فارسی گروه مديريت اجرايي کنکور سراسری شکلی تخصصی‌تر به خود بگیرد.
از آنجا که منبع اعلام شده برای زبان فارسی کتاب‌های دبیرستان است، طی سال‌های اخیر سؤالات آزمون ارشد شباهت زیادی به سؤالات ادبیات کنکور کارشناسی پیدا کرده است، تا آنجا که برخی سال‌ها شاهد سؤالات تکراری کنکور سراسری در آزمون اجرایی بوده‌ایم.
طی سه تا چهار سال اخیر بودجه‌بندی مباحث مختلف تقریباً به ثبات رسیده است، و بر این اساس زبان فارسی اجرایی را می‌توان شامل سه بخش دانش‌های عمومی ادبیات، دستور زبان فارسی و درک معانی و مفهوم دانست، که تقریباً از هرکدام به طور مساوی 8 یا 9 تست طرح می‌شود.
بخش دانش‌های عمومی شامل دو تا سه سؤال واژگان، دو تا سه سؤال املا، دو سؤال تاریخ ادبیات، دو سؤال آرایه‌های ادبی می‌باشد، مهم‌ترین منبع پاسخ به این سؤالات واژه‌نامه‌های کتاب‌های ادبیات دبیرستان می‌باشد.
بخش دستور زبان فارسی را نیز می‌توان به پنج قسمت شمارش تکواژها و واژه‌ها، تشخیص ساختمان واژه، تشخیص نوع جمله، شناسایی اجزاء گروه اسمی و ویرایش تقسیم‌بندی کرد. تعداد تست‌های طرح شده از هر کدام از این قسمت‌ها طی سال‌های اخیر متغیر بوده است، اما به خصوص در کنکور سال 93 روند به این شکل بوده که سعی شده تمامی قسمت‌های دستور زبان پوشش داده شود، داوطلبانی که در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف شرکت کرده بودند، تقریباً با تمامی مباحث دستوری و توضیح تفصیلی آن مبحث لااقل یک بار مواجه شده بودند، بودجه‌بندی دقیق سؤالات طی دو سال اخیر در جدول تحلیل آزمون به تفصیل آورده شده است. تسلط به تست‌های کتاب زبان فارسی سال سوم دبیرستان که در کنکور کارشناسی از آن سؤال طرح می‌شود، می‌تواند کمک بزرگی برای پاسخ به این گونه تست‌ها باشد.
در نهایت بخش معنی و مفهوم که تشابه معنایی بین چند بیت را از داوطلب می‌پرسند، یا بخشی از یک نثر داده می‌شود و معنای آن خواسته می‌شود، برای پاسخ دادن به تست‌های این بخش باید به معانی کلیه بیت‌ها و نثرهای دشوار کتاب‌های فارسی دبیرستان و نیز کتاب ادبیات فارسی پنج استاد مسلط باشید.
طبق بررسی‌های آماری انجام شده بر روی کارنامه 600 داوطلب، که در همایش‌های تخصصی قبولی در کنکور مؤسسه مدرسان شریف ارائه شد، درصدهای بالای درس ادبیات، برای داوطلبانی که میانه خوبی با ریاضیات ندارند می‌تواند تا حدودی ضعف در قسمت حل مسأله و کفایت داده جی‌مت را جبران کند، و البته از آن سو نیز بی‌توجهی به این درس می‌تواند به شکل قابل توجهی باعث افزایش رتبه و بی‌نتیجه ماندن زحمات داوطلب در سایر درس‌ها شود.

نظريه‌هاي عمومي مديريت

سؤالات نظریه‌های عمومي مدیریت کنکور مدیریت اجرایی سال 93 همانند سؤالات چند سال اخیر، از منابع متداول طراحی شده بود. همچنين سطح سؤالات کمی ساده‌تر از سال 92 بود. در مقایسه با سال 92 به مباحث مربوط به رفتار سازمانی (مانند ادراک، ارتباطات و رهبری) اهمیت کمتری داده شده و در مقابل، به نظریه‌ها و مکاتب مدیریت توجه بیشتری شده بود. همانند سال 92 امسال نیز مباحث مربوط به ساختار سازمانی (انواع و عوامل مؤثر بر آن) بیشترین سؤالات را داشته است.
از 30 سؤال مطرح شده در اين درس، مبحث ساختار سازماني 7 سؤال را به خود اختصاص داده بود كه بيشترين تعداد سؤالات را داشت. بعد از آن نظريه‌ها و مكاتب مديريت 4 سؤال و استراتژي 3 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. از مباحث قوانين مديريتي، تصميم‌گيري و مباحث متفرقه هر كدام 2 سؤال آمده بود و از بقيه مباحث كه در تشريح جدولي به آن‌ها اشاره شد، هر كدام يك سؤال آمده است. بنابراين مي‌توان گفت، کتاب مدیریت عمومی دکتر الوانی و تئوری سازمان استیفن رابینز، هر یک منبع طرح بیش از یک سوم سؤالات بوده‌اند. کتاب تئوري مديريت مدرسان شريف و دکتر رضائیان نيز بیشترین تعداد سؤال را دارا بودند.

استعداد و آمادگي تحصيلي (GMAT)

