« اطلاعيه شماره (2) در مورد آزمون كارشناسي ارشد برق سال 96 »


اطلاعيه شماره (2) در مورد آزمون كارشناسي ارشد برق سال 96


پس از پيگيري‌هاي به عمل آمده از سازمان سنجش در مورد آزمون كارشناسي ارشد برق سال 96، در مورد تعداد دفترچه‌ها، تعداد سؤالات و همچنين زمان آزمون موارد زير اعلام شده است:
اولاً آزمون تك دفترچه‌اي است و ثانياً تعداد سؤالات به تفكيك هر درس به صورت جدول زير خواهد بود:


پس در مجموع 126 سؤال براي آزمون برق سال 96 در نظر گرفته شده است كه فعلاً براي آن 255 دقيقه زمان اختصاص يافته است.
خُب همان‌طور كه مشخص است، زمان اختصاص يافته براي اين كه مثلاً داوطلبي بخواهد به همه دروس جواب دهد، زياد كافي نيست (مثلاً در سال قبل يك داوطلب گرايش قدرت براي پاسخگویی به 102 سوال اين زمان را در اختیار داشت). بنابراين به نظر مي‌رسد خود سازمان سنجش نيز تلويحاً انتظار ندارد داوطلبان به تمام سؤالات پاسخ دهند! البته چون براي تمام داوطلبان اين زمان يكسان است،می توان گفت شرايط رقابت عادلانه است (هر چند در آخرين پيگيري‌ها، به صورت احتمالي (نه قطعي) گفته شده شايد 10 دقيقه هم به اين زمان اضافه شود!).
با توجه به تفاسير فوق، بهتر و عاقلانه است که داوطلبان آخرين اطلاعات، يعني 126 سؤال و 255 دقيقه را فعلاً مدنظر قرار دهند.حال با اين تغييرات تجزيه و تحليل دروس و نحوه پاسخ گویی كمي متفاوت مي‌شود. ابتدا بدون ورود به فرمول محاسبه‌ي تراز، اشاره‌اي كوتاه به ارزش‌ هر درس و هر سؤال مي‌كنم:


شاكله‌ي اصلي فرمول تراز براساس درصد هر درس ضربدر ضريب آن درس شكل مي‌گيرد. به همين دليل اگر درسي ضريب بالاتري داشته باشد، در درصد يكسان دو درس، درسي كه ضريب بالاتري دارد، ترازش بالاتر مي‌شود. پس طبق آنچه قبلاً هم گفتيم، دروس ضريب (4) و (3) مهم‌ترين و دروس ضريب (1) بي‌اهميت‌ترين دروس خواهند بود. از طرفي براي دروس 15 سؤالي هر پاسخ صحيح تقريباً 6/6 درصد توليد مي‌كند و براي دروس 12 سؤالي هر پاسخ صحيح 3/8 درصد توليد مي‌كند. پس در وضعيتي كه ضرايب دروس يكسان باشد، حل يك سؤال درس 12 سؤالي اثر مثبت‌تري دارد. با اين توضيحات سعي مي‌كنم بهترين استراتژي را براي داوطلبان گرايش‌هاي مختلف بيان كنم. ابتدا يك توضيح مشترك براي تمام گرايش‌ها و سپس به اختصار براي هر گرايش توضيحي ارائه مي‌دهم:

واضح است با تك دفترچه‌اي شدن آزمون كارشناسي ارشد برق، باز هم نقش دروس ضريب (4) و همچنين رياضيات و مدارهاي الكتريكي بيش از قبل پررنگ‌تر مي‌شود. در واقع توصيه كلي براي تمام گرايش‌ها اين است كه ابتدا سؤالات دروس ضريب (4) خود و رياضيات و مدارهاي الكتريكي را به عنوان اصلي‌ترين سؤالات براي پاسخگويي در نظر بگيرند و اساساً با تك دفترچه‌اي شدن مي‌توانم توصيه كنم ديگر دروس ضريب (1) را جدي نگيرند (خصوصاً به دليل مدت زمان اختصاص يافته)!