سؤالات اين درس در آزمون كارشناسي ارشد 93 به لحاظ تعداد و بودجه‌بندي بخش‌هاي مختلف، هيچ تغييري نداشت و مانند ساليان اخير 10 سؤال به حل مسئله، 10 سؤال به استدلال منطقي، 10 سؤال به كفايت داده‌ها، 5 سؤال به درك مطلب و 5 سؤال به تصحيح جملات اختصاص يافته بود. در مجموع سطح سؤالات امسال را مي‌توان همانند سال گذشته دانست. در آزمون امسال به غير از چند غلطي كه وجود داشت، تغيير فاحش ديگري كه نسبت به آزمون‌هاي كارشناسي ارشد 92 و 91 مي‌توان گفت، عدم طرح سؤالات از مبحث «هوش و خلاقيت» بود كه اتفافاً در دو سؤال اخير بخشي ثابت از سؤالات حل مسأله را به خود اختصاص داده بود. به طور كلي سؤالات حل مسأله نسبتاً سخت، سؤالات كفايت داده‌ها متعادل، سؤالات استدلال منطقي ساده (البته با صرف‌نظر از سؤالات اشكال‌دار!)، سؤالات درك مطلب ساده و تا حدي متوسط و سؤالات تصحيح جملات را مي‌توان متوسط و يا حتي ساده قلمداد كرد.
از بين دانشجوياني كه به واسطه‌ي شركت در آزمون‌هاي آزمايشي مدرسان شريف و يا مطالعه‌ي كتاب‌هاي اينجانب با بنده ارتباط داشته‌اند (در گرايش MBA ) درصدهاي حدودي 82، 79، 78، 75 و 74 را گزارش نموده‌اند و از آن‌جايي كه به احتمال زياد اين دوستان جزو تك رقمي‌هاي آزمونMBA امسال خواهند بود، براي 10 نفر برتر داوطلبان امسال ميانگين درصدها در حدود 70 تا 75 (و شايد هم كمتر!) پيش‌بيني مي‌شود و براي داوطلبان خوب گرايش اجرايي درصدهايي در حدود 45 تا 55 منطقي به نظر مي‌رسد.
از اشكالات مهم آزمون امسال مي‌توان به قسمت استدلال منطقي اشاره كرد كه دو سؤال اشكال دار در آن وجود داشت يك سؤال كه قطعاً بايد حذف شود، چون غلط ترجمه شده است و مي‌توان گفت هيچ‌كدام از گزينه‌ها با شرايط فعلي سؤال نمي‌توانند صحيح باشند و يك سؤال كه اتفاقاً تعداد گزينه‌هاي صحيح آن از يك مورد بيشتر است!! كه البته براي اين سؤال با كمي اغماض مي‌توان حكم داد، سؤال حذف نشود! (متأسفانه اين سؤال هم اشكال ترجمه داشت!) در قسمت كفايت داده‌ها نيز يك سؤال داراي ابهام بود كه البته نمي‌توان ابهام آن را دليلي براي حذف سؤال تصور كرد و بالاخره در قسمت تصحيح جملات در يك سؤال دو گزينه صحيح به نظر مي‌رسيد. البته در اين بخش هر 4 سؤال ديگر به راحتي با توجه به مطالب كتاب GMAT چاپ جديد قابل پاسخ‌گويي بودند.
در پايان به داوطلبان سال آينده توصيه مي‌كنم در درس GMAT تعداد تست‌هاي زيادي را مرور كنند، تا در روز آزمون غافلگير نشوند. داوطلبان كارشناسي ارشد مجموعه مديريت اجرائي بايد توجه كنند فرم طرح سؤال در GMAT ممكن است از سالي به سالي ديگر تغيير كند (مثلاً در آزمون سال قبل 3 سؤال از 10 سؤال حل مسأله به «هوش و خلاقيت» اختصاص داشت در حالي كه در آزمون امسال از اين مبحث هيچ سؤالي مطرح نشده بود!) البته اين كه مباحث اين درس تغيير كند اتفاق نخواهد افتاد، اما اينكه از مبحثي سؤال طرح نشود و از مبحثي چند سؤال طرح شود، اتفاقي است كه احتمال اتفاق افتادنش وجود دارد.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 93 - رشته MBA

استعداد و آمادگي تحصيلي (GMAT)

سؤالات اين درس در آزمون كارشناسي ارشد 93 به لحاظ تعداد و بودجه‌بندي بخش‌هاي مختلف، هيچ تغييري نداشت و مانند ساليان اخير 10 سؤال به حل مسئله، 10 سؤال به استدلال منطقي، 10 سؤال به كفايت داده‌ها، 5 سؤال به درك مطلب و 5 سؤال به تصحيح جملات اختصاص يافته بود. در مجموع سطح سؤالات امسال را مي‌توان همانند سال گذشته دانست. در آزمون امسال به غير از چند غلطي كه وجود داشت، تغيير فاحش ديگري كه نسبت به آزمون‌هاي كارشناسي ارشد 92 و 91 مي‌توان گفت، عدم طرح سؤالات از مبحث «هوش و خلاقيت» بود كه اتفافاً در دو سؤال اخير بخشي ثابت از سؤالات حل مسأله را به خود اختصاص داده بود. به طور كلي سؤالات حل مسأله نسبتاً سخت، سؤالات كفايت داده‌ها متعادل، سؤالات استدلال منطقي ساده (البته با صرف‌نظر از سؤالات اشكال‌دار!)، سؤالات درك مطلب ساده و تا حدي متوسط و سؤالات تصحيح جملات را مي‌توان متوسط و يا حتي ساده قلمداد كرد.
از بين دانشجوياني كه به واسطه‌ي شركت در آزمون‌هاي آزمايشي مدرسان شريف و يا مطالعه‌ي كتاب‌هاي اينجانب با بنده ارتباط داشته‌اند (در گرايش MBA ) درصدهاي حدودي 82، 79، 78، 75 و 74 را گزارش نموده‌اند و از آن‌جايي كه به احتمال زياد اين دوستان جزو تك رقمي‌هاي آزمونMBA امسال خواهند بود، براي 10 نفر برتر داوطلبان امسال ميانگين درصدها در حدود 70 تا 75 (و شايد هم كمتر!) پيش‌بيني مي‌شود و براي داوطلبان خوب گرايش اجرايي درصدهايي در حدود 45 تا 55 منطقي به نظر مي‌رسد.
از اشكالات مهم آزمون امسال مي‌توان به قسمت استدلال منطقي اشاره كرد كه دو سؤال اشكال دار در آن وجود داشت يك سؤال كه قطعاً بايد حذف شود، چون غلط ترجمه شده است و مي‌توان گفت هيچ‌كدام از گزينه‌ها با شرايط فعلي سؤال نمي‌توانند صحيح باشند و يك سؤال كه اتفاقاً تعداد گزينه‌هاي صحيح آن از يك مورد بيشتر است!! كه البته براي اين سؤال با كمي اغماض مي‌توان حكم داد، سؤال حذف نشود! (متأسفانه اين سؤال هم اشكال ترجمه داشت!) در قسمت كفايت داده‌ها نيز يك سؤال داراي ابهام بود كه البته نمي‌توان ابهام آن را دليلي براي حذف سؤال تصور كرد و بالاخره در قسمت تصحيح جملات در يك سؤال دو گزينه صحيح به نظر مي‌رسيد. البته در اين بخش هر 4 سؤال ديگر به راحتي با توجه به مطالب كتاب GMAT چاپ جديد قابل پاسخ‌گويي بودند.
در پايان به داوطلبان سال آينده توصيه مي‌كنم در درس GMAT تعداد تست‌هاي زيادي را مرور كنند، تا در روز آزمون غافلگير نشوند. داوطلبان كارشناسي ارشد مجموعه مديريت اجرائي بايد توجه كنند فرم طرح سؤال در GMAT ممكن است از سالي به سالي ديگر تغيير كند (مثلاً در آزمون سال قبل 3 سؤال از 10 سؤال حل مسأله به «هوش و خلاقيت» اختصاص داشت در حالي كه در آزمون امسال از اين مبحث هيچ سؤالي مطرح نشده بود!) البته اين كه مباحث اين درس تغيير كند اتفاق نخواهد افتاد، اما اينكه از مبحثي سؤال طرح نشود و از مبحثي چند سؤال طرح شود، اتفاقي است كه احتمال اتفاق افتادنش وجود دارد.

رياضي عمومي 1 و 2

تعداد سؤالات رياضي عمومي در آزمون كارشناسي ارشد 93 مانند ساليان گذشته 30 سؤال بود. به‌طور كلي مي‌توان سؤالات اين سال را در حدود 10درصد آسان‌تر از آزمون كارشناسي ارشد 92 و تقريباً هم تراز با سؤالات آزمون‌هاي سال‌هاي90 و 91 دانست. به‌ لحاظ بودجه‌بندي 15 سؤال به رياضي (1) و 15 سؤال به رياضي (2) اختصاص يافته بود.
بيشترين حجم سؤالات به فصل «توابع چند متغيره» از رياضي عمومي (2) اختصاص يافته بود كه 7 سؤال از اين فصل طرح شده بود. همچنين در آزمون امسال از فصل دنباله سري 5 سؤال از فصل انتگرال 4 سؤال، از فصل كاربرد انتگرال 1 سؤال، از فصل اعداد مختلط 2 سؤال، از فصل انتگرال‌هاي دوگانه و سه‌گانه 4 سؤال، از فصل انتگرال‌گيري روي سطح و خم 3 سؤال، از فصل كاربرد مشتق (رياضي 1) 3 سؤال، و از فصل توابع برداري 1 سؤال، مطرح شده بود.
در اين آزمون از فصل «صرفاً مشتق» در رياضي (1) و جبرخطي از رياضي (2) هيچ سؤالي مطرح نشده بود. همچنين مانند سال قبل از فصل مختصات قطبي و تابع نيز هيچ سؤالي طرح نشده بود! و برخلاف روال ساليان گذشته كه همواره از فصل حد و پيوستگي سؤال مطرح مي‌شد، امسال هيچ سؤالي از اين فصل طرح نشده بود! به نظر بنده آزمون امسال كمي غيراستاندارد بود، چون به غير از ايرادات ذكر شده (عدم تناسب در بودجه‌بندي سؤالات) مثلاً دو سؤال تقريباً نزديك به هم از «بازه همگرايي» داده شده بود كه اگر طراح اصرار داشت از فصل دنباله و سري سؤال ديگري طرح كند، مي‌توانست از مبحث ديگري از اين فصل سؤال طرح كند! و يا مثلاً دو سؤال كه هر كدام شامل 2 حد توابع چند متغيره بودند، مطرح شده بود كه يكي از آن‌ها كافي بود! و به عنوان مثالي ديگر مي‌توان از سؤالات 165 و 179 اين آزمون نام برد كه راجع‌به يك خواسته سؤال طرح شده بود و اين سؤالات بسيار به هم نزديك بودند، در اين آزمون 2 سؤال نسبتاً وقت‌گير نيز وجود داشت كه دانشجو بايد به تست كلك مي‌زد! و از روشي ساده‌تر به آن پاسخ مي‌داد تا در زمان صرفه‌جوئي كند. همچنين 4 سؤال را نيز مي‌شد بدون مسلح شدن به خودكار و با قدرت چشم پاسخ داد!!
با توجه به آزمون كارشناسي ارشد 93 به نظر مي‌رسد فصل انتگرال چه در رياضي (1) و چه در رياضي (2) از اهميت بالائي برخوردار است و همچنين فصل توابع چند متغيره از رياضي عمومي (2) و فصل دنباله و سري از رياضي عمومي (1) بايد با اختصاص وقت بيشتري مطالعه شود. البته ممكن است روال فوق براي سال آينده واقعاً برقرار نباشد!!
به نظر مي‌رسد در آزمون امسال درصد نفرات برتر 90 تا 95 درصد باشد (حدود درصد 3 نفر اول) البته ممكن است درصد 100 نيز به‌طور استثناء اتفاق افتاده باشد ولي اگر هم باشد قطعاً تعدادش كمتر از انگشتان يك دست است! تا آنجايي كه از نتايج برخي داوطلبان مدرسان شريف كه با اينجانب مرتبط بوده‌اند، اطلاع دارم درصدهاي احتمالي حدودي95، 92، 90 و 88 فعلاً گزارش شده است و با اين اوصاف پيش‌بيني بنده اين است كه ميانگين رياضي 10 نفر برتر آزمون سال 93 در درس رياضي حدود 80 تا 85 باشد.

زبان عمومي MBA

تعداد سؤالات زبان عمومی مختص رشته MBA در آزمون کارشناسی ارشد سال 93، همانند سال‌های اخیر 100 سؤال بود، ولی در مقایسه با آزمون سال قبل، بخشCloze test و واژگان، نسبتاًٌ سخت‌تر و بخش درک مطلب آسان‌تر بود.
ر بخش دستور زبان نیز همانند سال قبل، 35 سؤال و در دو قسمت "سؤالات جای خالی" (20 سؤال) و "سؤالات تشخیص ایراد جمله" (15 سؤال) ارائه شد. از مجموع این 35 سؤال، 5 سؤال از مبحث عبارات اسمی، 6 سؤال از مبحث افعال کمکی، 3 سؤال از قیود کمی، 3 سؤال از ساختار موازی، 1 سؤال از اسم و اقسام آن، 1 سؤال از جملات شرطی، 1 از سؤال از اعداد ترتیبی و اصلی ،1 سؤال از عبارت‌های وصفی، 1 سؤال از موصول،2 سؤال از جملات سببی، 4 سؤال از ساختار جمله، 1 سؤال از حرف اضافه، 1 سؤال از تطابق فعل و فاعل، 1 سؤال از حشو و هجو، 1سؤال از مبحث قید، 1 سؤال از جملات شرطی، 1 سؤال از قیدهای دو بخشی، 1سؤال از افعال انتخاب شده است. از لحاظ سختی نیز هر دو آزمون 92 و 93 در بخش گرامر و ساختار در یک سطح قرار داشتند، با بررسی دقیق سؤالات این بخش در سال‌های اخیر متوجه می شویم که احتمالاً داوطلبان MBA در سال‌های آینده نیز با همین میزان سختی در این بخش روبه رو باشند. لازم به ذکر است کلیه این مطالب گرامری در کتاب زبان عمومی MBA ارائه و همین‌طور بارها در آزمون‌های آزمایشی" مدرسان شریف" مشابه این تست‌ها مشاهده شده است. امسال تغییر کمی در بخش سؤالاتstructure اتفاق افتاده بود، به این صورت که در سؤال 206 غیر از دانش ساختار و گرامر باید به کاربرد کلمات هم توجه مي‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود که تعداد این سؤالات در آزمون‌های سال‌های آینده بیشتر هم شود، هدف از طرح تست از این بخش همان‌طور که از عنوان سؤالات گرامر امسال (Structure and Written Expression) مشخص است، سنجش سطح نوشتاری(Writing) داوطلبان است.
بخش واژگان آزمون زبان عمومی رشته MBA از 25 سؤال تشکیل شده بود. کلمات آزمون امسال مانند سال‌های گذشته از کتاب‌های لغت نظیر Essential Words for TOEFL استخراج گردیده و واژگان امسال کمی مشکل‌تر از سال گذشته طراحی شده بود؛ من بارها این نکته را ذکر کرده‌ام برای پاسخگویی به این سؤالات شما حتماً به معنی جمله دقت کنید.
بخشcloze Test دشوارترین سؤالات آزمون امسال بود؛ سؤالات این بخش در سال گذشتهCloze Test 15 سؤال در قالب دو متن نسبتاً کوتاه ارائه شده بود، اما امسال هر 15 جای خالی مربوط به یک متن مدیریتی بود. لازم به ذكر است برای بالا بردن مهارت در حل سؤالاتCloze test یک‌بار در ابتدا به طور اجمالی متن مرور شده، سپس به جای خالی‌ها دقت شود، طبیعی است در انتخاب پاسخ صحیح، ما بین دو گزینه مردد خواهیم شد، در نتیجه بهترین چاره مرور مجدد پیش از جای خالی است.
و سرانجام بخش درک مطلب که راحت‌ترین بخش آزمون امسال بود. 25 سؤال درک مطلب در قالب 6 متن کوتاه ارائه گردیده بود. به علت کوتاه بودن متن‌ها داوطلب می‌توانست با کمترین زمان ممکن به سؤالات پاسخ دهد. لازم به ذکر است 16 مهارت برای پاسخ‌دهی به سؤالات درک مطلب همراه با مثال ارائه شده است که یادگیری و تمرین مثال‌ها در هنگام مرور مهارت‌ها به شما در پاسخ دهی سریع‌تر به این گونه سؤالات کمک خواهد کرد.