فكر مي‌كنم داوطلبان اگر در دروس ضريب (4) و رياضيات و مدارهاي الكتريكي خوب عمل كنند، نتيجه خوبي بگيرند.چون سوالات ریاضی و مدار را میتوان در صورت مطالعه ی کافی و داشتن وقت مناسب پاسخ داد و معمولا سوال لاینحل یا غیراستاندارد خیلی نا آشنا از این دو درس طراحی نمیشود(حدس میزنم در آمون سال آینده در دروس مدار و ریاضیات حدود 4 سوال متوسط و حتی آسان طراحی شود). بعد از آن حتماً دروس ضريب (2) خصوصاً زبان نيز مطالعه شود و از نظر بنده دروس ضريب (1) تقريباً مي‌توانند خوانده نشوند (مگر اين كه داوطلبان اوضاع مناسبي در آن داشته باشند و بتوانند با مرور دوباره مثلاً صرف وقتي حدود دو هفته، به 4 يا 5 سؤال آن درس پاسخ دهند). در واقع با يك نگاه كارشناسي‌تر مي‌توان به موارد زير اشاره كرد؛ اگر فرض كنيم براي هر سؤال به طور متوسط به 5/3 دقيقه وقت نياز داشته باشيم، با احتساب وقتي حدود 255 دقيقه مي‌توان حدود 70 سؤال را به طور كامل حل كرد (البته اين وضعيت براي داوطلبان قوي و خوب مي‌باشد كه اگر سؤالات آسان باشد آن‌ها مي‌توانند چندتايي هم بيشتر حل كنند). از اين تعداد سؤال، 15 سؤال مدار و 15 سؤال رياضي كه قطعاً بايد در اولويت قرار گيرد. بسته به گرايش‌ها، 12 يا 15 سؤال هم به دروس ضريب (4) اختصاص دارد. بنابراين حدود 45 سؤال كه بايد پاسخ دهيم تكليفش معلوم شد. حالا مي‌ماند 25 سؤال كه هر كس به فراخور نياز خود بايد از دروس ضريب (2) جايگزين كند. براي همين است كه مي‌گويم خواندن دروس ضريب (1) كار عاقلانه‌اي نيست و به نظر مي‌رسد اساساً سازمان سنجش وقت مناسبي را هم براي آن‌ها در نظر نگرفته است. در اين‌جا به تفكيك، گرايش‌ها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم:


1) كليه گرايش‌هاي الكترونيك:
بهتر است داوطلبان اين گرايش، هرچه سريع‌تر سيستم‌هاي ديجيتال را نيز مطالعه كنند و خود را براي پاسخگويي حداكثري به سؤالات اين درس آماده كنند. همان‌طور كه گفته شد، رياضيات و مدارهاي الكتريكي نيز بسيار جدي گرفته شوند و تست‌زني بسيار در اين دروس را مدنظر قرار دهند. در اولويت سوم دروسي مانند زبان، الكترومغناطيس و تجزيه و تحليل را قرار دهند. البته اكيداً توصيه مي‌كنم داوطلبان اين گرايش، روي درس سيگنال و سيستم سرمايه‌گذاري جدي كنند. چون حتي كسب درصد 100 نيز در اين درس امكان‌پذير است و داوطلبان متوسط هم مي‌توانند به راحتي به درصد حدود 50 در اين درس برسند. پس حدود 12 سؤال تجزيه هم اگر به 45 سؤال ديگر اضافه شود، تقريباً كافي است حدود 13 سؤال ديگر از دروس ديگر جواب داده شود (مثلاً چند سؤال مغناطيس و چند سؤال كنترل و يا چند سؤال مغناطيس و حدود 15 سؤال از درس زبان) و هم چنین لازم به ذکر است که ظاهرا انتشارات مدرسان شریف کتاب حل سوالات الکترومغناطیس بدون دخالت دست(رد گزینه) را در دست چاپ دارد و احتمالا اواخر اسفند ماه به بازار می آید. به نظرم مطالعه این کتاب کمک خوبی برای داوطلبانی می باشد که از درس الکترومغناطیس گریزانند.