تحلیل سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 93 - رشته مهندسی برق

الکترومغناطیس

بسياري از داوطلبان درس الكترومغناطيس را براي كنكور ارشد مطالعه نمي‌كنند و از آن رد مي‌شوند. چه بسا سؤالاتي كه به راحتي و با مطالعه‌‌ي معمولي از اين درس قابل حل باشند. بنابراين دانشجو بايستي حداقل روي مباحث نسبتاً ساده‌تر اين درس سرمايه‌گذاري كند، كه اگر سؤال مربوط به اين بخش‌ها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در كنكور امسال، سؤالات 130، 132، 134 و135 به راحتي قابل پاسخ دادن بود، حيف است كه دانشجو در اين درس مهم حدود 32 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد.
سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 92 بسيار راحت‌تر بود و لطمه به دانشجوياني زد كه اين درس را به طور كلي كنار گذاشته بودند. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات اين درس، نسبت به بقيه‌ي دروس براي داوطلبان كار مشكل‌تري است، كه با تمرين زياد و حل سؤالات كنكور سال‌هاي قبل مي‌توان تا حدود زيادي به اين مشكل غلبه كرد.

الکترونیک 1 و 2

در ابتدا بیان این نکته کاملاً ضروری است که الکترونیک، درسی کاملاً منطقی بوده و به جز سؤالات سال 88 بقیه سؤالات از روندی منطقی و خطی برخوردار بوده‌اند. به همین دلیل توصیه‌اي که می‌توان به دانشجویان داشت این است که سرمایه‌گذاری روی این درس کاملاً صحيح بوده و داوطلب می‌تواند به نسبت سرمایه‌گذاری و زمانی که برای این درس گذاشته است پاسخ مطلوبش را دریافت نماید و به درصدهای بالایی (بالاي80%) فکر كند.
سؤالات الکترونیک کارشناسی ارشد سال 93 به نسبت سال‌های گذشته ساده‌تر بوده‌اند. طراح کنکور 93 علاقه زیادی به مبحث فیدبک از خود نشان داده است و از چهار سؤالی که برای این مبحث در نظر گرفته، 2 سؤال بسیار ساده و 2 سؤال متوسط در نظر گرفته است. همچنین در سال‌های گذشته همواره از تقویت‌کننده عملیاتی (OPAMP) بطور مستقیم سؤال طرح شده است، که عموماً بسیار وقت‌گیر بوده‌اند ولی امسال از (OPAMP) در مدار فیدبک بهره برده است و استفاده از فیدبک در کاربردهای واقعی را مدنظر قرار داده است. مبحث مدارهای دیودی و رگولاتور نیز بسیار ساده بود که داوطلب به راحتي مي‌توانست جواب اين سؤال‌ها را بدهد. مبحث زوج تفاضلی همواره مورد توجه طراحان بوده و امسال هم به همین صورت می‌باشد. در این مبحث همواره مدارهايي وجود دارد، که از نظر عملی ارزش بالایی ندارد ولی از نظر تئوری دارای ارزشمندی خاصی است، زیرا شکل مدار مقداری پیچیده می‌شود. مبحث تقویت‌کننده‌های توان بسیار ساده مطرح شده است و فقط با اضافه کردن سیم‌پیچ در پایه خروجی ما را به یاد تست‌های سال‌های خیلی قبل می‌اندازد زيرا چند سالی بود که خبری از سیم‌پیچ نبود.
به طور كلي دانشجو با يك مطالعه خوب مي‌توانست سؤالات را سريع جواب بدهد، زيرا تقريباً 50% سؤال‌ها آسان بودند.

بررسي سيستم‌هاي قدرت 1

سؤالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت در سال 93 بسيار راحت‌تر از سال 92 بود. به طوري كه دانشجو با فهم مطالب درس به راحتي مي‌تواند درصدي بالاي 80 را در اين درس كسب كند. يكي از مهم‌ترين فصل‌هاي اين درس كه هر ساله بيشترين تعداد سؤال از آن مطرح مي‌شود، فصل «مدل و عملكرد خط انتقال» مي‌باشد كه در سال 93، شش سؤال از آن مطرح شد. قسمت جالب توجه در سؤالات 93 اين بود كه برخلاف هر سال، امسال از فصل شبكه‌هاي توزيع انرژي سؤالي داده نشد. در عين حالي كه سؤالات امسال بسيار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو، مي‌تواند مشكل به نظر برسد. اگر دقت شود مي‌بينيم كه اكثر سؤالات درس بررسي سيستم‌هاي قدرت در سال 93 به صورت پارامتري مي‌باشد و دانشجو بايستي فرمول‌هاي اوليه‌ي درس را براي پاسخ‌گويي به اين گونه سؤالات در نظر داشته باشد.

تجزيه و تحليل سيستم‌ها

اين درس، انواع سیگنال‌ها و سیستم‌ها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی می‌کند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم می‌خورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است. برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل Z و تبدیل فوریه سیگنال‌های گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمول‌ها و خواص، غیر ممکن می‌باشد.
در سؤالات امسال هيچ سؤالي نبود كه بسيار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخ‌گويي نباشد، اما به طور كلي در كنكور امسال سؤالات در سطح بالاتري نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نيازمند به محاسبه بودند و سؤالي كه فقط بتوان بدون حل به جواب رسيد وجود نداشت.
به همين دليل حتماً پيشنهاد مي‌شود كتاب تجزيه و تحليل سيستم‌هاي مدرسان شريف را مطالعه كنيد تا بتوانيد با تسلط كافي با سؤالات روبه رو شويد.

رياضيات (معادلات ديفرانسيل، رياضيات مهندسي، آمار و احتمالات)

مباحث اين درس كه ضريب (4) در رشته مهندسي برق (براي همه گرايش‌ها) دارد را مي‌توان تقريباً مستقل از هم در نظر گرفت و همين امر باعث مي‌شود كه داوطلب كنكور سراسري، اگر حتي نتواند همه‌ي مطالب را بخواند، يا خودش از خواندن مطالب ثقيل، خودداري كند، مي‌تواند با احتمال زيادي به سؤال‌هاي مطرح شده از مبحث‌هايي كه خوانده جواب دهد. به عبارت ديگر، مي‌توان گفت كه سؤال‌هاي درس رياضي، مستقيماً از همان مبحث طرح مي‌شوند. درس رياضي شامل 12 سؤال است و آنچه در كنكور امسال و سال‌هاي پيش آمده، نشان داده كه از اين تعداد، 7 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي، 3 سؤال مربوط به معادلات ديفرانسيل و 2 سؤال باقي مانده هم به درس آمار و احتمالات اختصاص داده مي‌شود. درجه‌ي سختي سؤال‌هاي آمار و احتمال در چند سال كنكور اخير ، تغيير عمومي نكرده و داوطلب با مطالعه‌ي اندكي روي آمار، مي‌تواند از عهده‌ي جواب دادن به سؤالات اين درس در جلسه‌ي آزمون برآيد. درس ديگر، معادلات ديفرانسيل است كه در سال 93 برخلاف سال 92، سؤالات كمي سخت‌تر مطرح شده بودند و داوطلب به راحتي نمي‌توانست از گزينه‌ها و با جايگذاري آن‌ها يا روش‌هاي ابتكاري ساده، به جواب درست برسد. در نهايت به درس رياضي مهندسي مي‌رسيم كه تقريباً نيمي از سؤالات بخش رياضي (تقريباً شش سؤال) را پوشش مي‌دهد. بنابراين داشتن تسلط كافي روي مباحث اين درس، كمك شاياني به گرفتن درصد بالا در بخش رياضي مي‌شود. در كنكور سال 93، سؤالات اين درس نيز مانند معادلات ديفرانسيل، سخت‌تر از كنكور سال قبل طرح شده بودند. به طوري كه سؤالات نيازمند داشتن ديدي عميق و مفهومي به مباحث رياضي مهندسي داشت. از نظر پخش سؤالات بين مباحث مختلف نيز مي‌توان گفت كه به طور كل روي مبحث خاصي تأكيد نشده بود. در كل درس رياضي مهندسي در سال 93، 2 سؤال در مبحث فوريه (تبديل فوريه ـ سري فوريه)، 3 سؤال از مشتقات جزئي (شرايط مرزي و معادلات حرارت و موج) و 2 سؤال هم از مبحث مختلط (نگاشت و مانده) طرح شد. در آخر بايد گفت اگر چه براي گرفتن درصدي متوسط در اين قسمت، نكات گفته شده كمك بسزايي مي‌كند، ولي به داوطلبيني كه وقت كافي براي مطالعه دارند، توصيه مي‌شود كه تمام مباحث را دقيق بخوانند تا شايد اگر در كنكور از مبحثي كه كمتر توجهي به آن شده بود سؤالي آمد، قادر به پاسخ‌گويي باشند و به درصد بالاتري از حد متوسط برسند.

سیستم‌های کنترل خطی

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌هاي سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 93 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. علی‌رغم این موضوع، تمرین و پاسخ‌گویی به سؤالاتی که در گذشته در آزمون‌های سراسری سنوات قبل طرح شده‌اند با نگرش مفهومی و تأمل در فلسفه طرح سؤالات بسیار راه‌گشا خواهد بود. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 93 خواهیم داشت.
با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:
1.سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌هاي مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
2.سؤال 56 مشابه سؤالی است که در کنکور سال 91 و سال‌های مختلف برگزاری کنکور دیده شده است. در نگاه اول به نظر می‌رسد این سؤال که با طراحی سیستم ارتباط دارد، نیاز به محاسبات طولانی داشته باشد. اما عملاً با توجه به نحوه طرح گزینه‌ها به راحتی سؤال مربوطه قابل پاسخ‌گویی است.
3.سؤال 57 از ضعف دانشجویان در شناخت نوع سیستم‌ها استفاده می‌کند. در واقع این سؤال مشابه سؤال کنکور سال 91 رشته ابزار دقيق و اتوماسیون است.
4.در سال‌های اخیر به طرح سؤالاتی مشابه سؤال 58 تأکید زیادی شده است. در کنکور برق سال‌های 88 و 92 به نوعی سؤالاتی مشابه این سؤال مطرح شده است.
سؤالات مرتبط با موضوع راوث در چند سال اخیر با تغییرات زیادی در طراحی مواجه بوده است، به نحوی که مشابه آن‌ها را در آزمون‌های سال‌های گذشته به ندرت می‌توان یافت. 5.
6.سؤال 60 یک سؤال ترکیبی از مبحث مکان هندسی ریشه‌ها و خطای حالت ماندگار است که مشابه آن را در کنکور برق سال 88 می‌توان دید.
7.سؤال 62 نیز سؤال بسیار ساده‌ای است که از مبحث مکان هندسی طرح و در آزمون‌های مختلف می‌توان مشابه آن را یافت.
8.در نگاه اول به نظر می‌رسد در سؤال 63 دو گزینه صحیح وجود دارد. این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که قطعاً تعداد زیادی از دانشجویان را به اشتباه واداشته است.
9.سؤال 64 جزء ساده‌ترین سؤالات آزمون 93 بوده و از مبحث پاسخ فرکانسی طرح شده است.
10.سؤال 65 در نگاه اول سؤال ساده‌ای به نظر می‌رسد. پاسخ‌گویی به این سؤال در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد دیاگرام قطبی سیستم حلقه بسته مرتبه دوم نیاز به زمان زیادی برای حل و تحلیل دارد.
11.سؤال 11 نیز مشابه بسیاری از سؤالات طرح شده از مبحث دیاگرام قطبی است که مشابه آن را در سال‌های گذشته دیده‌ایم و پاسخ‌گویی به آن بسیار ساده است.
12.به طور کلی سؤالات آزمون 93، علی‌رغم مفهومی‌تر شدن سؤالات براساس روال سال‌های اخیر، با حداقل تغییرات نسبت به آزمون سال‌های گذشته طرح شده است و می‌توان گفت با کمی دقت دانشجو قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات می‌باشد. به خصوص پاسخ‌گویی به سؤالات مرتبط با مکان هندسی، پاسخ فرکانسی و میسون که تقریباً 50 درصد سؤالات را شامل می‌شود بسیار ساده به نظر می‌رسد.