2) گرايش قدرت:
داوطلبان اين گرايش هم بايد به دروس ماشين‌هاي الكتريكي (1 و 2)، سيستم‌هاي انرژي الكتريكي (1)، رياضيات و مدارهاي الكتريكي تسلط كامل پيدا كنند و پس از مطالعه مفهومي و حل سؤالات متعدد سعي كنند سرعت تست‌زني خود را در 2 ماه پاياني ارتقا بخشند. خصوصا درس بررسی سیستم های قدرت(سیستم های انرژی الکتریکی) خیلی دقیق مطالعه شود.طبق آخرین صحبت های انجام شده 7 سوال به بررسی و 8 سوال را به ماشین اختصاص داده اند(البته ممکن است تغییر کند!)، اما اگر تعداد سوالات به همین منوال باشد، درس بررسی جایگاه ویژه ای خواهد داشت و می توان با درست خواندن و مرور کردن به 7 سوال پاسخ داد که حدوداً 45 درصد در درس ضریب 4 را برای داوطلبان در پی دارد.در اولويت بعدي دروس زبان، الكترومغناطيس و كنترل خطي را مدنظر قرار دهند. از این سه درس، دو درس را باتوجه به پایه و سلیقه خود در خواندن انتخاب کرده و روی آن سرمایه گذاری کنند.كار دانشجويان قدرت در پرداختن به درس ضريب (2) كمي مشكل‌تر از دانشجويان گرايش الكترونيك مي‌باشد، چرا كه الكترونيكي‌ها بايد سراغ سیگنال و سیستم بروند كه درس نسبتاً راحتي است، و قدرتي‌ها بايد سراغ كنترل كه درس سختي شده است (البته با طراحي سؤالات غيراستاندارد اخير، سخت شده!) بروند. هر چند احتمال مي‌دهم سؤالات كنترل خطي قدري در سال 96 تعديل شود و هم چنین لازم به ذکر است که ظاهرا انتشارات مدرسان شریف کتاب حل سوالات الکترومغناطیس بدون دخالت دست(رد گزینه) را در دست چاپ دارد و احتمالا اواخر اسفند ماه به بازار می آید. به نظرم مطالعه این کتاب کمک خوبی برای داوطلبانی می باشد که از درس الکترومغناطیس گریزانند. داوطلبان قدرت، اگر مي‌توانند درس زبان را هم با فلش كارت و روش‌هاي ديگر مطالعه نمايند؛ چون سرمايه‌گذاري‌ روي آن مي‌تواند پرفايده باشد.

3) گرايش مخابرات:
داوطبان اين گرايش هم مانند ساير گرايش‌ها باید ابتدا به دروس ضريب (4) و مدار و رياضي تسلط كامل پيدا كنند و در اولويت بعدي حتماً الكترونيك را جدي‌تر از قبل دنبال كنند؛ به نظرم خواندن زبان براي داوطلبان اين گرايش، بهتر از وقت گذاشتن بر روي دروس ضريب (1) است. مگر اين كه كنترل خطي را در چند ماه گذشته خوانده باشند. سيستم‌هاي ديجيتال هم به نظرم مطالعه شود. چون ممكن است تركيب 8 سؤال از الكترونيك (1 و 2) و 7 سؤال از سيستم‌هاي ديجيتال جدي شود و آن‌وقت الكترونيك به تنهايي زياد نمي‌تواند كمك‌كننده باشد، هر چند صحبت جدي‌تر از الكترونيك 10 سؤالي و سيستم‌هاي ديجيتال 5 سؤالي است، ولي خيلي قطعي نيست و هم چنین لازم به ذکر است که ظاهرا انتشارات مدرسان شریف کتاب حل سوالات الکترومغناطیس بدون دخالت دست(رد گزینه) را در دست چاپ دارد و احتمالا اواخر اسفند ماه به بازار می آید. به نظرم مطالعه این کتاب کمک خوبی برای داوطلبانی می باشد که از درس الکترومغناطیس گریزانند.

4) گرایش کنترل :
داوطلبان اين گرايش بايد رياضيات، مدار و كنترل خطي را بسيار با دقت و با روش مطالعه مفهومي و مبتني بر حل مسأله مرور كنند. سعي كنند با تست‌هاي فراوان در اين دروس روبه‌رو شوند تا بتوانند نتيجه مطلوب را روز آزمون كسب كنند. اين داوطلبان بر روي درس سيگنال و سيستم هم بايد تمركز ويژه‌اي داشته باشند و در اولويت بعدي يكي از دروس 1) ماشين و بررسي يا 2) زبان را بسيار كامل بخوانند. البته مطالعه‌ي همزمان آن‌ها هم مي‌تواند بسیار مفيد باشد. خواندن دروس الكترونيك (1 و 2)، سيستم‌هاي ديجيتال و الكترومغناطيس به نظرم ضروري نيست و مي‌توانند اين دروس را نخوانند.