مدارهای الکتریکی ۱ و۲

با این که در سؤالات مدار کنکور 93 هیچ سؤالی به طور مستقیم مربوط به فصل اول و مبانی مدارهای الکتریکی نبود (مانند محاسبه مقاومت معادل یا مدار تونن و یا پیدا کردن ولتاژ و جریان گره یا شاخه ای خاص)، اما از اهمیت این فصل به هیچ وجه کاسته نمی شود. چون بدون فراگیری آن امکان توفیق در سؤالات فصل های دیگر صفر است. فصول مدار درهم تنیده است و بدون یادگیری فصل های پیشین نمی توان فصول آتی را فراگرفت. برای موفقیت در درس مدار علاوه‌ بر یادگیری مفهومی درس باید تا آنجا که می توانید سؤال حل کنید و نمونه های مختلف مسائل را ببینید. زیرا علاوه بر فهم و بلد بودن محاسباتتان باید سرعت و دقتتان بالا باشد.
سؤالات کنکور 93 در درس مدار مفهومی و استاندارد بودند و فصول حالت دائمی سینوسی، فرکانس های طبیعی و تابع و پاسخ شبکه هر کدام با 2 سؤال بیشترین نقش را در کنکور امسال داشتند. همچنین از فصول گراف های شبکه، مدارهاي مرتبه اول، مدارهاي غیرخطی، معادلات حالت، القاکنائی متقابل و شبکه های دو دریچه ای هرکدام یک سؤال مطرح شده بود. تعداد سؤالات از کتاب مدار 2 بیشتر است، اما لازمه فهم مدار 2، فهم دقیق مدار 1 است. غیر از سؤالی که از گراف های شبکه داده شده بود و آسان بود بقیه سؤالات سطح متوسط و دشوار داشتند. لازم به تأکید است که برای درصد بالای درس مدار آن را خوب بفهمید و تا می‌توانید نمونه های گوناگونی از مسائل حل کنید
همچنين لازم به ذكر است كه 12 سؤال مدار كنكور سراسري در آزمون‌هاي آزمايشي مدرسان شريف عيناً آورده شده بود و همچنين در مثال‌هاي تأليفي كتاب مدارهاي الكتريكي 1 و 2 شبيه اين سؤالات به وضوح وجود دارد.

ماشین های الکتریکی ۱ و۲

برخلاف تصور اولیه، یادگیری فصول ابتدایی درس ماشین یعنی مدارهاي مغناطیسی و تبدیل انرژی برای فهم هرچه بهتر فصول آتی لازم و ضروری است. امسال طراحان به این امر توجه داشتند و سه سؤال مستقیماً از این فصول مطرح شده بود و یک سؤال هم که تحت پوشش نام ترانسفورماتور و جریان مغناطیس کنندگی مطرح شده بود، در واقع مستقیماً با مفاهیم فصل مدارهاي مغناطیسی قابل حل بود. اما اگر این سؤال را جز سؤالات ترانسفورماتور حساب کنیم، از چهار بخش درس ماشین یعنی (مدارهاي مغناطیسی و تبدیل انرژی، ماشین DC، ترانسفورماتور و موتور القائی) هر کدام سه سؤال مطرح شده بود. غیر از مبحث اول که باید پیش از همه فصول خوانده شود، بقیه مباحث تقریباً از هم مستقل هستند و می‌توان بدون ترتیب آن ها را خواند. اما برای کسانی که به دنبال درصد بالا در درس ماشین¬های الکتریکی هستند، اکیداً توصیه می‌شود همه فصول را با قدرت بخوانند و هیچ کدام را حذف نکنند. نکته جالب در تست های ماشین مخصوصاً در سال 93 علاقه طراحان به موتور سری DC است، که به تنهایی 2 سؤال از این قسمت تقریباً جزئی مطرح شده بود. برای موفقیت در درس ماشین لازم است درس را مفهومی فرا بگیرید و نمونه های زیادی از سؤالات مخصوصاً سؤالات کنکورهای سراسری سال های گذشته را حل کنید.

مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی

درس مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی، یکی از دروس مربوط به این گرایش از مهندسی برق است که اگر چه ضریب آن نسبت به سایر دروس اختصاصی پایین‌تر است، اما از آنجا که تعداد داوطلبانی که به این درس پاسخ می‌دهند، بسیار کم است، می‌توان با مطالعه منابع این درس، بسیاري از سؤالات این درس را پاسخ داد.
بهترین منبع برای این درس، کتاب ابزار دقیق وبستر است و بهترین منبع سؤال برای این درس، سؤالات سال‌های گذشته هستند. سؤالات این درس در کنکور سال 1393 نسبت به سال‌های قبل به نسبت آسان‌تر بود. به طوری که اگر داوطلبی سؤالات سال‌های قبل را با دقت حل می‌کرد، به راحتی می‌توانست به تست‌های امسال نیز جواب بدهد.
در تست‌های امسال، فقط یک تست به صورت مفهومی (غیر حل کردنی) آمده بود. به طور کلی تعداد تست‌های حل کردنی این درس بسیار بیشتر از تست‌های مفهومی است.
بیشتر تست‌های این آزمون از فصل‌های سنسورها و مبدل‌ها، تقویت‌کننده‌های پتانسیل‌های زیستی طرح می‌شوند، بنابراين به دانشجويان عزيز توصيه مي‌شود اين فصل‌ها را بيشتر مورد توجه قرار دهند.

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 93 - رشته مهندسی برق «الکترونیک»

تئوری تکنولوژی ساخت نیمه هادی

در آزمون دکتری مهندسي برق الکترونیک سال93، مانند ساير دروس تخصصي تعداد سوالات درس تئوری تکنولوژی ساخت نیمه هادی، مانند سال قبل 15سوال بود.از اين 15سوال، 2سوال از بخش اکسیداسیون، 1سوال از بخش نفوذ ناخالصی، 3سوال از بخش کاشت یونی، 2سوال از بخش آنالیز و روش های ارزیابی، 2سوال از بخش لیتوگرافی، 1 سوال از بخش زدایش، 1سوال از بخش اتصالات فلزی و 1سوال از بخش فرآیندهای CMOS و 2سوال از بخش لایه نشانی مطرح شده بود.
مانند سوال های سال پیش که مساله عددی در آن مطرح شده بود، امسال 5 مساله عددی نیز در بین سوال ها قرار داشت. با توجه به این موضوع باید مسائل عددی بیشتر از پیش مورد توجه قرار بگیرند زیرا تعداد این مسائل نسبت به سال گذشته 2عدد افزایش یافته است. همانند سال پیش از فصل کاشت یونی و اکسیداسیون و لیتوگرافی سوال های زیادی مطرح شد. با توجه به اینکه در سال 93 از فصل لایه نشانی سوال طرح شده بود ولی در سال 92 سوالی نبود می توان گفت که تقریباً تمام بخش های کتاب در این سال ها مورد سوال قرار گرفته است و نمی توان فصلی را به طور انتخابی بی اهمیت دانست. همچنین فصل هایی مانند فرایند های CMOS و اتصالات فلزی(Contacts & Interconnects) و زدایش(Etching) و نفوذ ناخالصی (Diffusion) و آنالیز و روش های ارزیابی(Characterization) با اینکه تعداد سوالات کمی را به خود اختصاص داده اند ولی به طور پیوسته از این فصول در هر 2سال، سوال مطرح شده است.
در جمع بندی کلی سوال های سال 93 کمی دشوارتر هستند و با توجه به حضور 5 مساله عددی در بین سوال ها و همچنین مفهومی تر شدن سوال ها نیاز به درک عمیق تر مطالب نسبت به سال 92 بیشتر حس می شود. البته برای داوطلبانی که این درس را در اولویت اول درس های اصلی خود قرار نداده اند (قابل توجه دانشجویان گرایش مدار)، توصیه می شود حتماً این درس را مطالعه نمایند،زیرا حتی در سال 93 که سوال ها بسیار سخت تر به نظر می رسند حدود نیمی از سوال ها در کمتر از یک دقیقه و فقط با داشتن آشنایی کمی با مطالب می توان پاسخ داد.

مدارهای مجتمع خطی

ر آزمون دکتری مهندسي برق الکترونیک سال 93 (اسفند ‌ماه 92)، مانند ساير دروس تخصصي تعداد سوالات درس 15سوال بوده است. از این تعداد سوالات به 9 سوال (60٪ سوالات) با دانش الکترونیک می توان پاسخ داد، برای پاسخ به 2 سوال ( 13.3٪ سوالات) نویز دانش مرتبط با مسائل نویز نیاز است و برای پاسخ گویی به4 (26.6٪ سوالات) سوال باقیمانده نیاز به دانش مرتبط با مسائل پاسخ فرکانسی و جبران سازی فرکانسی است. به غیر از مباحث مربوط به نویز و مباحث جبران‌سازی، سایر سوالات مانند سال گذشته به سوالات الکترونیک2 شباهت داشت. در سوالات امسال مبحث مدارهای کلیدی- خازنی دیده نمی شد که برای این موضوع دو دلیل را می‌توان ذکر کرد. (1) محدودیت سوالات این مبحث. (2) عدم تدریس این بحث در بعضی دانشگاه ها. از مباحث مرتبط با نویز همانند سال گذشته 2 سوال مطرح شده بود و از مباحث مراجع ولتاژ، بر خلاف سال های گذشته سوالی مطرح نشده است. سوالات تقویت کننده های تفاضلی امسال به مفاهیم اساسی تر از سال گذشته پرداخته بود و داوطلب در سوالات 93 نیاز به مطالعه دقیق تری داشت. از نظر محاسباتی سوالات آزمون 93 از سوالات 92 کمی دشوارتر می باشد.

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 93 - رشته مهندسی برق «مخابرات»

فرآیندهای تصادفی

با بررسی سوالات کنکور دو سال اخیر درس فرآیندهای تصادفی مشاهده می شود که در هر دو دوره کنکور، 3 سوال از مبحث مربوط به متغیرهای تصادفی بوده اند.از میان این سوالات،یکی از آن ها مربوط به رشته های تصادفی بوده است که مهم بودن این بخش را نشان می دهد.در کنکور سال92، مبحث فرآیندهای تصادفی 11 سوال را دربر داشته است که در کنکور امسال این تعداد به 10 سوال رسیده اند.مبحث تخمین فرآیندهای تصادفی،در سال گذشته یک سوال را به خود اختصاص داده است و در کنکور امسال 2 سوال را به خود اختصاص داده است. همانگونه که انتظار می رفت سوالات امسال کمی مفهومی تر از سال گذشته شده اند.علی الخصوص که سوالات تعریفی که در دوره گذشته آمده بودند در سوالات امسال دیده نشده اند. سوالات مربوط به فصل اول جزوه که شامل مبحث متغیرهای تصادفی می شود، از سوالات کنکور سال گذشته کمی دشوارتر بوده اند،چرا که سوالات کنکور سال گذشته را می توانستیم با به خاطر داشتن چند فرمول بدون کوچک ترین محاسباتی حل کنیم،اما سوالات امسال احتیاج به حل داشته اند.در میان سوالاتی که از فصل فرآیندهای تصادفی آمده اند، 9 سوال مربوط به فرآیندهای پیوسته در زمان و 1 سوال مربوط به فرآیندهای گسسته در زمان بوده اند.از میان 2 سوال که مربوط به بحث تخمین فرآیندهای تصادفی بوده اند، 1 سوال فرآیند پیوسته و 1 سوال فرآیندهای گسسته را شامل شده اند.بطور کلی همانگونه که گفته شد و انتظار می رفت، سوالات امسال کنکور سراسری احتیاج به دانستن مفاهیم بیشتری از مباحث مختلف درس فرآیندهای تصادفی داشته است.

مخابرات پیشرفته

بررسی سوالات دو سال اخیر این درس نشان می دهد که فراوانی سوالات از فصل دوم جزوه از یک سوال به 2 سوال گسترش یافته است.در هر دو سال یک سوال مربوط به طیف مدولاسیون های مختلف بوده است که نشان از اهمیت این بخش دارد. فصل سوم که مربوط به گیرنده های بهینه می باشد،همواره بیشترین سوال را به خود اختصاص می دهد.البته در کنکور سال گذشته 10 سوال و در کنکور امسال 7 سوال را به خود اختصاص داده است. البته این 7 سوال از سطح بسیار بالاتری نسبت به سوالات سال گذشته برخوردار بوده اند.در بین این سوالات به مسائل عملی همچون دقیق نبودن اسیلاتور و کلاک گیرنده توجه شده است که باعث می شود روند محاسبات مربوط به احتمال خطا دچار تغییراتی شوند. فصل چهارم که مربوط به انتقال اطلاعات بر روی کانال های باند محدود بوده-اند نیز دارای 4 سوال بوده است در حالی که در سال گذشته از این فصل 3 سوال در کنکور آمده است. سوالاتی که از این فصل آمده سطح یکسانی نسبت به سوالات سال گذشته داشته است. همانگونه که انتظار می رفت، بخش طراحی شکل موج کسینوسی برافراشته که یکی از مهم ترین مسائل در این مبحث می باشد،سوالی را به خود اختصاص داده است. اما مبحث آخر که شامل کانال های دارای محوشوندگی می باشد، 2 سوال را به خود اختصاص داده است که یکی از آن ها همچون سال گذشته مربوط به استفاده از دایورسیتی برای غلبه بر محوشوندگی بوده است.به طور کلی نگاهی به سوالات امسال نشان می دهد که سوالات مفهومی تر شده اند و سوالات تعریفی نیز برای تعدیلی سختی برخی از سوالات در بین سوالات گنجانده شده اند. این امر سبب شده است تا سطح سوالات امسال کمی دشوارتر از سوالات سال گذشته باشد.

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 93 - رشته مهندسی برق «قدرت»

الکترونیک قدرت

در طول 3 سال گذشته که کنکور دکتری مهندسی برق به صورت تخصصی و نیمه متمرکز برگزار می‌گردد تعداد سوالات درس "الکترونیک قدرت "، 15 سوال بوده است. در این چند سال مبحث کانورترهای DC-DC و اینورترهای تک فاز و سه فاز و نحوه ی کنترل آنها که در درس الکترونیک قدرت (1) بررسی می شوند از مهمترین مباحث بوده اند.به طوری که این دو مبحث 65 درصد سوالات را تشکیل می دهند. مبحث کانورترهای DC-DC در سال 1391 ،33 درصد سوالات و در سال 1392، 26 درصد و در سال 1393 ، 20 درصذ سوالات را به خود اختصاص داده. در دو سال اخیر که این مبحث درصد کمتری را به خود اختصاص داده از مباحث جدیدتر مانند مبدل های ماتریسی و یا مشخصه های کلیدهای قدرت سوالات متنوعی در نظر گرفته شده است.از دیگر مباحث مهم و کلیدی مبحث اینورتر می باشد.این مبحث که در سال 1391و 1392 ،33 و در سال 1393 ، 26 درصد سوالات را به خود اختصاص داده است.از دیگر مباحث مهم مربوط به این درس که در درس الکترونیک صنعتی دوره ی کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد مباحث کنترل کننده های ولتاژ و یکسوسازها می باشند که در سال های پیش به طور متوسط یک سوال به خود اختصاص داده اند.در دوسال اخیر از مباحث مبدل های تشدیدی و ماتریسی و خطوط انتقال HVDC که در درس های مبدل های رزونانسی و کیفیت توان بیشتر مورد بحث قرار می گیرند به چندین سوال مطرح شده است.با توجه به توضیحات گفته شده می توان گفت سوال های این درس با توجه به گستردگی این زمینه سال به سال سخت تر و پراکنده تر میشود.

دینامیک سیستم های قدرت

در حالت کلی سوالات کنکور دکتری 93 نسبت به دو سال گذشته از حالت کیفی خارج شده و حالت کمی تری به خود گرفته اند. مطابق سال های قبلی تعداد سوال های این درس 15 سوال می‌باشد. با توجه به این که تعداد فصول کتاب دینامیک سیستم های قدرت از 19 فصل به 12 فصل و 2 پیوست تغییر پیدا نمود.
سوالات مفهومی در این آزمون 20% از سوالات را به خود تخصیص داده اند و بنابراین 80% سوالات آزمون به صورت کمی قابل حل می‌باشند. از لحاظ سختی می توان گفت که سوالات این آزمون نسبت به سوالات آزمون های سال قبل سخت تر است.
اولین سوال این آزمون مربوط به درس بررسی سیستم های قدرت است و اصلاً ربطی به درس دینامیک سیستم های قدرت ندارد و طراحی آن جای تعجب است! این سوال در رده سوال های متفرقه جای می‌گیرد. سوال دوم آن نیز بیشتر به مباحث ریاضی-کنترلی مربوط است بنابراین در قسمت پیوست 1 کتاب جای می‌گیرد. سوال 3 آن سوالی تکراری و مربوط به فصل پنجم است. سوال 4 این آزمون مربوط به قسمتی از اثبات‌های مدل ماشین سنکرون است. سوال 5 مربوط به فصل 1 بوده و آسان است. سوال 6 نیز بیشتر شبیه سوالات بررسی سیستم های قدرت است تا دینامیک سیستم های قدرت! اما در فصل سوم جای می گیرد. سوال 7 سوالی مشابه سوالات سال های گذشته است و در فصل 1 جای می‌گیرد، ولی انگار دارای مشکل است چرا که در سال های گذشته می بایست برای پاسخ دهی به آن نکته ای را در نظر بگیریم ولی در این آزمون نباید آن را درنظر بگیریم!!! سوال 8 با نکته ای که در فصل دوم گفته‌ام به راحتی قابل پاسخ دادن است. سوال 9 نیز مربوط به پیوست 1 و نقطه تعادل سیستم کنترلی است و سوالی ریاضی-کنترلی می باشد. سوال 10 مربوط به فصل 11 است و ساده می‌باشد. سوال 11 مربوط به فصل 8 است اما سوال جالبی نیست. پاسخ گویی به سوال 12 منوط به دانش درس کنترل بهینه می باشد و یا حداقل داوطلبان می بایست در هنگام گذراندن دینامیک، پایان نامه و خواندن مقلات با آن مواجه شده باشند بنابراین در دسته سوالات متفرقه جای می‌گیرد. سوال 13 نیز مربوط به فصل سوم است. سوال 14 نیز مربوط به فصل 8 بوده و قالبی کنترلی دارد و برای پاسخ گویی به آن نیاز به دانش درس کنترل خطی است. سوال 15 نیز با مطالعه فصل 7 به راحتی قابل پاسخ گویی است. به نظر می رسد که طراحان این درس در این سه سال کلاً از مطالب مشخصی سوال مطرح کرده اند که البته در این آزمون سوالات سخت تری مطرح شده است. اما سوال دادن از درس بررسی سیتم های قدرت و کنترل خطی در این آزمون ها زیاد جالب به نظر نمیرسد.

تحلیل سؤالات آزمون دکتری سال 93 - رشته مهندسی برق «کنترل»

کنترل خطی-کنترل مدرن- کنترل چندمتغیره

همانگونه که انتظار داشتیم، کنکور دکترای سال 1393 نسبت به سال 1392 بسیار ساده تر طرح شده بود که علت اصلی آن در صد 30 به 70 در کنکور کتبی به مصاحبه علمی می باشد. در کنکور دکترای برق کنترل 1391 و 1392 هنگامی که دفترچه سوالات تخصصی را باز می کردیم با سوالات بسیار سخت کنترل خطب مواجه می شدیم که اصلا در زمان معقول حل برای هر تست نم شد آنها را حل کرد ولی درس کنترل چندمتغیره و کنترل مدرن بسیار آسان طرح می شد ولی داوطلب تمام انرژی خود را بر سر کنترل خطی صرف می کرد و نمی توانست به سوالات کنترل مدرن و کنترل چندمتغیره به درستی پاسخ دهد اما در کنکور دکترای برق کنترل 1393 قضیه برعکس بود، کنترل خطی نسبت به دو سال برگزاری کنکور ، بسیار ساده و قابل فهم و انعطاف پذیر طرح شده بود. سوالات تا حدود 80% کل مباحث کنترل خطی را شامل می شد و سعی شده بود که سوالات به طور متساوی بین مباحث پخش گردد از اینرو بیشترین تعداد تست از مبحث طراحی کنترل کننده و معیار نایکوئیست بود. در مورد درس کنترل مدرن نیز سوالات در سطح متوسط رو به آسان طرح شده بود اما محاسبات آن تا حدودی زیاد بود و داوطلب باید از تمرکز زیادی برخودار باشد که بتواند به تمامی آنها پاسخ دهد، در این کنکور بیشترین تعداد سوالات از مبحث پایداری و قضیه لیاپانوف بوده است، درس کنترل چندمتغیره هرسال آسان طرح می گردد و بیشتر به بحث های استدلالی و استنتاجی تکیه دارد، از اینرو در کنکور دکترای برق کنترل 1393 نیز سوالات از استاندارد لازمه برخوردار بوده و با مطالعه کتاب و جزوات مناسب، به راحتی می توانستید 60% سوالات را پاسخ دهید در این درس بیشترین تعدا تست از مباحث پایداری بوده و متاسفانه از مباحث بسیار مهم صفر و قطب ها و عملکرد سیستم های چندمتغیره سوالی طرح نشده است. از مهمترین نکاتی که در این آزمون به چشم می خورد رشد قابل ملاحظه سوالات مفهومی و درکی بود که براحتی می توانستیم با مثال هایی به پاسخ صحیح دست یابیم و نیاز به محاسبات پیچیده نبود که لازمه آن دید و علم کامل به تمامی مطالب بود.